مسجد جمکران اعتبارات خود را از باور مردم بگیرد

مسجد جمکران به عنوان یکی از پایگاه های فرهنگ دینی در کشور همواره در معرض اتهامات و شبهه آفرینی ها قرار داشته است.

مسجد جمکران به عنوان یکی از پایگاه های فرهنگ دینی در کشور همواره در معرض اتهامات و شبهه آفرینی ها قرار داشته است.

اختصاصی «گویه»: سیر رشد و توسعه مسجد جمکران و خصوصا جشن های نیمه شعبان در آن نشان می دهد اشتیاق مردم به فرهنگ مهدوی بیش از گذشته نمود می یابد و با وجود تمامی تبلیغات و جنگ روانی علیه مردم دینداری جامعه و اشتیاق به حضور در قم و مسجد جمکران به وضوح افزایش چشمگیری را نشان می دهد. این استقبال گسترده نیاز به توسعه زیرساخت ها و امکانات رفاهی و بهداشتی را در مراکز دینی دوچندان می کند.

مسجد جمکران به دلیل واقع شدن در میان مسیرهای ارتباطی شرق و غرب و شمال و جنوب کشور همیشه یک کانون آرامش و استقرار برای مسافران و تجدید عهد مردم با امام زمان خویش بوده است و بدیهی است عدم رسیدگی به حرم ها و بقاع متبرکه که شاهد حضور میلیونی زائر است خود می تواند زمینه شبهه و گلایه باشد از این رو نمی توان از خدمت رسانی و تکمیل امکانات مورد نیاز زائران غفلت نمود.

در طول تاریخ شهر قم مهد عالمان و دینداران بوده است و یکی از مراکز اصلی تشیع به شمار می رفته است که در ادوار مختلف بدون اتکاء به حکومت ها توانسته است که دین را به ما و نسل امروز انتقال دهند. باورهای مردم قدرتمندترین عامل صیانت از شعائر دینی است و نباید آن را با موارد دیگر آمیخته ساخت.

اگر در زمینه ساخت و سازهای اماکن مقدس مذهبی و تقویت شعائر تنها بر توان و اخلاص مردم تکیه کرد قطعا برکات آن در تاریخ خواهد ماند و اگر منابع شائبه برانگیز دیگری را دخالت داد به بستری برای تردید و شبهه و تخریب ایمان تبدیل می شود.

واقعیت آن است که مکتب تشیع و فرهنگ مهدوی نیازی به تزریق اعتبارات غیر مردمی ندارد و عمق اعتقاد مردم قادر به پیشبرد آن در آینده نیز خواهد بود آنچنان که در دیگر جوامع شیعه خارج از ایران به همین صورت تجارب زیادی وجود دارد.

این سخن نافی مسئولیت دولت ها در قبال زائران و اماکن مذهبی نیست اما باید شیوه صحیح و اصیلی برای آن طراحی نمود.

وزارت نفت به عنوان یکی از پردرآمدترین نهادهای دولتی بر اساس قانون موظف است که بخشی از اعتبارات خود را تحت عنوان مسئولیت اجتماعی در مناطق نفت خیز که از تولید نفت و گاز آسیب می‌بینند هزینه کند. این مسئولیت اجتماعی تا سال‌ها مغفول مانده بود تا این که سرانجام در سال ۱۳۹۹ نظامنامه‌ای برای آن تدوین شد. اما برخی روزنامه ها با انتشار اسنادی مدهی شده اند اعتبارات میلیاردی مسئولیت اجتماعی در دولت سیزدهم عمدتا در مناطقی غیر از مناطق محروم نفت خیز هزینه شده اند.

به گفته این منابع و روزنامه ها، وزارت نفت برای بازسازی و توسعه مسجد جمکران ۵۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است. همچنین برای ساخت ۷۰۰ خانه برای روحانیون جهرم و کمک به حوزه علمیه صالحیه کازرون و کمک به حرم شاه‌چراغ در شیراز قرار است مبالغی تخصیص داده است.

گرچه ناظران می گویند این مبالغ در مقایسه با اسراف های جاری در وزارت خانه ها مبلغ قابل توجهی نیست اما واقعیت آن است که مسجد مقدس جمکران نباید خود را نیازمند این اعتبارات پرشائبه نماید و همانطور که استاندار محترم قم گفته است که شیوه کمک دولت تحت عنوان مسئولیت اجتماعی به مسجد مقدس جمکران مطلوب نبوده است.
سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم در خصوص موضوع کمک وزارت نفت به مسجد جمکران که در فضای مجازی منتشر شده، با تأکید بر اینکه شکل طرح کمک وزارت نفت به مسجد مقدس جمکران مطلوب نبوده‌ است، افزود: مسجد مقدس جمکران همواره در خدمت زائران و مردم است و در طول سال بیش از ۱۳۰ روز، این مسجد میزبان زائران از سراسر کشور است. شاهچراغی اضافه کرد: سال‌ها است که شب‌های چهارشنبه هر هفته بسیاری از هیئت‌ها و گروه‌های مذهبی از شهرهای مختلف کشور مقید هستند که به‌صورت خانوادگی و گروهی در مسجد مقدس جمکران حضور یابند و اعمال مسجد را به‌جای بیاورند و به همین دلیل این مسجد در زمینه فراهم آوردن زیرساخت‌های موردنیاز زائران باید از حمایت‌های ملی برخوردار باشد.

امید است تا مدیران استان و متولیان مسجد مقدس جمکران برای پایان دادن به انواع شبهات و شائبه ها مناعت طبع را دستور کار اداره این مرکز بین المللی مهدویت قرار دهند.