تابلوهای هوشمند؛ وعده‌ای که نمی‌شود عملیاتی کرد

سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم گفت: با توجه به این که در آستانه نیمه دوم سال قرار داریم و با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مخاطبین اتوبوس‌ها افزایش پیدا می‌کند همه تلاش خود را در راستا افزایش تعداد اتوبوس‌ها انجام می‌دهیم تا به استانداردی که در گذشته بیان شده بود برسیم.

سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم گفت: با توجه به این که در آستانه نیمه دوم سال قرار داریم و با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مخاطبین اتوبوس‌ها افزایش پیدا می‌کند همه تلاش خود را در راستا افزایش تعداد اتوبوس‌ها انجام می‌دهیم تا به استانداردی که در گذشته بیان شده بود برسیم.

حمل ونقل عمومی از مهمترین راه های کاهش آلودگی و ترافیک شهری است که عوامل متعددی در استفاده و رواج این امر در بین شهروندان تاثیر گذار هستند؛ علاوه بر فرهنگ‌سازی در بین شهروندان، سهولت در دسترسی، افزایش سرعت، صرفه اقتصادی و… نی

 

ز نقش مهمی در افزایش استفاده مردم حمل و نقل عمومی دارند.

در حالی که در ابتدای سال جاری بیان شده بود که حدفاصل زمانی اتوبوس‌ها در شهر قم به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رسیده است بعد از گذشت چند ماه شاهد افزایش این فاصله زمانی هستیم؛ امری که باعث تراکم جمعیت در اتوبوس‌ها، افزایش زمان سفر و … می‌شود که هرکدام از این پیامدها می‌تواند سبب کاهش تمایل مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی شود.

علی نیک، سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در ابتدای سال جاری سر فاصله رسیدن اتوبوس به ایستگاه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اعلام شده بود اما این امر برای زمانی بود که ۱۶۰ دستگاه اتوبوس در شهر فعال بود.

وی بیان کرد: مشکلاتی در رابطه با بازسازی و راه‌اندازی تعدادی از اتوبوس‌ها وجود داشت و نتوانستم تعداد اتوبوس مورد نیاز  شهر تأمین کنیم به همین خاطر فواصل زمانی اتوبوس‌ها افزایش یافت.

وی ادامه داد: در دو ماه اخیر همه تلاشمان را کردیم تا بتوانیم تعداد اتوبوس‌ها را به حدی برسانیم که شهروندان کمترین انتظار را داشته باشند و در همین راستا نیز ۳۰ دستگاه اتوبوس که به دلایل مختلف متوقف بود وارد چرخه شدند تا تعداد اتوبوس‌ها به ۱۳۰ دستگاه برسد.

سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم اضافه کرد: با توجه به این که در آستانه نیمه دوم سال قرار داریم و با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مخاطبین اتوبوس‌ها افزایش پیدا می‌کند همه تلاش خود را در راستا افزایش تعداد اتوبوس‌ها انجام می‌دهیم تا به استانداردی که در گذشته بیان شده بود برسیم.

وی اضافه کرد: تلاش شده است که فاصله زمانی اتوبوس‌ها بیش از ۱۵ دقیقه نباشد اما برخی از اوقات یک اتوبوس دچار تصادف و یا تعمیرات اساسی می‌شود که مجبور است از خط خارج شود و همین خروج سبب می‌شود که فاصله اتوبوس‌ها تا ۲۰ دقیقه برسد.

نیک با تأکید بر این که سر فاصله‌ها نباید به بیشتر از ۱۵ دقیقه برسد، گفت: تقریباً اولین شهر در کشور در تعداد اتوبوس و نو بودن ناوگان هستیم و بسیاری از شهرها به یک سوم و یک چهارم رسیده‌اند و مشکلات متعددی دارند اما با مدیریت شهری خوبی که صورت گرفته است تقریباً وضعیت خوبی در کشور داریم و تلاش می‌کنیم بیش از این شآن مردم قم رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه خط اتوبوسی را نداریم که سرفاصله آن بیش از ۲۰ دقیقه باشد، اظهار کرد: بسیاری از خطوط سر فاصله کمتر از ۱۴ دقیقه دارند اما برخی از خطوط مسافر کمی دارند و استقبالی از آن نمی‌شود به همین خاطر مجبور هستیم سر فاصله آن را افزایش بدهیم؛ تا به جای آن خطوط که تقاضای بیشتری دارند را افزایش بدهیم.

سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم افزود: برای مثال خط باجک هر اتوبوسی روزانه بیش از ۲۰۰ مسافر سوار نمی‌کند در حالی که بر اساس استانداردها باید هر اتوبوس ۷۰۰ تا ۸۰۰ مسافر در روز جابه‌جا کند و کمتر از استاندارد بودن تعداد مسافران زنگ خطری است تا در آن تجدید نظر کنیم.

هر اتوبوس ماهانه ۶۰ میلیون تومان هزینه دارد

وی ادامه داد: اگر مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند برای خودمان وظیفه می‌بینیم که در آن مسیر خدمات بیشتری را ارائه بدهیم برای مثال شهروندان در خط امامزاده ابراهیم (ع)، نیروگاه و پردیسان استقبال خوبی از حمل نقل عمومی داشتند به همین خاطر خدمت رسانی در این مسیرها افزایش یافته است.

نیک بیان کرد: هر اتوبوس در ماه ۶۰ میلیون تومان هزینه دارد و مردم چه استفاده کنند و یا نکنند این هزینه‌ها ثابت است که این هزینه فارغ از سرمایه‌گذاری اولیه است؛ زیرا در حال حاضر خرید یک اتوبوس نزدیک به شش میلیارد تومان هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه با وجود هزینه سرسام‌آور و مشکلاتی که وجود دارد تلاش می‌کنیم که بهترین سرویس دهی را به مردم ارائه بدهیم، یادآوری شد: بر خود وظیفه می بینیم که حمل و نقل عمومی نیز همانند آب، برق و گاز به سهولت در دسترس مردم قرار بگیرد همچنین شهروندان نباید برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس و یا ایستگاه تاکسی بیش از ۷۰۰ متر پیاده روی کنند.

کمبود اتوبوس‌های شهری به خاطر ارائه سرویس‌ به علوم پزشکی  نیست

نیک در رابطه با سرویس‌های علوم پزشکی گفت: هیچ یک از اتوبوس‌ها از خطوط خارج نشده‌اند و برخی از ماشین‌ها در سرویس دربستی فعالیت می‌کردند و رانندگان‌ آن‌ها سازمانی بودند که در پارک سوار شمالی مستقر بودند که با درخواست علوم پزشکی سرویس علوم پزشکی را به عهده گرفتند.

وی تأکید کرد: رسالت ما این است کاری کنیم مردم به حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند تا از وسیله نقلیه شخصی کمتر استفاده کنند؛ زیرا وسیله نقلیه شخصی علاوه بر این که آلودگی ایجاد می‌کنند به زیر ساخت‌ها آسیب وارد می‌کند و مصرف سوخت را نیز در کشور افزایش می‌دهند.

سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با تأکید بر اینکه این ماشین‌ها جز آمار نبودند و از رانندگان ملکی سازمان هستند، ادامه داد: اگر سرویس علوم پزشکی را انجام نمی‌دادیم ۱۲۰۰ خودرو شخصی به شهر اضافه می‌شد که باعث ترافیک و آلودگی بیشتر می‌شد.

تابلوهای هوشمند؛ وعده‌ای که نمی‌شود عملیاتی کرد

نیک در رابطه با تابلوهای هوشمند اطلاع رسانی در ایستگاه‌های اتوبوس عنوان کرد: هیچ جای کشور این تابلوها راه‌اندازی نشده است؛ زیرا به دلیل مشکلات زیرساختی امکان هوشمندسازی اطلاع رسانی ناوگان اتوبوسرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ برخی از تابلوها نصب شد و با یک شرکت دانش بنیان نیز قراردادی منعقد شد؛ اما به دلیل نبود زیر ساخت‌ها و هزینه‌های بالایی که به همراه داشت قرارداد لغو شد و مجدد مناقصه برگزار شد اما شرکتی که بتواند با زیرساخت‌هایی که خواسته بودیم کنار بیاید وجود نداشت به همین خاطر هوشمند سازی تابلوهای اطلاع‌رسانی ایستگاه‌های اتوبوس عملیات نشد و با وضعیت فعلی نیز عملیاتی نمی‌شود.

خطوط اتوبوس‌ مجدد بازنگری می‌شود

وی بیان کرد: در دوسالی که شیوع بیماری کرونا مشکلات متعددی را داشتیم؛ برای مثال به مدت دو ماه حمل و نقل عمومی تعطیل شد و بعد از آن نیز با یک سوم ظرفیت فعالیت کردیم؛ زیرا با توجه به گسترش کرونا مردم اطمینان نداشتند.

نیک با بیان اینکه به همین خاطر ضد عفونی روزانه اتوبوس‌ها را در دستور کار قراردادیم تا اعتماد مردم جلب شود، ادامه داد: بعد از ضد عفونی روزانه اتوبوس‌ها و افزایش واکسیناسیون مردم دوباره به استفاده از حمل و نقل عمومی روی آوردند.

وی اظهار کرد: با درخواست مردم و بررسی کارشناسان مربوطه در سال گذشته یک بار بازنگری خطوط انجام شد و مجدد مسیرهایی که دسترسی اتوبوس به آنها کم نیز بازنگری خواهند شد که از جمله آن‌ها بیمارستان امام رضا (ع) و شهرک امام حسن (ع) خواهد بود.