استاندار قم:

ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی قم در دستورکار قرار گرفت

استاندار قم گفت: تصمیم استان در زمینه حل معضل خانوارهایی که زیر دکل‌های فشارقوی برق و سکونتگاه های غیررسمی ساکن هستند، جدی است و منابعی از سوی دولت برای ساماندهی این موضوع در نظر گرفته‌شده‌است‌.

استاندار قم گفت: تصمیم استان در زمینه حل معضل خانوارهایی که زیر دکل‌های فشارقوی برق و سکونتگاه های غیررسمی ساکن هستند، جدی است و منابعی از سوی دولت برای ساماندهی این موضوع در نظر گرفته‌شده‌است‌.

به گزارش روابط عمومی استانداری قم، سید محمدتقی شاهچراغی در گفتگویی ابراز کرد: با بررسی‌های صورت گرفته، با توجه به اینکه اگر این خانوارها جابجا شوند تأمین مسکن برای آنان در این شرایط سخت و با هزینه بسیاری همراه است و خود آنان نیز تمایل به ماندن در همین منطقه دارند؛ در مذاکراتی که با شرکت برق منطقه‌ای تهران داشتیم، قرار شد تا به‌جای جابجا شدن و تخلیه این خانه‌ها، دکل‌های برق جابجا شوند که هزینه جابجایی این دکل‌های برق فشارقوی ۱۱۵ میلیارد تومان است.

استاندار قم افزود: ۵۰ درصد این رقم از سوی دولت و از محل زمین‌های ۳۲ هکتاری و ۵۰ درصد دیگر نیز از سوی وزارت نیرو تأمین می‌شود.

۲ هزار و ۱۶ هکتار از بافت شهری قم را سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل داده که از نظر مباحث و عناصر کلیدی توسعه با عقب ماندگی‌های جدی روبه‌رو است. همچنین از ۱۳ هزار هکتار بافت شهری قم، یک هزار و ۵۸۰ هکتار از آن را بافت های فرسوده و ۳۱۵ هکتار را نیز بافت های تاریخی تشکیل داده است.

وی همچنین در خصوص موضوع کمک وزارت نفت به مسجد جمکران که در فضای مجازی منتشر شده، با بیان اینکه شکل طرح کمک وزارت نفت به مسجد مقدس جمکران مطلوب نبوده‌است، افزود: مسجد مقدس جمکران همواره در خدمت زائران و مردم است و در طول سال بیش از ۱۳۰ روز، این مسجد میزبان زائران از سراسر کشور است.

شاهچراغی اضافه کرد: سال‌ها است که شب‌های چهارشنبه هر هفته بسیاری از هیئت‌ها و گروه‌های مذهبی از شهرهای مختلف کشور مقید هستند که به‌صورت خانوادگی و گروهی در مسجد مقدس جمکران حضور یابند و اعمال مسجد را به‌جای بیاورند و به همین دلیل این مسجد در زمینه فراهم آوردن زیرساخت‌های موردنیاز زائران باید از حمایت‌های ملی برخوردار باشد.

شاهچراغی عنوان داشت: در زمینه حل مشکل و گره مونوریل نیز تصمیماتی که گرفته‌شده است در راستای افزایش ماندگاری زائران حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران بوده و به دنبال آن هستیم تا در پشت مسجد اهل‌البیت (ع) واقع در عوارضی قم زائرسرا برای زائران احداث و از این طریق مشکل اسکان آنان برطرف شود و از طرفی نیز با راه‌اندازی مونوریل تا حرم مطهر از این طریق بتوانند تردد داشته باشند و ترافیک هسته مرکزی شهر و اطراف حرم مطهر نیز کاسته شود.

حل مشکلات واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد قم در دست پیگیری است

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در گفت و گویی با اشاره به همت مدیران استانی برای رفع مشکل‌های واحدهای تولیدی و صنعتی بیان داشت: تلاش برای ساماندهی واحدهای تولیدی، شناسایی واحدهای با تولید کمتر از ظرفیت اسمی و حمایت از آن‌ها برای رسیدن به حداکثر توان تولید و همچنین شناسایی واحدهای تولیدی راکد و فعال‌سازی واحدهای با قابلیت احیای مجدد از کارهایی بوده که به جدیت به دنبال آن‌ها هستیم.

عباس شیرمحمدی با بیان اینکه واحدهای تولیدی راکد که قابلیت احیا ندارند، برای استفاده از ظرفیت آن‌ها، در اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری جدید شناسایی شده‌اند تصریح کرد: تمهیدات لازم برای احیای بنگاه‌های اقتصادی تملک شده توسط شبکه بانکی و جلوگیری از تملک واحدهای تولیدی جدید بر اساس ضوابط و مقررات‌اندیشیده شده‌است.

وی ادامه داد: در راستای ساماندهی واحدهای تولیدی، اقدام‌هایی همچون شناسایی واحدهای دارای پرونده قضایی و پیگیری رفع مشکل‌های موجود و همچنین رصد دقیق بنگاه‌های اقتصادی بحرانی و مشکل دار و اتخاذ تدابیر لازم برای حل مشکل‌های آن‌ها در دست انجام است.