بهشتی‌پور در گفت‌وگو یی تشریح کرد:

تصرف لاچین آتش زیر خاکستر است باید منتظر واکنش ارمنستان بود

کارشناس‌ارشد مسائل قفقاز گفت: تحرک نظامی آذربایجان و تصرف لاچین آتش زیر خاکستر را روشن خواهد کرد و ممکن است ارمنستان هم به این موضوع واکنش نشان دهد.

کارشناس‌ارشد مسائل قفقاز گفت: تحرک نظامی آذربایجان و تصرف لاچین آتش زیر خاکستر را روشن خواهد کرد و ممکن است ارمنستان هم به این موضوع واکنش نشان دهد.

«حسن بهشتی‌پور» کارشناس‌ارشد مسائل قفقاز با اشاره به اعلام تصرف شهر لاچین توسط ارتش جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که کریدور شوشی (شوشا) و لاچین یک معبر استراتژیک به حساب می‌آید و قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کرد. در این میان آذربایجان سعی کرد تا اول شوشا (شوشی) را آزاد کند و سپس بحث لاچین را پیش کشید که طی چند روز گذشته شاهد بودیم باکو تسلط کامل خود بر این شهر را اعلام کرد. اینکه بخواهیم بگوییم چه اتفاقی در این میان رخ داده عملاً یک سوالی را مطرح کرده‌ایم که پاسخ آن مشخص بوده؛ چراکه لاچین بخشی از خاک آذربایجان به حساب می‌آمد و حالا هم آذربایجان مجدداً کنترل آن را به دست گرفته است اما این اقدام باکو صراحتاً در تعارض با توافق نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: به یاد داریم که در نهم نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی روسیه به عنوان میانجی وارد پرونده تنش در قره‌باغ شد و در نهایت توافق میان دو طرف به واسطه‌گری ولادیمیر پوتین امضا شد و یک روز بعد یعنی در ۱۰ نوامبر اجرایی شد. یکی از بندهایی که باید مورد اشاره قرار بگیرد این بود که صلح‌بانان روسیه به مدت پنج سال در گذرگاه لاچین مستقر خواهند شد اما به نظر می‌رسد که حالا اوضاع به گونه دیگری پیش‌ رفته است. معتقدم بندهای توافقنامه مذکور توسط باکو نقض شده است؛ چراکه در بحث کریدور لاچین و همچنین مسأله شوشا و موضوع بخش جنوب، بحث بر سر این بود که آتش‌بس انجام شود. اما حالا نه تنها آتش‌بس انجام نشده بلکه آذربایجان با اقدام نظامی لاچین را هم به تصرف خود درآورده و سوال اصلی این است که چرا روسیه به عنوان حافظ صلح در این منطقه اساساً هیچ اقدامی در جهت جلوگیری از پیشروی نظامی باکو انجام نداده است؟

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ما در حالی خبر تسخیر لاچین توسط آذربایجان را می‌شنویم که روس‌ها به عنوان حافظان صلح باید در این منطقه اوضاع را کنترل می‌کردند اما اوضاع اینگونه پیش نرفته و اساساً هیچ اقدامی از سوی مسکو صورت نگرفته است. اینکه چرا روسیه در این‌باره واکنشی به تصرف لاچین توسط آذربایجان نشان نداد، شاید به دلیل مشغولیت این کشور در پرونده اوکراین است و به نظر می‌رسد که آذربایجان هم از این روند و این شرایط به نفع خود استفاده کرده است. تصرف شهر لاچین توسط باکو در حالی انجام می‌شود که آذربایجان و ارمنستان در بروکسل با یکدیگر بر سر میز مذاکره نشستند و احتمال دارد که این مذاکرات با تصرف لاچین توسط آذربایجان با مشکل روبه‌رو شود.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که تصرف لاچین توسط آذربایجان چه تاثیری می‌تواند بر روند مذاکرات باکو و ایروان داشته باشد خاطرنشان کرد: معتقدم تحرک نظامی آذربایجان و تصرف لاچین آتش زیر خاکستر را روشن خواهد کرد و ممکن است که ارمنستان هم به این موضوع واکنش نشان دهد؛ چراکه این کریدور به هر ترتیب یک منطقه استراتژیک به حساب می‌آید و حالا در این میان ممکن است که یک مشکل جدید به وجود آمده و اوضاع به هم بریزد. لذا گفت‌وگو تنها راه حل و فصل مشکلات میان باکو و ایروان به حساب می‌آید و بدون شک ادامه جنگ صرفاً به نفع کارخانه‌های ساخت تسلیحات و جریان‌های حامی جنگ در منطقه قفقاز خواهد بود.