مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری:

افت فشار آب و ولتاژ برق مشکل برخی روستاهای قم

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری قم گفت: افت فشار آب و نیز افت ولتاژ برق مشکل برخی روستاهای قم است اما روستایی نداریم که آب نداشته باشد.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری قم گفت: افت فشار آب و نیز افت ولتاژ برق مشکل برخی روستاهای قم است اما روستایی نداریم که آب نداشته باشد.

غلامرضا رحیمی رشت آبادی در گفتگو با  مهر اظهار داشت: در این سال‌ها اقدامات خوبی در حوزه روستایی استان قم انجام شده است که البته کافی نیست و باید اقدامات گسترده‌تری برای رفاه روستاییان استان صورت گیرد.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری قم بیان داشت: برنامه ریزی کردیم هفته‌ای یک بار به یکی از بخش‌های استان و روستاهای آن بخش سفر داشته باشیم تا از نزدیک با مشکلات اهالی این مناطق آشنا شویم که این امر قطعاً در چگونگی تصمیمات مؤثر است.

رحیمی با بیان اینکه زیر ساخت‌های نسبتاً خوبی امروز در روستاهای استان قم وجود دارد افزود: گاهی در بازدیدها از روستاها اولین دغدغه‌ای که روستاییان مطرح می‌کنند؛ تقویت آنتن دهی موبایل و افزایش سرعت اینترنت است.

وی با بیان اینکه نظام مسائل روستاهای استان قم تدوین شده است افزود: در این راستا اطلاعاتی از بخشداری و دهیاری‌ها دریافت شده و با اطلاعاتی که از بازدیدهای میدانی جمع آوری شده؛ نظام مسائل روستاهای استان شناسایی و جمع بندی شده است.

صدها مسئله برای ۱۸۷ روستای استان قم احصا شد

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری قم بیان داشت: صدها موضوع و مسئله برای ۱۸۷ روستای استان قم احصا شده و مشکلات آنان تقسیم بندی و اعتبارات مورد نیاز برای حل آنان نیز برآورد و پیش بینی شده است.

رحیمی با اشاره به برگزاری همایش حکمرانی روستایی در استان قم گفت: برای اولین بار در کشور بحث حکمرانی روستایی در قالب این همایش و به مدت ۴ روز با حضور فرمانداران، بخشداران، مدیران کل امور روستایی و امامان جماعت روستا تبیین شد.

وی افزود: ۴۵۰ نفر در این همایش شرکت کردند که شامل ۵۴ فرماندار، ۳۱ مدیر کل امور روستایی، ۱۰۰ دهیار، ۱۰۰ نفر نیز امام جماعت روستاها و ۸۰ بخشدار بودند که موضوعات حکمرانی روستایی مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم بیان داشت: این برنامه از سوی مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور، قرارگاه جهادی پیشرفت همه جانبه روستا تدارک دیده شد و استانداری قم نیز دو ماه در راستای اجرای آن مشارکت و همکاری داشت.

رحیمی گفت: پس از پایان دوره بر اساس نظرسنجی که انجام شد بازخوردهای خوبی دریافت و مسئولین وزارت کشور نیز قول مساعد دادند اعتبارات مناسبی برای تقویت روستاها در نظر گرفته شود.

وی عنوان داشت: هر ماه گردهمایی دهیاران استان قم برگزار می‌شود و مشکلات روستاها مورد بررسی قرار می‌گیرد و ما در این جلسات به دهیاران گفته‌ایم یک دهیار موفق کسی است که بیکار در روستا نداشته باشد و فردی نیازمند و تحت پوشش نهادهای امدادی نیز در روستای وی نباشد.

اشتغال پایدار روستایی اولویت اساسی

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم با بیان اینکه اشتغال پایدار روستایی اولویت اساسی ما است که اعتبارات خوبی در این زمینه وجود دارد افزود: در این خصوص اعلام کردیم طرح‌های اشتغال زایی روستاها ارائه شود تا در کمیته فنی مورد بررسی قرار گیرد و تسهیلات مورد نیاز تخصیص یابد.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از تلاش‌های گروه‌های جهادی در روستاهای استان قم بیان داشت: باید از گروه‌های جهادی تقدیر کرد و این روزها گروه‌های جهادی در بیش از ده روستای استان مشغول به فعالیت هستند و از نوجوانان و تا افراد مسن در این گروه‌ها حضور داشته که مرمت خانه‌های روستایی‌ها را بر عهده دارند و در این زمینه خالصانه در حالت خدمت رسانی هستند و هیچ چشم داشتی ندارند.

وی بیان داشت: در سیلاب اخیر نیز با همت مسئولین و گروه‌های جهادی اتفاقات خوبی افتاد و مشکلات روستاییانی که دچار آب گرفتگی منازل شده بودند در کمترین فرصت برطرف شد.

روستایی نداریم که آب نداشته باشد

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری قم با اشاره به عمده مشکل روستاییان استان قم گفت: اکثر روستاها دچار مشکل کاهش فشار آب و افت ولتاژ برق هستند.

رحیمی ادامه داد: بحران آب ملی است و برخی از روستاهای استان قم نیز در این بخش دچار مشکل هستند اما روستایی نداریم که آب نداشته باشد و به برخی از روستاها به صورت سیار آبرسانی می‌شود و مسئولین آبفا نیز پیگیر موضوع هستند تا به صورت جدی و ریشه‌ای این مشکل را برطرف کنند.

وی با توصیه به روستاییان در زمینه استفاده بهینه از مصرف آب بیان داشت: در برخی از روستاها در مواردی از آب شرب به عنوان کشاورزی استفاده می‌شد که جلوی این کار گرفته است.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری قم با اشاره به تشکیل کمیته واگذاری زمین روستا بیان داشت: بر اساس مصوبه این کمیته زمینی اگر که در طرح هادی روستایی قرار گرفته باشد با سه شرط امکان واگذاری وجود دارد.

رحیمی ادامه داد: اولویت اول اینکه فرد می‌بایست بومی دائمی روستا باشد در مرحله بعد کسانی که بومی روستا هستند اما ساکن روستا نیستند و در اولویت سوم به کسانی اختصاص می‌یابد که از جاهای مختلف می‌خواهند وارد شوند و بومی روستا نیستند.

اگر ساخت و سازها خارج از بافت روستا باشد با آنها برخورد می‌شود

وی تصریح کرد: اگر ساخت و سازها خارج از بافت روستا باشد با آنها برخورد و به کمیسیون ماده ۹۹ استانداری پرونده‌ها ارجاع می‌شود و حکم تخریب برای آنها صادر می‌شود.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری قم تاکید کرد: ساخت و ساز در اراضی ملی و باغات و با ویلا سازی در مزارع برخورد می‌شود و این پیگیری تا دریافت حکم قطعی ادامه می‌یابد.

رحیمی در خصوص بودجه دهیاری‌ها نیز بیان داشت: بودجه‌های دهیاری بر اساس سرانه جمعیت است و جمعیت روستایی قم ۴ درصد است و اعتبارات در این زمینه مناسب نبود که با نمایندگان مجلس صحبت شد تا پیگیری‌های لازم را برای افزایش این بودجه انجام دهند.