عزم شهرداری در تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام قم

آیا قطار پروژه‌های شهری قم بر روی ریل پیشرفت ریل گذاری می شود

در قم پروژه‌هایی وجود داشته که به‌رغم اهمیتی که برای کلان‌شهر قم دارند هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند ولی این روزها مدیریت شهری عزم خود را برای تعیین تکلیف و اجرای کامل پروژه‌های شهری و عمرانی جزم کرده است.

در قم پروژه‌هایی وجود داشته که به‌رغم اهمیتی که برای کلان‌شهر قم دارند هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند ولی این روزها مدیریت شهری عزم خود را برای تعیین تکلیف و اجرای کامل پروژه‌های شهری و عمرانی جزم کرده است.

شهر قم کلان‌شهر مهمی است که اجرای هر پروژه شهری و عمرانی در آن می‌تواند تأثیر و نقش مهمی در توسعه و اقتصاد، نشاط اجتماعی و کارکردهای گردشگری قم ایفا کند که طی سال‌های اخیر پروژه‌های مهمی از سوی مدیریت شهری در قم اجرا و به بهره‌برداری رسیده است؛ به گونه ای که شهروندان قمی تغییرات حاصل از آن را در زندگی روزمره و رفت‌وآمدهای خود می‌توانند احساس کنند .

از پروژه‌هایی که در حوزه تفریحی و رفاهی گرفته تا شهری و ابر پروژه‌هایی که نقش مهمی در مدیریت ترافیک و حمل‌ونقل شهری دارد؛ با توجه به این اصل که کلان‌شهر قم یک کلان‌شهر مذهبی و مقصد مهم گردشگری در کشور است، پس باید مدیران شهری با توجه دادن به این نکات مهم در انتخاب و اجرای پروژه‌های شهری و عمرانی دقت لازم داشته باشند.

مدیریت شهری همه‌ساله در چارچوب برنامه‌هایی که مصوب می‌کند، علاوه بر شرایط اجتماعی و سیاسی در اجرای پروژه‌ها، برنامه‌ریزی و تحقق راهبرد‌های بلندمدت برای توسعه و آبادانی شهر و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، در دست اقدام دارد.

هر پروژه‌ای که در شهری مانند کلان‌شهر قم اجرا و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد در زمان اجرا و بهره‌برداری در شهر تأثیر داشته و بر شهر اثرگذار است. اما طی سال‌های گذشته در شهر قم یک سری پروژه‌هایی تعریف‌شده که به دلایل و مشکلاتی هنوز تعیین تکلیف نشده و اجرای آن می‌تواند نقش مهمی در کارکرد و توسعه شهر قم داشته باشد.

این روزها مدیران شهری عزم خود را بیشتر جزم کرده‌اند تا تکلیف پروژه‌های مدت‌داری که شهروندان قمی انتظار بهره‌برداری از آن را دارند روشن شود، ناگفته نماند که شهرداری برای اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌ها چالشی به نام «تملکات» دارد که می‌تواند در زمان‌بر شدن پروژه تأثیر مهمی داشته باشد .

برای اجرای برخی پروژه‌ها شهرداری نیاز به تملک برخی پلاک‌هایی که بر سر راه پروژه قرارگرفته است و برای این امر نیاز به پیگیری و گفت‌وگو با صاحبان املاک بوده و این امر خود مستلزم زمان و هزینه است؛ پروژه‌های شهری، ترافیکی، رفاهی و تفریحی مهمی طی سال‌های اخیر در قم اجراشده که تأثیر مهمی در توسعه شهر قم داشته است و مردم رضایت داشتند. اما شهروندان قمی از مدیران شهری خود انتظار تعیین تکلیف پروژه‌هایی دارند که با گذشت سالیانی هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

بودجه۳۰۰۰ میلیارد تومانی برای پروژه‌های مختلف شهری و عمرانی

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های شهری می‌گوید: برای اجرای پروژه‌های مختلف شهری و عمرانی شهرداری سالانه از سوی شورای شهر بودجه‌ای به تصویب می‌رسد که به‌عنوان سند بالادستی به شمار می‌رود که برای پروژه‌های شهری، عمرانی و ترافیکی تقسیم‌بندی می‌شود.

عباس حلوایی زاده می‌افزاید: امسال سه هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در شورای شهر قم تصویب شد که به چند دسته تقسیم می‌شود؛ این بودجه عمرانی به نوع ماهیت و نوع کاربری به دستگاه‌های متولی اختصاص می‌یابد، به‌عنوان‌مثال برای احداث تقاطع همسطح شهری بودجه‌ای که اختصاص می‌یابد بهره‌بردار آن معاونت ترافیک خواهد بود و یا در حوزه ورزشی اگر بودجه‌ای تخصیص یافت متولی و بهره‌بردار آن سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و اگر در حوزه سایت انتقال پسماند باشد بهره‌بردار آن سازمان پسماند خواهد بود.

وی در ادامه عنوان می‌کند: در بودجه تخصیص‌یافته امسال که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است، بالغ‌بر ۵۴۰ میلیارد تومان آن در ارتباط با حوزه عمرانی شهرداری است در اصل این بودجه برای تکمیل اسناد و صورت‌وضعیت و هم‌چنین انعقاد قراردادها و عملیات طراحی هزینه می‌شود که معاونت عمرانی شهرداری نقش راهبردی در این زمینه دارد.

به گفته این مسئول؛ اما بخش دیگری از این ۵۴۰ میلیارد تومانی، بودجه‌ای بوده که برای حوزه  عمرانی، سازمان‌ها و شهرداری مناطق مختلف قم اختصاص دارد و این معاونت وظیفه دارد در واقع بحث برقراری مناقصه و تکمیل و نظارت بر اجرای کار را داشته باشد بودجه‌هایی که منبع اعتباری آن تا سقف یک میلیارد است بودجه‌های کوچکی است که خود شهرداری‌های مناطق راهبری بودجه را عهده‌دار هستند.

سال ۱۴۰۱ ، سال تسریع در اجرای پروژه‌های شهری

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در بخش دیگری در پاسخ به این سئوال که وضعیت پروژه‌های مهم شهری که برخی نیمه‌تمام هستند چه زمانی تعیین تکلیف می‌شوند؟ می‌گوید: امسال یک سری پروژه‌ها را تا مرحله بهره‌برداری داشتیم که در چارچوب بودجه به بهره‌برداری می‌رسند و تلاش داریم پروژه‌های شاخص اجرایی و تعیین تکلیف شوند؛ پروژه بلوار جمهوری اسلامی حدفاصل میدان امام حسین علیه‌السلام منطقه ۲ تا بلوار یادگار امام، عملیات عمرانی سازه گذاری آن به اتمام رسیده و بحث احداث تونل و شمع گذاری و همچنین اجرای عرشه و دیوار سازی و اجرای آسفالت تکمیل‌شده اما انتهای کار نیاز به تملک داشت که تملکات آن به پایان رسیده است.

وی اظهار داشت: عملیات سطح روسازی آن تکمیل و به عبارتی تا ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد که برای این پروژه ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است و به به‌عنوان بزرگ‌ترین بزرگراه قم تکمیل و در اتصال بین مناطق ۲ و ۴ نقش مهمی خواهد داشت و در کاهش ترافیک و زمان تردد نقش مثبتی دارد.

حلوایی زاده به وضعیت پروژه شهدای روحانیت هم اشاره و عنوان می‌کند: پروژه شهدای روحانیت پروژه‌ای بوده که تا پایان سال تکمیل خواهد شد و ادامه رینگ میدان فردوسی و حدفاصل منطقه ۲ و۴ خواهد بود که برای این امر تقاطع غیر هم‌سطحی در زیر بلوار امام رضا علیه‌السلام ایجاد می‌شود که پیمانکار این دو پروژه سازمان توسعه عمران شهرداری قم است، هرچند این پروژه سال گذشته به علت تأسیسات با سرعت کندی روبرو بود.

وی دلایل کندی روند پیشرفت فیزیکی پروژه شهدای روحانیت را برخورد اجرای شمع‌ها با برق ۲۳۰ ولتی می‌داند و دراین‌باره می‌افزاید:  برخورد ارتفاعی با برق ۲۳۰ کیلوولت چالش و مشکلاتی بود که ما با آن روبرو بودیم و با توجه به پیک برق تابستان سال گذشته ۴ ماه ما اجازه فعالیت عمرانی نداشتیم ولی جابه‌جایی تأسیسات انجام و رمپ جنوبی شمع گذاری و دیوار گذاری آن به اتمام رسید و عرشه آن بتون‌ریزی شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در ادامه بیان می‌کند: همچنین عملیات خاک‌برداری آن‌هم اجراشده که بخش عمده رینگ بلوار فردوسی و اتصال مناطق ۲ و۴ ایجاد خواهد شد. پروژه شهدای روحانیت ۵۰ میلیارد تومان با اجرای تعدیلات هزینه در برداشته است.

وی اجرای مجتمع‌های فرهنگی ورزشی در مناطق را موردتوجه قرار داد و یادآور شد: یکی دیگر از پروژه‌ها، اجرای مجتمع فرهنگی ورزشی در منطقه ۸ است که این سوله‌ها با فلسفه ایجاد اوقات فراغت و نشاط اجتماعی برای جوانان در همه مناطق است.

حلوایی زاده خاطرنشان می‌کند: با توجه به جانمایی‌های صورت گرفته در مناطق یک، دو، سه، چهار، پنج و شش مجتمع‌های ورزشی مورد بهره‌برداری قرارگرفته ولی منطقه ۸ با۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال مجموعه ورزشی آن مورد بهره‌برداری می‌رسد و این پروژه منهای هزینه زمین ۱۲ میلیارد تومان هزینه در برداشته  و تا پایان سال اجرایی می‌شود.

وی به امر روشنایی و ساماندهی بوستان مهم علوی قم هم اشاره و می‌گوید: برای تکمیل فضای سبز کمپین بوستان علوی پروژه‌ای که مدنظر مجموعه شهرداری بوده است، بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای امر بهسازی و روشنایی آن هزینه و تا پایان سال ۱۴۰۱ برای استفاده مردم پایان می‌یابد؛ هم‌چنین پروژه زیرساخت محله جدید پردیسان که برای اجرای زیرساخت‌های شبکه آب و برق و آب‌رسانی آن به شهرداری واگذارشده بخشی از آن امسال به اتمام خواهد رسید، بحث اجرای شبکه آب و پروژه آب‌رسانی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات شبکه تأمین آب و تکمیل شبکه آب‌رسانی در دستور کار قرارگرفته است.

حلوایی زاده به تکمیل فازهای دیگر بوستان نبی خضر(ع) که از بوستان‌های مهم قم  و در یک فاز مورد بهره‌برداری قرارگرفته اشاره و عنوان می‌کند: تکمیل بوستان خضر نبی(ع) که فاز اول آن سال گذشته به اتمام رسیده و فازهای دیگر آن حدفاصل بلوار شهید کریمی و بلوار شهید آوینی در شهرک قدس در فاز دوم آن تکمیل می‌شود و بوستان خضر نبی(ع) در ۴۵ هکتار تعریف‌شده  که ۱۵ هکتار آن تکمیل و بهره‌برداری رسید و مابقی ۳۰ هکتار در فاز دو امسال تکمیل می‌شود.

تعیین تکلیف ابر پروژه عمار یاسر با گذشت ۵۰ سال

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در ادامه ضمن اشاره به تعیین تکلیف پروژه مهم عمار یاسر که شهروندان انتظار اجرای کامل آن دارند می‌گوید: پروژه دیگری که در دستور کار بوده، تکمیل تونل غدیر است که طولانی‌ترین پروژه شهر قم و در هسته مرکزی قرار دارد در چند مقطع تونل اجرا و نقطه انفصالی پروژه قبل از خیابان معلم تا قبل از خیابان بیگدلی عمده تملکات مسیر به اتمام رسیده و انعقاد قرارداد صورت گرفته و بخش عظیمی از شمع گداری انجام‌شده است الان مرحله اجرای عرشه هستیم قطعاً این پروژه  که در هسته مرکزی است دسترسی‌ها را آسان‌تر و از بار ترافیک در مناسبت‌های مذهبی  قم می‌کاهد.

حلوایی زاده دلیل زمان‌بر بودن این پروژه را بحث تملکات دانسته و عنوان می‌کند: در حوزه تملکات باید به‌روزرسانی‌هایی هم صورت گیرد هم در زمینه قیمت ملک و هم باید در زمینه خروج تأسیسات برق و گاز و تلفن و غیره وقت گذاشت برای تملک پلاک‌هایی که در بافت تاریخی و بیش از ۷۰ سال عمر دارند ما وقت بیشتری نیاز داریم علاوه بر رضایت مالکان خروج تأسیسانی که چندین سال در این منطقه قرارگرفته زمان‌بر است و همین امر در طولانی شدن پروژه نقش دارد .

وی در ادامه از پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی است که چالش آب‌گرفتگی در مناطق یک تا چهار به‌ویژه در خیابان محتشم کاشانی داشته اشاره و می‌گوید: با اجرای شبکه آب‌گرفتگی این مناطق رفع می‌شود هم‌چنین پروژه آیت‌الله بروجردی و تکمیل مسیر بی آرتی و اسکلت شهربازی معارفی با کاربری فرهنگی در بلوار پیامبر اعظم را پروژه‌هایی نام برد که قرار است امسال یا بخشی از آن یا کاملاً اجرایی شوند.

تعیین تکلیف ۷۲ پلاک باقیمانده پروژه عمار یاسر تا دو سال آینده

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز در ارتباط با وضعیت پروژه‌های شهری می‌گوید: شورای شهر اسلامی ششم  تأکید دارد که باید وضعیت پروژه عمار یاسر تعیین تکلیف شود لذا انتظار داریم تا دو سال آینده ۷۲ پلاک تکمیل و تا پایان سال و پایان کار شورا تکمیل و تعیین تکلیف شود.

روح‌الله امراللهی می‌افزاید: این پروژه از سال ۵۶ اجرا و هنوز با گذشت ۵۵ سال هنوز تکمیل‌نشده است پروژه دیگری که در حال اجرا است خیابان جمهوری حدفاصل میدان امام حسین تا یادگار امام است که به‌زودی تملکات آن تمام می‌شود تملکات ۸ پلاک دیگر باقی‌مانده  که در حال انجام و تا ۳ماه آینده تملکات آن به اتمام می‌رسد و شهروندان مناطق ۴ و ۲ به خیابان یادگار امام متصل می‌شوند این خیابان جایگاه شریانی درجه یک شهرمی باشد و کار انتقال جمعیت را از مناطق مختلف به‌صورت فرا منطقه‌ای انجام می‌دهد./پردیسان آنلاین