معاون جهاد کشاورزی استان:

بیشترین سطح زیر کشت قم به جو اختصاص پیدا کرد

کشاورزی از قدیم به عنوان مهم ترین بخش اقتصادی کشورها ایفای نقش کرده و تأثیراتی چون امنیت غذایی  ایجاد اشتغال و درآمد و در واقع توسعه پایدار را برای کشورها به دنبال داشته است. با توجه به شروع سال زراعی از مهر ماه برای آگاهی از الگوی کشت و میزان سطح زیر کشت و میزان تولید محصولات بر اساس پیش بینی ها به گفت و گو با معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم پرداختیم.

کشاورزی از قدیم به عنوان مهم ترین بخش اقتصادی کشورها ایفای نقش کرده و تأثیراتی چون امنیت غذایی  ایجاد اشتغال و درآمد و در واقع توسعه پایدار را برای کشورها به دنبال داشته است. با توجه به شروع سال زراعی از مهر ماه برای آگاهی از الگوی کشت و میزان سطح زیر کشت و میزان تولید محصولات بر اساس پیش بینی ها به گفت و گو با معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم پرداختیم.

در همین رابطه مهندس محمد علی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با ایسنا، با بیان این که سال زراعی از ابتدای مهر ماه آغاز و تا پایان شهریور ماه سال بعد ادامه می ‌یابد، عنوان کرد: کشت پاییزی استان قم با توجه به شرایط اقلیمی گرمسیری عمدتا شامل کشت گندم، جو و کلزا از اول مهر ماه آغاز می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به این که در سال زراعی پیش رو بیشترین سطح کشت استان به جو اختصاص پیدا کرده است، ادامه داد: با توجه به این که شرایط محیطی و شوری آب در استان مناسب برای کشت جو بوده ۲۳ هزار هکتار از زمین‌ های کشاورزی برای کشت جو اختصاص خواهد یافت.

سلامی بیان کرد: در سال زراعی پیش رو ۶ هزار هکتار از زمین‌ های کشاورزی به کشت گندم آبی و دیم و یک هزار هکتار به کلزا اختصاص خواهد یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم با بیان این که الگوی کشت چندین سال است که مورد توجه ما قرار گرفته است اضافه کرد: در ایجاد الگوی کشت آیتم های متعددی همچون مدیریت مصرف آب، سازگاری محصول با محیط، درآمد زایی برای کشاورزان و اشتغال آفرینی اهمیت دارد.

وی با بیان این که الگوی کشت یک فرآیند پیچیده است، اظهار کرد: برای آگاهی از میزان سازگاری محصول با یک منطقه باید سال ها کشت شود، لذا سازگاری گیاه با موقعیت آب و هوایی قم مساله‌ ای بسیار مهم در اجرای موفق راهبرد تغییر الگوی کشت استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به دام خیز بودن استان قم تصریح کرد: با توجه به دام خیز بودن استان جو یکی از نیاز های مهم است که هر ساله در سال زراعی مورد توجه قرار می گیرد و امسال هم ۲۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مختص کشت جو خواهد بود.

سلامی با تأکید بر این که با توجه به مساحت کم استان قم نسبت به دیگر استان ها ۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور در استان قم تولید می شود، ادامه داد: در سال حدود ۲۰۰ هزار تن جو در استان نیاز داریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم با یادآور شد: مصرف آب کمتر نسبت به گندم، مقاومت به شوری، نیاز دام سبب شده کشت جو در استان قم رایج باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم تأکید کرد: بر اساس عملکرد سال ‌های گذشته پیش بینی‌ می کنیم امسال نیز ۱۰۰ هزار تن جو، ۲۰ هزار تن گندم و ۳ هزار تن کلزا برداشت شود که این میزان برای استان قم که با تنش ‌های محیطی از جمله مساله کمبود منابع آبی روبه مواجه می‌ باشد، ‌ رقم قابل توجهی است.

سلامی در ادامه با بیان این که در چند سال اخیر گیاهان دیگری نیز با هدف افزایش تولید وارد چرخه کشت شده است، بیان کرد: تریتیکاله با توجه به آب و خاک هر منطقه نسبت به جو در هر هکتار ۲۵ درصد محصول بیشتری می ‌دهد که این موضوع موجب شده کاشت آن برای کشاورزان استان مقرون به صرفه باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم با بیان این که تریتیکاله می‌ تواند به مرور جایگزین کشت جو در مزارع استان شود، ادامه داد: نتیجه کشت تریتیکاله در قم نشان داد، این گیاه نسبت به جو محصول بیشتری می‌ دهد و در برابر آفات و بیماری ‌ها و همچنین سرما مقاومت بالاتری دارد که مزایای مهمی به شمار می‌ آید.

وی تأکید کرد: امسال استان قم به لحاظ تولید بذر تریتیکاله در کشور رتبه اول را داشت، لذا دیگر استان ها تقاضای دریافت بذر این محصول را از استان قم داشتند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم ابراز کرد: در راستای الگوی کشت به صورت آزمایشی و تحقیقاتی در سطح حدود ۳۰ هکتار به کشت برخی از گیاهان همچون دانه روغنی کاملینا به دلیل احتیاج آبی کمتر و مقاومت در برابر شرایط اقلیمی استان قم به عنوان جایگزینی برای کلزا پرداختیم.

سلامی با بیان این که بذر های اصلاح شده توسط استان ها تولید می شود، یادآور شد: استان قم در سال های اخیر به لحاظ تولید بذر اصلاح شده در بین استان های کشور رتبه اول را داشت، لذا ۱۰۰ درصد بذر اصلاح شده گندم مورد نیاز توسط استان تولید می شود.

وی با اشاره به این که کشاورزان استان قم از مهارت بالایی برخوردار هستند و از بذر های اصلاح شده استفاده می کنند، ادامه داد: کشاورزان استان قم در کشت خود از بذر های اصلاح شده استفاده می ‌کنند که این مساله عاملی برای کیفیت بالای محصولات زراعی تولید شده در قم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: سال گذشته حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم را در اختیار استان های همجوار قرار دادیم.