رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان:

۲۱ هزار نو آموز قمی برای ورود به کلاس اول مورد سنجش قرار گرفتند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم گفت: تا به امروز ۲۵ هزار نفر از نوآموزان بدو ورود به دبستان نوبت گیری داشتند که از این تعداد برای حدود ۲۱ هزار نفر بحث سنجش به طور کامل انجام شده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم گفت: تا به امروز ۲۵ هزار نفر از نوآموزان بدو ورود به دبستان نوبت گیری داشتند که از این تعداد برای حدود ۲۱ هزار نفر بحث سنجش به طور کامل انجام شده است.

طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی و دانش آموزان با نیازهای ویژه چند سالی هست که توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی اجرا می شود؛ این طرح باهدف سنجش و تعیین جایگاه نوآموزان و پیشگیری از بروز مشکلات در طول سال تحصیلی افراد ایجاد شده است.

امروز شناسایی به موقع مشکلات کودک و تعیین شرایط تحصیلی او، از ضرورت و اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که شناسایی مشکلات کودک می تواند در تحصیل بهتر او کمک کننده باشد در واقع عدم شناسایی و توجه به مشکلات جسمی و ذهنی کودکان، سلامت کودک را به مخاطره انداخته همچنین عدم سنجش سلامت دانش آموزان منجر به ایجاد مشکلات تحصیلی و رفتاری شده که یکی از دلایل ترک تحصیل در این دوره به شمار می رود.

پیشگیری از تشدید بیماری ها، بهبود کیفیت آموزش، کنترل عوامل مؤثر در افت تحصیلی دانش آموزان از دیگر اهداف طرح سنجش سلامت دانش آموزان است.

طرح سنجش سلامت نوآموزان تبدیل به امری جهانی شده و غربالگری در پایگاه های سنجش، پیشگیری از مشکلات حاد در آینده را در بر دارد که بر همین اساس به صورت‌جدی هر ساله برای کودکان شش سال تمام ورود به دبستان انجام می شود.

بر همین اساس و به منظور اطلاع از چگونگی و نحوه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی و اقدامات صورت گرفته در این زمینه به گفت و گو با رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم پرداختیم.

مهدی آقا کوچکی در گفتگو با تسنیم، با اشاره به اهمیت و ضرورت بحث سنجش کودکان اظهار داشت: شناسایی به موقع مشکلات کودکان نقش بسیار مهمی در تحصیل بهتر و با کیفیت آنها دارد لذا طرح سنجش سلامت برای پیشگیری از بروز مشکلات تحصیلی دانش آموزان به صورت جدی دنبال می شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم تصریح کرد: با توجه به اینکه دورترین نوبت دهی پایگاه ها تا 17 شهریور ماه در نظر گرفته شده، تا به امروز 25 هزار نفر از نوآموزان بدو ورود به دبستان نوبت گیری داشتند که از این تعداد برای حدود 21 هزار نفر بحث سنجش به طور کامل انجام شده است.

وی تعداد پایگاه های فعال در سطح استان را 14 پایگاه اعلام کرد و افزود: بعد از اتمام نوبت گیری پایگاه ها تصمیم داریم برای سنجش کودکان پیش دبستانی نیز در هر ناحیه ای یک پایگاه فعال داشته باشیم که در مجموع 4 پایگاه تا پایان شهریور ماه به فعالیت خود ادامه می دهند البته این روند بسته به استقبال والدین و ثبت نام در مراکز پیش دبستانی، با فعالیت دو پایگاه در مهر ماه هم ادامه خواهد داشت.

به گفته آقا کوچکی مواردی که در بحث سنجش سلامت دانش آموزان انجام می شود مراقبت و بهداشت پوست و مو، دهان و دندان، قد و وزن و بینایی و شنوایی سنجی و واکسیناسیون و در نهایت آزمون آمادگی تحصیلی دانش آموزان هستند که بعد از بررسی در صورت مشاهده موارد مشکوک به پایگاه های تخصصی ارجاع داده می شوند.

وی خاطر نشان کرد: ازمجموع مراجعین به پایگاه‌های سنجش 3 هزار و 800 نفر به پایگاه های تخصصی ارجاع داده شدند که از این موارد بیشترین ارجاعی مربوط به بحث آمادگی تحصیلی و طیف اوتیسم هست که نتیجه اصلی بعد از ارزیابی این افراد اعلام خواهد شد.

این مسئول آموزشی خطاب به والدین تأکید کرد: اول اینکه باتوجه به نوبت گیری انجام شده در ساعت مقرر در مراکز و پایگاه ها حضور داشته باشند عزیزانی هم که به هر دلیلی نوبت خود را از دست داده اند هر چه سریعتر با مراجعه به مدرسه، مجدد برای نوبت گیری اقدام کنند درثانی کد اتباع هم برای مراحل سنجش صادر شده است.