شاه بیت نشست خبری استاندارقم ومعاونانش با مدیران رسانه در هفته دولت

عصر روز دوشنبه به مناسبت هفته دولت استاندار قم و معاونانش در سالن کرامت نشست خبری با حضور اصحاب رسانه برگزار کردند. در این نشست ابتدا استاندار مقدمه ای از فعالیت های ۹ماهه ی خویش را بیان کرد. این مقدمه حکایت از فعالیت ها، تلاش ها و پیگیری های مکرر او برای انجام مصوبات سفر رئیس جمهور و به ثمر نشستن آن می کند. پس از بیان این مقدمه به خبرنگاران و مدیران رسانه فرصتی داده شد تا پرسش های خود را مطرح کنند. مجموعه ی نشست را می توان بدین شکل تصویروترسیم کرد. فضا به نحوی بود که امید موج می زد افرادی را که درآن جا نشسته بودند خوش‌بینانه ‌ترین حالت نشان می داد. مجموعه ای از امید آرزو و نشاط حاکم بود. استاندار هم کمی کوشید تا بتواند در تمام فراز از سخنرانی و تحلیل هایش امید و نشاط ایجاد کند.

عصر روز دوشنبه به مناسبت هفته دولت استاندار قم و معاونانش در سالن کرامت نشست خبری با حضور اصحاب رسانه برگزار کردند. در این نشست ابتدا استاندار مقدمه ای از فعالیت های ۹ماهه ی خویش را بیان کرد. این مقدمه حکایت از فعالیت ها، تلاش ها و پیگیری های مکرر او برای انجام مصوبات سفر رئیس جمهور و به ثمر نشستن آن می کند. پس از بیان این مقدمه به خبرنگاران و مدیران رسانه فرصتی داده شد تا پرسش های خود را مطرح کنند. مجموعه ی نشست را می توان بدین شکل تصویروترسیم کرد. فضا به نحوی بود که امید موج می زد افرادی را که درآن جا نشسته بودند خوش‌بینانه ‌ترین حالت نشان می داد. مجموعه ای از امید آرزو و نشاط حاکم بود. استاندار هم کمی کوشید تا بتواند در تمام فراز از سخنرانی و تحلیل هایش امید و نشاط ایجاد کند.

پرسش های مدیران رسانه هم متنوع بود روزنامه گویه چهار پرسش را مطرح کرد منتها با زاویه و نگاهی دیگر. یکی از پرسش ها درباره مونوریل بود نه این که چرا این پروژه آغاز شد و مدت ها است که وارونه افتاده و پول پای آن تزریق نمی شود تا درست شود. بلکه آیا برای این جسد که مردم قم را عصبانی کرده و قد و قواره شهر را ناموزون جلوه می دهد تدبیری شده است؟

بدیهی است از میان برداشتن آن هم به اندازه ساختن آن هزینه بردار است. پرسش دیگر درباره فرودگاه بود نه این که آیا فرودگاه درست می شود یا نمی شود؟ بلکه سرمایه هایی که مردم پای آن ریختند به عنوان شهر فرودگاهی  چگونه به آنان مسترد خواهد شد؟ و این که جناب استاندار درباره تخلف مدیران چگونه برخورد خواهد کرد؟ و بالاخره این که سازمان های مردم نهاد آیا فعال اند آیا می توانند مجوز برای فعالیت بگیرند شرط و شروط آن چگونه است؟

بالاخره ده ها پرسش در این زمینه، دیگر مدیران رسانه مطرح کردند که بافت فرسوده یکی از مهمترین آن می باشد. و مجموعه ای از پرسش ها که مسائل شهری و مدیریتی و نارسایی های آن را بازتاب می داد.

اگر قرار باشد منطقی و دقیق به فضا نگریسته شود باید پرسش هایی که برخی از خبرنگاران داشته اند را نیز زیر ذره بین قرار داد که شاید برخی از پرسش ها نه در شأن خبرنگاران بود ونه مقاماتی که در مقام پاسخگویی هستند. دوستان خبرنگار نیز باید با درک مسائل مورد نیاز جامعه، حساسیت‌های نشست های خبری و مقاماتی که با آن ها روبرو هستند وبالاخره گاهی تفاوت سنی 10 الی 20 سال کمتر یا بیشتر می رسد. این امر نشان می‌دهد که ادب و احترام نقش بسیار مهمی را در حفظ شئونات انسانی و اجتماعی ایفا می کند.

استاندار به مقام پاسخگویی برآمدند  در پاسخ های استاندار که می توانیم آن را کلید همه پاسخ ها بدانیم این بود که با تلاش فراوان اعتبارات و بودجه‌های مصوب در حال تخصیص بوده و یا درحال دریافت شدن است و این که ما تا پایان دولت خواهیم کوشید پروژه های ناتمام را به پایان برسانیم که مهمترین آن فرودگاهی است که از آن به عنوان فرودگاه بین المللی یاد کردند. این فرودگاه چه با سرمایه گذار قبلی و چه بدون او و یا سرمایه گذاری دیگرویا دولت سیزدهم آن را به پایان رسانده و افتتاح خواهد کرد. این امر اگر تحقق یابد یکی از بزرگترین آرزوها و آمالی است که ذهن ها و فکر ها را مشغول کرده وبالاخره به سرانجام رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. همین امر می تواند اقتصاد پویا و اشتغال لازم در عرصه های گردشگری و زیارتی را فراهم کند. بنا به گفته کارشناسان آمد و شد از طریق فرودگاه که بسیاری دغدغه آن را دارند  به ایستگاه پایانی می رسد و مردم می توانند از سراسر جهان به قم سفر کرده و مردم قم نیز می‌توانند به سراسر دنیا مسافرت نمایند. آقای شاهچراغی همچنین درباره پروژه هایی که بین نهادهای مختلف مورد اختلاف می باشد، هم یادآور شد که این دسته از پروژه ها نیز با اعتباری که برای آن دیده شده بازسازی خواهد شد.

یکی از چیزهایی که آقای شاهچراغی بدان می پرداخت رفت و آمد ایشان در بین مردم در روستاها و شهر ها بوده است البته این در جای خودش قابل تحسین است چه رئیس جمهور، چه مدیران چه دیگر مقامات در میان مردم هستند قابل تحسین است.

شاید لحظاتی و روزهایی هم مردم به خاطر دیدن آن ها در میان خود بخشی از مشکلات شان را فراموش کنند و اگر به گفته استاندار قم مشکلات آن ها حل شود بدون شک نور علی نور است. اما در این باره نکته ای را باید بیفزاییم و مسئولان هم باید بدان توجه کنند.

چرا باید ادارات و نهادهای ما به رفت و آمد ها توجه داشته  باشند. اصولا امکانات موجود زمینه را فراهم کرده تا مردم از راه دور و در خانه نشسته کارهای خویش را انجام دهند و از آمد و شد بی حد و حصر در خیابان ها که هزاران هزینه و ضرر برای کشور دارد بپرهیزند. چرا این کارها نمی تواند با ابزار و امکانات امروز انجام شود و مردم از روستا و نقاط دوردست به شهر و ادارات مراجعه نکنند.

این که بخشی از زیرساخت ها برای انجام کار در دورادور انجام شده است چه نیازی به رفت و آمد هاست. کشورهایی که پهناور تر از ایران هستند آیا مردم همواره به ادارات مراجعه می کنند؟ یا یک دستور به ادارات و نهادها می تواند مشکلات مردم را حل کند تا مردم از دیدن مسئولان خوشحال نشوند در هر حال اگر این حسن هست مهمترین حسن  آن است که بسترهای لازم برای انجام کار افراد بدون آمد و شد توسط نیروهای دولتی و نهادهای مسئول و یا با یک بار مراجعه حل شود نه این که مردم توپ فوتبال باشند و هنگامی مسئولین را دیدند کار چندین ساله آن ها را حل کند.

نگاه استاندار نسبت به همه پرسش های موجود خوش بینانه امیدوار کننده بوده است. امیدواری ای که نشان از آن دارد دولت سیزدهم تصمیم گرفته است تا جایی که ممکن است نابسامانی ها را سامان بخشد.

اما برخی از معاونانش گذشته را کاملا ناامید کننده و آینده را امیدوار ارزیابی کردند. این نکته هم شاید به دلیل انتقاد شدید برخی از خبرنگاران به اوباشد.

ابراهیم معتمدی  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم درهمین نشست خبری در واکنش به انتقادات اصحاب رسانه و خبرنگاران گفت: ده سال است که کسی کاری نمی‌کرده، صبح آمدند وظهر رفتند خانه‌های‌شان، بعد می‌خواهیم ظرف شش ماه مسائل ۱۵ سال گذشته از فرودگاه و مونوریل و … را حل کنیم.

وی در واکنش به انتقادهایی مبنی بر اینکه چرا در طول سال پاسخگوی سؤالات آنان نیست، می گوید: آقای استاندار ما را از اینکه در این مواضع صحبت کنیم، محذور کرده اما ما چی تحویل گرفتیم؟

ده سال است که کاری صورت نگرفته، نه پولی بوده نه اعتبار پروژه ای بوده، یک عدد از سازمان برنامه سؤال کنید، مقدار پروژه‌های عمرانی طی ۱۰ سال گذشته چقدر بوده است؟ یک سال ۶۲ میلیارد تومان، ضربدر ۱۰ کنید، ۶۲۰ میلیارد تومان! در حالی که تا الان ۱۲۰۰ میلیارد تومان از سفر رئیس جمهوری به قم پول پرداخت شده است.

همه این ها را باید کنار همدیگر ببینیم و بعد می‌خواهیم ظرف شش ماه مسائل ۱۵ سال گذشته از فرودگاه و مونوریل و … را حل کنیم!

یک پای ما در تهران است، نیامده دوباره برمی‌گردیم، خود آقای استاندار هر هفته برای پیگیری مصوبات سفر به تهران سفر کرده و از این اتاق به آن اتاق می‌رود.

نمی‌خواهم پاسخگویی را نفی‌کنم اما ما هم در عِده و عُده برای انجام کار در حداقل هستیم خیلی از حرف‌ها را به جهت این که نمی‌خواهیم ناامیدی درست کنیم مطرح نمی‌کنیم.

سال گذشته وضعیت خاموشی برق چگونه بود، امسال چگونه است؟! تفاوت بین قطعی‌های مکرر سال گذشته با وضعیت امروز ناشی از تلاش های بسیار است و پیگیری‌های بسیاری داشتیم تا این موضوع را حل کنیم.

البته معاون استاندار که مدعی است ۱۵ سال کار ها خوابیده به این مرحله رسیده مشکلات کشور به همین مقدار که گفته شد بسنده نمی شود ما هر روز دهها مشکل در جامعه می بینیم مشکلات اجتماعی ما لاینحل مانده و بدون تردید همه آن چه که پیش روی ماست نیاز به صبر و حوصله و همکاری دارد تا به یک سامانی برسد.

متاسفانه در کشور ما هر دولتی که روی کار می‌آید کار دیگری را نفی می‌کند هر استانداری که گمارده می شود سعی می کند کار قبلی را منفی نگاه کند. واقعاً مردم چگونه باید مسئولان را ببینند؟ همه شما چه خوب و چه بد منتخب نظام و مردم هستید.

اگر یکی کار نکرد دستگاه مسئول باید وی را مجازات و محاکمه کند تا دیگری درس عبرت بگیرد. به جای طرح این گونه مسائل اجرای قوانین و مقررات بهتر نیست؟ هر دولتی برای خود تصمیم بگیرد و دیگری را نفی کند چه بسا در آینده دولتی دیگر روی کار بیاید و همه زحمات دولت فعلی را زیر سوال ببردآیا این منطقی است؟

به نظر می‌رسد این گونه مسائل باید در یکجا پایان یابد. حال مردم نمی دانند که در مورد مسئولان استانی چگونه قضاوت کنند بخواهیم یا نخواهیم بعضی از مسئولان واقعاً دوندگی کردند یا نتوانستند یا بودجه نبوده و در نهایت هم بگوییم نخواستند. در هر حال ادبیات مسئولان باید اصلاح شود جا داشت استاندار محترم حتی با یک اشاره به معاونش او را دعوت به سعه ی صدر و تحمل می نمود همان گونه که خود صبور، آرام و منطقی به پرسش ها با مجموعه ای از امید پاسخ داد. مسئولان در هر زمان و در هر دولتی و در هر استانی نباید تصور کنند که اصحاب رسانه باآنانند و هرچه آن ها فکر می‌کنند آن ها هم می‌اندیشند.

اصحاب رسانه  به نظام و استواری آن می اندیشند  وخود را مردمی می دانند و با مردم زیست می کنند و همان گونه که مسئولان در روز خبرنگار می گویند: رسانه پل ارتباطی بین مردم و مسئوللان هستند. در نتیجه این گونه سخنان خوشایند اصحاب رسانه نیست. اصحاب رسانه مشکلات را می بینند و بازتاب می دهند و تا بتوانند ناتوانی ها را هم سعی می‌کنند به امید تبدیل کنند تا انسجام ، اتحاد و همبستگی همواره حفظ شده و پابرجا بماند.

بلاخره مجموعه ی آن چه که در این فضا گذشت و در این جا به قلم آمد شاه بیت نشست خبری استاندار قم و معاونانش با مدیران رسانه قم بوده است.