هزارخانی دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران مطرح کرد:

انتقال فناوری پیشرفته «تولید آب از رطوبت هوا» به قم

دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران با بیان این که تکنولوژی هایتک که مربوط به فناوری «تولید آب از طریق رطوبت هوا» باشد، به منظور جلوگیری از تنش آبی، با سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری هلدینگ غدیر (وابسته به وزارت دفاع) وارد قم می‌شود، گفت: این فناوری با همکاری شرکت اتریشی و با حضور مهندسین و سرمایه گذاری ایرانی و با اعتباری بالغ بر ۶ میلیون یورو، تا سال آینده در منطقه محمودآباد استان قم، افتتاح خواهد شد.

دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران با بیان این که تکنولوژی هایتک که مربوط به فناوری «تولید آب از طریق رطوبت هوا» باشد، به منظور جلوگیری از تنش آبی، با سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری هلدینگ غدیر (وابسته به وزارت دفاع) وارد قم می‌شود، گفت: این فناوری با همکاری شرکت اتریشی و با حضور مهندسین و سرمایه گذاری ایرانی و با اعتباری بالغ بر ۶ میلیون یورو، تا سال آینده در منطقه محمودآباد استان قم، افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین ، «هادی هزارخانی» دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران استان قم، اظهار داشت: بشر، امروزه اقدامات نامناسب زیست محیطی در کره زمین انجام می‌دهد و این باعث شده که تغییرات خطرناکی در کره زمین ایجاد شود و گرم شدن هوا مصداق بارز این موضوع است.

وی افزود: در سال ۱۹۹۰ میلادی سازمان ملل تصمیم گرفت برای جلوگیری از مشکلات زیست محیطی، بنیاد جهانی انرژی را تاسیس کند تا به دنبال توسعه و پایداری کره زمین باشد؛ برای تحقق این موضوع باید ۳ رکن اساسی را در نظر گرفت که جامعه، طبیعت و اقتصاد لازم است به درستی در کنار هم قرار گیرند.

بنیاد جهانی انرژی به هیچ نهادی وابسته نیست

دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران تصریح کرد: بنیاد جهانی انرژی یک سازمان سیاسی نیست و به هیچ نهادی هم در دنیا وابسته نیست و معتقد است فعالیت‌های این بنیاد باید با مشارکت ۱۰۰ درصدی مردم انجام شود؛ کسانی می‌توانند با بنیاد جهانی انرژی همکاری کنند که صاحب ایده‌های نو هستند.

تمام مشاغل باید دانش بنیان شوند

هزارخانی خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در اقتصاد دانش‌بنیان فقط شرکت‌های دانش‌بنیان مخاطب نیستند، بلکه تمامی افراد در تخصص‌ها و مشاغل مختلف باید فعالیت‌های خود را به شیوه دانش‌بنیان مدیریت کنند تا در کار خود به توسعه و پایداری برسند.

وی ادامه داد: ۲۵ اردیبهشت سال جاری، اولین رویداد ملی بنیاد جهانی انرژی را در کیش با حضور رئیس این بنیاد «ولفگانگ نیومن» برگزار کردیم که ۳۱۱ طرح در ۷ بخش باهم رقابت کردند.

فناوری های نوین را وارد صنعت کنیم

دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران بیان کرد: ما معتقد هستیم اگر بخواهیم در کشور به پیشرفت برسیم، نیازمند این هستیم که فناوری‌های نوین را وارد صنعت کنیم؛ بنیاد جهانی انرژی به ما قول داده است که هر دانش و تجهیزاتی را در ایران نیاز داشته باشیم، در اختیارمان بگذارد.

به حمایت مسئولان نیازمندیم

وی گفت: ما آماده‌ایم در راستای پیشرفت کشور عزیزمان ایران با اروپایی‌ها مذاکره کنیم و دانش و فناوری‌های نوین را وارد کشور کنیم، اما به حمایت مسئولین کشورمان نیاز داریم که متاسفانه تا به حال تعامل آن‌ها با ما ضعیف بوده است.

هزارخانی اظهار کرد: یکی از مسئولینی که تعامل بسیار خوبی با ما انجام داد و از ما حمایت کرده، آقای امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی است؛ بعد از جلسه‌هایی که برگزار کردیم وی به ما اعلام کرد، که در صورتی که طرح‌هایمان به نفع مردم قم و کشور باشد حاضر است همکاری کند.

تکنولوژی هایتک وارد قم می شود

وی افزود: یکی از به‌روزترین و مهم‌ترین طرح‌هایی که قرار است در استان قم اجرا کنیم مربوط به آب می‌شود؛ این اقدام یکی از برترین فناوری‌های ما است که با همکاری شرکت اتریشی و با حضور مهندسین و سرمایه‌گذار ایرانی انجام می‌شود.

دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران تاکید کرد: در این پروژه قرار است از طریق جو و هوا، آب تولید شود و تحقق این ایده باعث می‌شود کمک شایان و مهمی به پدافند غیرعامل کشور شود و از ایجاد تنش‌ آبی جلوگیری کند؛ شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به همراه شرکت‌های تابع خود قرار است با مبلغی حدود ۶ میلیون یورو در این فناوری سرمایه‌گذاری کند؛ این امید را به مردم عزیز قم می‌دهم که تا سال آینده این شرکت در قم افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: لازم است بگویم که برخی از کشورهای مهم منطقه در رقابت با ایران برای انتقال این تکنولوژی به کشور خود بودند که با توجه به حمایت بنیاد جهانی انرژی و پیشتازی ما در مذاکره با شرکت صاحب تکنولوژی، خوشبختانه این فناوری در آینده نزدیک به ایران انتقال خواهد یافت.

هزارخانی همکاری ایران با بنیاد جهانی انرژی را فرصتی مغتنم و ارزشمند دانست و گفت: اتحاد مسئولین ایرانی با بنیاد جهانی انرژی و تمرکز بر فرصت های ایجاد شده توسط این نهاد بین المللی غیر سیاسی، می تواند به ما برای توسعه پایدار، بسیار کمک کرده و مفید باشد.

جلساتی با معاون اقتصادی استانداری قم داشتیم

وی گفت: در بنیاد جهانی انرژی در دفتر منطقه‌ای ایران، ایده‌های بسیار خوبی را داریم؛ در چند ماه گذشته با معاون اقتصادی استانداری قم جلسات مختلفی برگزار کرده‌ایم و طرح‌های مد نظر را تشریح کرده‌ایم؛ امیدواریم استان قم به عنوان یکی از قطب‌های جهان تشیع تا چند سال آینده پیشرفت چشم‌گیری در زمینه فناوری‌های نوین داشته باشد.

*سرمایه های اصلی کشور نیروهای انسانی آن هستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تأکید کرد: ما همواره سرمایه را معادن مس، نفت، گاز و غیره قلمداد کرده ایم، در حالی که سرمایه اصلی یک کشور، نیروهای انسانی آن هستند؛ در دنیا نیز کشورهایی که برای سرمایه انسانی برنامه مناسب دارند پیشرفت می کنند.

ضرورت ورود به بازارهای جهانی

دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران در ادامه با اشاره به ضرورت ورود به بازارهای جهانی و با بیان این که چین اگر رشد اقتصادی با شکوه داشته، به دلیل این است که وارد بازار جهانی شده است؛ خاطرنشان کرد: برای مثال ما در کشورمان در زمینه تولید پوشاک ایرانی، تنها توانسته ایم بیست درصد بازار داخلی را از آن تولیدات داخلی کنیم؛ و همچنین در مورد صنایع دیگر نیز نتوانسته ایم بنابر ظرفیت های ایران عمل کنیم.

هزارخانی در ادامه با بیان این که ما در کارخانه های کشورمان کارگر نیاز داریم اما مشکل اینجاست که برخی صنایع ما هنوز بر اساس دهه ۷۰ میلادی کار می کنند، گفت: اگر صنایع هایتک و پیشرفته در کشور فعال شوند، بسیاری از جوانان مشغول به کار می شوند.

راه حل ساخت ۴میلیون مسکن در ۴سال فعالیت دولت

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که امروز منابع مالی کشورمان ایران محدود بوده و نیروی کار ما کاهش پیدا کرده است، گفت: در چنین شرایطی حالا ما چگونه می توانیم ۴ میلیون مسکن در۴سال فعالیت دولت احداث کنیم؟ تنها راه حل صنایع هایتک است؛ در کشورهای پیشرفته با این تکنولوژی در کمترین زمان ساختمان های بسیار با کیفیت ساخته می شود.

دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران، با بیان این که در شرایطی هستیم که برخی مسائل، ما را از پیشرفت تکنولوژی دور کرده است، گفت: بنیاد جهانی انرژی بعنوان یک نهاد غیرسیاسی و با رویکرد توسعه عادلانه در جهان، امکان انتقال تکنولوژی های هایتک را فراهم خواهد کرد.

هزارخانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در سال ۲۰۱۹، شهر یزد به دلیل فرم پایداری که پیشینیان ایجاد کرده بودند، به عنوان پایتخت تاریخی فرهنگی بنیاد جهانی انرژی انتخاب شد؛ یادآور شد: ما از ۲۰۲۱ تلاش می کنیم که فناوری های نوین را وارد این سرزمین کنیم؛ اما متاسفانه مسئولین گرفتار مسائل روزمره خود شده اند و توجهی ندارند که مشکلات عمده این کشور را با بهره وری بالا و افزایش بهره وری بالا برد.

دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران، افزود: یزد شهری است که هزار سال گذشته بدون اینکه یک گرم کربن استفاده کند، انتقال آب ۱۰۰ کیلومتری انجام داده و ما در حال حاضر برای این کار باید انرژی زیادی مصرف کنیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر بخشی از قسمت جدید یزد بر اثر سیل ویران شده و قسمت تاریخی بدون خرابی مانده است. پس فناوری انرژی از ایران آغاز شده و بنیاد جهانی به همین دلیل در تسهیل امور با ما همکاری می کند.

دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران با بیان این که ما علاوه بر فعالیت برای فناوری هایتک در زمینه تولید آب از هوا، در زمینه ساخت ساختمان ها و شهرهای پایدار، علاقمند به فعالیت در استان قم است، گفت: مناسب نیست که فرم شهری پایتخت تشیع جهان به این اندازه ناپایدار باشد؛ ساختمان های ارزشمند، کاهش ترافیک و غیره می تواند از دستاوردهای این حرکت باشد؛ امیدواریم قم یکی از الگوهای توسعه پایدار در حوزه های مختلف باشد.

انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان هم در دستور کار ما قرار دارد

دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران تصریح کرد: ما با کمک یک شرکت خارجی جریان انتقال آب را با بهره وری بالا از دریای خلیج فارس برنامه ریزی می کنیم تا به گونه مصرف انرژی انجام شود که استان اصفهان در حوزه گردشگری مشکلی پیش نیاید.