تندروهای اصولگرا، نگران بازگشت لاریجانی به عرصه سیاست

آنها کم شمارند اما بلندگو،‌ جایگاه و پول دارند

حقیقت پور گفت : مقام‌معظم‌رهبری درباره ردصلاحیت لاریجانی، اظهاراتی را بیان کرده‌اند که از بازگویی معذوریم و امیدواریم در آینده پرده‌ها ور افتند تا مردم بدانند در خرداد ۱۴۰۰ چه مسایلی پیش آمد. منصور حقیت‌پور تاکید کرد،‌ تندروها نمی‌توانند چهره‌ای موجهی چون علی لاریجانی را بربتابند.

حقیقت پور گفت : مقام‌معظم‌رهبری درباره ردصلاحیت لاریجانی، اظهاراتی را بیان کرده‌اند که از بازگویی معذوریم و امیدواریم در آینده پرده‌ها ور افتند تا مردم بدانند در خرداد ۱۴۰۰ چه مسایلی پیش آمد. منصور حقیت‌پور تاکید کرد،‌ تندروها نمی‌توانند چهره‌ای موجهی چون علی لاریجانی را بربتابند.

شایعه‌ای مبنی بر انتصاب علی لاریجانی به ریاست هیات عالی حل اختلاف قوا منتشر شد و البته خیلی زود هم تکذیب شد. نکته قابل‌تامل واکنش منفی اصولگرایان بود تا طبق روال چند سال اخیر، ضدیت خود با یکی از مهره‌های اصلی چند سال گذشته جریان متبوع‌شان را به‌نمایش گذاشتند تا همچنان شاهد ریزش نیروهای جناح راست باشیم.

از دولت تا مجلس، با مهر اصولگرایی

علی لاریجانی در حالی از جریان اصولگرایی فاصله گرفته است که در انتخابات نهمین دوره ریاست‌جمهوری به‌عنوان یکی از نمایندگان اصولگرایی کاندیدا شده بود. او همچنین بعد از کناره‌گیری از شورای عالی امنیت ملی در دولت اول احمدی‌نژاد و شرکت در انتخابات هشتمین دوره ریاست‌جمهوری هم به‌عنوان یکی از نامزدهای اصلی اصولگرایان در انتخابات شرکت کرد و از حوزه قم به بهارستان راه‌یافت. نکته جالب اما روز انتخابات هیات‌رییسه افتاد. غلامعلی‌حداد عادل که در مجلس هفتم روی صندلی ریاست‌مجلس جلوس کرده بود و اتفاقا آن‌روزها یکی از لیدرهای اصلی تشکیلات اصولگرایان بود،‌ در انتخابات غیر رسمی رقابت را به علی‌لاریجانی باخت تا متوجه شد در میان اصولگرایان از لاریجانی عقب‌تر است.

برجام و آغاز چالش با اصولگرایان

همزیستی اصولگرایان با علی لاریجانی سیر طبیعی خود را می‌گذارند، تا روزی که حسن‌روحانی در انتخابات یازدهمین دولت برنده شد تا «توافق هسته‌ای» را به‌عنوان مهمترین برنامه‌اش به‌سرانجام برساند. دولت همان سال اول با ۵+۱ به توافق اولیه رسید. از اینجا بود که حمایت‌های لاریجانی از مذاکرات باعث شد، اصولگرایان و البته اعضای جبهه پایداری با لاریجانی زاویه پیدا کنند.

به‌طوریکه در ۲۱ مهر سال ۹۴ هم‌سلف دیروزشان را متهم به لابی‌گری برای برجام و تصویب این طرح در عرض ۲۰ دقیقه کردند.

حضور در لیست امید در انتخابات مجلس دهم

اسفندماه سال ۹۲ انتخابات مجلس دهم در شرایطی برگزار شد که اصلاح‌طلبان به‌دلیل توفیق دولت تحت حمایت‌شان کرسی‌های قابل‌توجهی از دهمین دوره مجلس را از آن خود کردند. به‌طوریکه هر ۳۰ سهمیه تهران را که سیاسی‌ترین رای‌ها بودند را در رقابت با اصولگرایان تصاحب کردند. یکی از اتفاق‌های خاص آن انتخاب این بود که جناح‌راست از قرار دادن لاریجانی در فهرست خود امتناع کردند و این اصلاح‌طلبان بودند که رقیب سرشناس دیروز را در لیست امید شهر قم جای دادند. با این‌حال او در انتخابات با رای نسبتا پایین به‌عنوان آخرین سهمیه قم برای بارسوم به پارلمان رسید. با این توضیح که انتخابات فوق را می‌توان مهر تاییدی بر جدایی علی لاریجانی از جمع اصولگرایان قلمداد کرد.

استقبال اصولگرایان از رد صلاحیت

«تجارت، نظامات پایدار می خواهد. حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود. سیاست روشن و ثبات در قواعد می خواهد و فعل و انفعالات طبیعی خود را می طلبد و با اقدامات نمایشی، مسایل پیچیده کشاورزان، بازنشستگان، کارگران، بیکاران و … حل نمی شود. هر کسی وعده بهشت در این شرایط پیچیده کشور می دهد خلاف می گوید».

علی لاریجانی این اظهارات را در ۲۵ اردیهشت‌ماه ۱۴۰۰ و روز آخر ثبت‌نام در ساختمان وزارت‌کشور حاضر شد و رسما اعلام نمود، مطرح کرد تا در لفافه پاسخ برنامه‌ها و همچینن ادعاهای اصولگرایان را بدهد. اما شورای‌نگهبان در اقدامی غیرمنتظره صلاحیت او را تایید نکرد. با این توضیح که بعدها مشخص شد، اعضای شورای‌نگهبان بر اساس موارد بی‌سند که تکذیب هم شدند، رای به عدم حضور رئیس سه دوره مجلس در انتخابات ریاست‌جمهوری داده بودند. نکته قابل ذکر این است که اصولگرایان نه‌تنها هیچ اعتراضی به کنار گذاشتن لاریجانی نکردند، بلکه آشکارا از غیبت لاریجانی در انتخابات شرکت کردند.

منصور حقیقت‌پور: لاریجانی را تندروها اذیت کردند

منصور حقیقت‌پور، نماینده ادوار مجلس درباره نگاه اصولگرایان به علی لاریجانی اظهار داشت: اصولگرایان چند بخش مختلف از جمله سنتی‌ها، معتدلین و تندروها هستند. در واقع تندروها هستند که نمی‌توانند چهره‌ای موجهی چون علی لاریجانی را بربتابند. همچنین باید گفت،‌ اصولگرایان سنتی و معتدل هیج مشکلی با وی ندارند.

او در پاسخ به‌این پرسش که «چرا اصولگرایان به رد صلاحیت لاریجانی واکنش نشان ندادند» گفت: متاسفانه گروهی از سیاسیون مصلحت‌سنجی کردند و برای اینکه در آینده با مشکل ردصلاحیت و … روبرو نشوند، به‌راحتی از کنار محرومیت لاریجانی از حضور در انتخابات به‌راحتی گذشتند. در کل در این قضیه خیلی‌هاد نمره خوبی نگرفتند. البته مقام‌معظم‌رهبری درباره این موضوع اظهاراتی را بیان کرده‌اند که از بازگویی معذوریم و امیدواریم در آینده پرده‌ها ور افتند تا مردم بدانند در خرداد ۱۴۰۰ چه مسایلی پیش آمد.

نماینده ادوار مجلس ادامه داد:‌ علی لاریجانی یکی از سرمایه‌های نظام است و امیدوارم نظام بتواند از این پتانسیل عظیم بهره‌برداری مناسبی داشته باشد. هر چند که افراطیون بیکار نمی‌نشینند و رفتارهای رادیکال خود را درباره لاریجانی و موارد مهم دیگر انجام می‌دهند. متاسفانه تندروها که تعدادشان به‌اندازه یک مینی‌بوس هم نیست،‌ بلندگو،‌ جایگاه و پول دارند و به‌همین دلیل می‌توانند نقشه‌های کارشکنانه خود را به‌سرانجام برسانند

منصور حقیقت‌پور در پایان گفت: حتی مخالفان لاریجانی می‌دانند که کشور به لاریجانی و امثال لاریجانی احتیاج دارد. البته ایشان از متانتی مثال‌زدنی برخوردار است و به‌همین دلیل نمی‌تواند برای پاسخگوییی به بدخواهان وارد فضاهای غیرمنطقی شود.