لالی انتخابی یا موتیسم را جدی بگیریم

 دکتر فتانه امیری دریاد داشتی اختصاصی برای «روزنامه گویه» با اشاره به ضرورت جدی گرفتن لالی انتخابی یا موتیسم و راه های پیدایش آن می نویسد : از آن جایی که اختلال لالی انتخابی در کودکان رو به افزایش است ، باید توجه بیشتری به این اختلال توسط والدین و اولیا مدرسه صورت بگیرد . باید بدانیم یک درصد کودکان دچار این اختلال شده و شیوع آن در بین دختران بیشتر از پسران است .

 دکتر فتانه امیری دریاد داشتی اختصاصی برای «روزنامه گویه» با اشاره به ضرورت جدی گرفتن لالی انتخابی یا موتیسم و راه های پیدایش آن می نویسد : از آن جایی که اختلال لالی انتخابی در کودکان رو به افزایش است ، باید توجه بیشتری به این اختلال توسط والدین و اولیا مدرسه صورت بگیرد . باید بدانیم یک درصد کودکان دچار این اختلال شده و شیوع آن در بین دختران بیشتر از پسران است. متن یاد داشت به شرح زیراست:

اجتناب از اضطراب ، احساس رهایی ازموقعیت های استرس زا و اضطراب آوررا  برای افراد در هر سنی ایجاد می کند . لالی انتخابی یک اختلال اضطراب برای کودکان است که دیده می شود بعضی کودکان در بعضی شرایط اجتماعی سکوت پیشه می کنند در حالی که در موقعیت های دیگر براحتی صحبت می کنند . معمولا عواملی خاص این شرایط را ایجاد می کند که کودک بجای صحبت کردن از اشاره  کردن یا تکان دادن سر و یا حرکات خجالتی و خنده دار استفاده می کند . عواملی مثل تمایل به کناره گیری و یا عدم علاقه به قرار گرفتن در موقعیت های جدید یا مواجه شدن با افراد ناآشنا و یا حتی مشکلات گفتار و زبان در ایجاد و نهادینه شدن سکوت انتخابی نقش مهمی دارند .

لالی انتخابی که به نام های سکوت پیشگی و یا موتیسم هم معروف است ، اختلال شدیدی در روابط و تعاملات کودک با دوستان و در اجتماع ایجاد می کند و باعث کاهش کیفیت عملکرد کودک در زندگی می شود . والدین می توانند علایم لالی انتخابی را قبل از پنج سالگی در کودکان مبتلا مشاهده کنند . اهمیت و ضرورت تشخیص و درمان این اختلال در کودکی به دلیل این است که درمان آن در دوران نوجوانی دشوارتر خواهد بود و تاثیرات منفی پرهیز از صحبت کردن ، فرصت های مهم یادگیری  را از کودک خواهد گرفت . مهمتر اینکه معمولا این کودکان دچار اختلال اضطراب اجتماعی هم هستند .

فراهم کردن موقعیت های موفقیت زا در شرایطی که کودک باید وظایف گفتاری خود را به سادگی و در گام های کوچک انجام دهد ، کمک زیادی به کودک می کند که کم کم با گذشت زمان متوجه شود موقعیت هایی که او را دچار اضطراب می کند ، موقعیت هایی است که می تواند توانمندی های خود را بروز دهد و مورد تشویق و تحسین قرار گیرد . عواملی هم هستند که باعث تشدید لالی انتخابی و عدم صحبت کردن کودکان برای مدت طولانی و یا بصورت همیشگی پرهیز از برقراری ارتباط کلامی در اجتماع می شود . واکنش های منفی دیگران ، تهدید و تنبیه ، جدایی از والدین ، مهاجرت به مکان های دور ونا آشنا و عدم درمان مشکلات گفتاری کودک ، اختلال اضطراب و موتیسم را در کودکان تشدید می کند.

از آن جایی که اختلال لالی انتخابی در کودکان رو به افزایش است ، باید توجه بیشتری به این اختلال توسط والدین و اولیا مدرسه صورت بگیرد . باید بدانیم یک درصد کودکان دچار این اختلال شده و شیوع آن در بین دختران بیشتر از پسران است . کودکان در خانواده هایی که منزوی هستند و ارتباطات کمتری در اجتماع با دیگران برقرار می کنند و یا فردی خجالتی و مضطرب در خانواده دارند ، بیشتر دچار این اختلال می شوند . با راهکارهایی ساده ، در گام هایی کوچک ، تشویق و ترغیب کودک پس از انجام گفتگویی موفق , پرهیز از فشار و اجبار و تهدید و تنبیه ، تمسخر و رفع مشکلات گفتاری می توان به این کودکان کمک کرد تا با برقراری ارتباط کلامی موفق موقعیت های دلپذیری دراجتماع ایجاد کنند .

دکتر فتانه امیری

دکترای مهندسی خلاقیت