رشد احساسات افراطی در باکو و ایروان و وضعیت نه جنگ-نه صلح درمنطقه

ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به حملات جدید به مرزهای خود متهم کرده‌اند و اینک در یکی از شدید‌ترین درگیری‌ها مذاکرات اخیر صلح به خطر افتاده است.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به حملات جدید به مرزهای خود متهم کرده‌اند و اینک در یکی از شدید‌ترین درگیری‌ها مذاکرات اخیر صلح به خطر افتاده است.

در دو تازه درگیری بین دو کشور همسایه ارمنستان و جمهوری آذربایجان شماری از نیروهای دو طرف کشته شدند و اینک وضعیت در مرزها شکننده است.

«خبرگزاری فرانسه» روز چهارشنبه در مطلبی در این زمینه نوشت، دست‌کم ۱۰۰ نظامی ارمنستانی و جمهوری آذربایجانی روز سه‌شنبه در درگیری‌ها کشته شدند. با اینکه با تلاش روسیه آتش بس بین دو کشور بر قرار شده، اما هر دو طرف همدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

دور تازه اتهام زنی باکو و ایروان

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع ارمنستان روز چهارشنبه اعلام کرد که باکو حملات خود را با توپ، خمپاره و سلاح ‌ای کالیبر بزرگ نزدیک مرز جمهوری آذربایجان از سرگرفته است. وزارت دفاع  جمهوری آذربایجان نیز صبح چهارشنبه تایید کرد که نیروهای ارمنستان در طول شب مواضع  این کشور را در مناطق «کلبجار» و «لاچین» گلوله باران کردند. باکو در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ارمنستانی با توپ‌های «هویتزر» به سه روستای این کشور شلیک ‌کنند، اما «آرام توروسیان» سخنگوی ارتش ارمنستان این اتهامات را رد کرد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان دو رقیب اتحاد جماهیر شوروی سابق تاکنون در دو جنگ در طول سه دهه گذشته برای کنترل قره باغ کوهستانی باهم جنگیده‌اند. از سرگیری چنین درگیری‌های خونین نشان می‌دهد که وضعیت چه در این منطقه کوهستانی و چه در مرزهای رسمی بین دو کشور چقدر  بحرانی است.

درخواست ایران و سایر کشورها برای تنش زدایی

در این بین، ارمنستان از جامعه جهانی خواسته تا واکنش نشان دهد، در حالی که اتحادیه اروپا، ایالات متحده، فرانسه، روسیه، ایران و ترکیه نگرانی جدی خود را ابراز کرده و خواستار پایان دادن به خشونت و درگیری‌ها شده‌اند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز چهارشنبه گفت که وضعیت همچنان متشنج است. این در حالی است که روسیه در نوامبر ۲۰۲۰ نیروهای حافظ صلح را در قره باغ کوهستانی مستقر کرد.

در ماه‌های اخیر، اتحادیه اروپا رهبری دستیابی به توافق صلح را برعهده گرفته و این مذاکرات باعث شده که در بحث تعیین مرزها و بازگشایی مسیرهای مواصلاتی بین دو کشور پیشرفت‌هایی حاصل شود. «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان در ماه‌های آوریل و می در شهر «بروکسل» در بلژیک با یکدیگر دیدار و بر سر ادامه مذاکرات توافق کردند.

رشد احساسات افراطی در باکو و ایروان

«گوئلا واسادزه» تحلیلگر ارشد علوم سیاسی، از مرکز تحلیل راهبردی گرجستان معتقد است که درگیری‌های جدید این پیشرفت‌ها را از بین برده است. به گفته وی، خشونت در هر دو طرف  افکار عمومی را بیشتر افراطی کرده است.

احساسات  و افکار افراطی عصر سه شنبه در «ایروان» پایتخت ارمنستان مقابل بیمارستانی که در آن نظامیان مجروح تحت مداوا هستند، شدید بود. «سوکرات کاتچاتوریان» از شهروندان ارمنستان گفت: «ما باید برای سرزمین‌هایمان، میهن و کشورمان بجنگیم. ما پیروزی خواهیم داشت، شاید امروز نه، اما فردا محقق می‌شود.»

«آرمان مخیتاریان» دیگر شهروند ارمنستانی گفت: «با توجه به استقرار نیروهای آذربایجان در مرز ارمنستان جنگ جدیدی در راه است.»

روابط بین ایروان و باکو به دلیل مسئله قره باغ کوهستانی پر تنش شده است. پس از اولین جنگی که  اوایل دهه نود میلادی بیش از ۳۰۰۰۰ نفر کشته شدند، ایروان و باکو دوباره در پاییز ۲۰۲۰ درگیر شدند، در نبردهایی که جان بیش از ۶۵۰۰ نفر را گرفت. ارمنستان در این جنگ آخر شکست خورد و مجبور شد مناطق مهمی را واگذار کند.

گلاواسادزه تحلیگر ارشد گرجستانی بر این باور است که  آتش بس شکننده‌ای که پس از آن به وقوع پیوست امکان وضعیت «نه جنگ و نه صلح» را فراهم کرده است./  فارس