مرور مهمترین رویدادهای تاریخی در فصل شیدایی

نمایش میدانی و چند رسانه‌ای فصل شیدایی در بیست و یکمین مقصد اجرای خود، این بار به شهر کریمه اهل بیت (س) رسید تا هزاران نفر از شهروندان قمی به تماشای این نمایش بزرگ آئینی بنشینند.

نمایش میدانی و چند رسانه‌ای فصل شیدایی در بیست و یکمین مقصد اجرای خود، این بار به شهر کریمه اهل بیت (س) رسید تا هزاران نفر از شهروندان قمی به تماشای این نمایش بزرگ آئینی بنشینند.

مهدی بخشی سورکی: تقریباً ۷ هزار صندلی در محوطه اردوگاه غدیر سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) واقع در پشت کوه خضر نبی چیده شده؛ تا به مدت ۱۵ شب همین تعداد علاقمند را برای تماشای این اثر فاخر هنری میزبانی کنند.

میدان نمایش در سه جبهه قرار داد و تماشاگران در وسط این صحنه استقرار می‌یابند تا در دیدن رویدادهایی از زمان خلقت حضرت آدم (ع) تا ظهور حضرت حجت (عج) خود را در دل تاریخ حس کنند.

نمایش با حضور چهره شناخته شده عرصه اجرا و تلویزیون به عنوان راوی این اثر شروع می‌شود، رسالت بوذری با لباسی متفاوت که خود نویسنده این کار است در میان هاله‌ای از دود و نور به تماشاگران سلام می‌دهد و خیرمقدم می‌گوید و بعد داستانها روایت می‌شوند.

اجرای تأثیرگذار راوی با ادبیاتی برخواسته از آیات و روایات

یکی از ویژگی‌های ممتاز این اثر، اجرای تأثیرگذار راوی با ادبیاتی برخواسته از آیات و روایات است و بوذری تلاش می‌کند در طول اجرا به بهانه‌های مختلف، تلنگرهایی به تماشاگران بزند تا گرد غفلتی که شاید در این سالهای عمر، بر دوش کسی نشسته باشد تکانده شود.

نمایش از سجده نکردن شیطان رجیم بر انسان آغاز می‌شود و ماجرای رانده شدن آدم از بهشت و پس از آن پذیرش توبه از سوی پروردگار؛ آنگاه که حضرت آدم (ع) خداوند را به پنج تن آل عبا سوگند می‌دهد را روایت می‌کند.

یکی از بخش‌های جذاب این نمایش میدانی؛ روایت کشتی نوح نبی، آنگاه که به اذن الهی رشته‌های باران زمین و آسمان را به هم می‌دوخت و همه کفار را با خود غرق می‌کرد جز کسانی که با این پیامبر الهی وارد کشتی شده بودند می‌باشد که نگاه تماشاگران را به خود خیره می‌کند.

سرد شدن آتش بر ابراهیم خلیل نیز روایت بعدی این نمایش است؛ در این بخش نشان دادن منجنیق در ابعاد بزرگ که قرار است پیامبر خدا را در میان کوهی از آتش بیندازد و نیز تصویرسازی گلستان شدن آتش بر حضرت ابراهیم (ع) بر جذابیت این روایت افزوده است.

دکور، نورپرداز و طراحی لباس از عوامل موفقیت فصل شیدایی

نوع پوشش حاکمان و مردم آن دوره نیز جالب توجه است و کارگردان تلاش کرده تا با استفاده از منابع تاریخی، نوع پوشش آن دوره را نیز بازسازی کند و اساساً یکی از عوامل موفقیت این نمایش، طراحی لباس و اجرای دکور در کنار نحوه نورپردازی زیبای آن است و البته نباید از کنار اجرای فوق العاده دوبلورهای شهیر کشورمان که در این اثر ایفای نقش کردند به راحتی گذشت.

روایت نمایش از اینجا دیگر به زمان صدر اسلام می‌رسید؛ آنگاه که محمد مصطفی (ص) در چهل سالگی در غار حرا به پیامبری مبعوث می‌شود.

داستان مباهله نیز که از جمله افتخارات شیعه محسوب می‌شود و حقانیت تشییع را به اثبات می‌رساند، بخش دیگر این نمایش است.

روای پس از این نمایش از خانواده‌ها می‌خواهد که این افتخارات دینی را به فرزندان خود بیاموزند؛ چرا که برخی از نوجوانان و جوانان با این جلوه‌های حق، آشنایی لازم را ندارند.

اعلام ولایت امیرالمومنین علی (ع) در برکه غدیرخم و در میان ۱۲۰ هزار حاجی بیت الحرام در آخرین سفر رسول الله (ص) که به حج الوداع مشهور است نیز بخش دیگری از این نمایش بود.

نمایش ماجرای کوچه‌های بنی هاشم تا صحرای کربلا

فصل شیدایی از این مقطع روضه می‌خواند، حدیث غریب علی (ع) و فاطمه در کوچه‌های بنی هاشم و ماجرای آتش کشیدن درب خانه‌ای که جبرئیل برای ورود به آن اذن می‌گرفت.

تابوت دختر رسول الله (ص) که از درب آتش گرفته خانه وحی بیرون می‌آمد، صدای گریه حاضران پشت مرثیه خوانی حاج منصور ارضی و حاج محمود کریمی از جای جای اردوگاه به گوش می‌رسید.

نمایش از کوچه بنی هاشم به صحرای تف دیده کربلا می‌رسد، جایی که سید شباب اهل الجنه در گودال قتلگاه است و در میان نیزه شکسته‌ها در آخرین لحظات عمر، هنوز هم می‌خواهد از جهنمیان دستگیری کند، اینجا روایت مقتل است و جفای کوفیان بر پسر رسول خاتم.

مقطع دیگر تاریخ اسلام که در نمایش فصل شیدایی روایت می‌شود؛ ورود امام رضا علیه السلام به نیشابور است، جایی که دلدادگان خاندان رسالت گرد کجاوه اش را گرفتند و از آن حضرت درخواست کردند تا روایتی به یادگار برایشان بگذارد و ایشان نیز حدیثی فرمودند که به جهت مسلسل بودن آن از ائمه اطهار (ع) تا حضرت رسول (ص) به سلسله الذهب معروف شده است.

پخش سلام خاصه امام رضا علیه السلام و نمایش تصاویری از مشهدالرضا، حال و هوای حاضرین در نمایش را عوض می‌کند و چشمانشان را بارانی.

فصل شیدایی در استان‌های دیگر نیز به صحنه رفت؛ اما نمایش آن در قم با تغییراتی همراه بوده است که از جمله آن روایت ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر قم بوده که قمی‌ها از زن و مرد و پیر و جوان به استقبال دختر موسی بن جعفر علیه السلام رفتند.

تبیین نقش قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی

نمایش از این مقطع به روایت داستان‌هایی از عصر معاصر می‌پردازد، حضور عالمان دین در قم و تبیین نقش این شهر به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) از جمله آنان بود.

دفاع مقدس این درخشان‌ترین و طلایی‌ترین مقطع پس از انقلاب اسلامی، فصل دیگری از نمایش فصل شیدایی بود که با محوریت رشادت‌های رزمندگان لشکر علی بن ابی طالب (ع) قم طراحی شد و صدای واقعی پخش شده گفتگوی فرماندهان لشکر از جمله صحبت‌های سردار شهید مهدی زین الدین از پشت بی سیم بخشی از این نمایش است.

جلوه‌های ویژه فصل شیدایی در اینجا به اوج خود می‌رسد و انفجارهای مهیب و تیراندازی‌های واقعی، بیننده را به عمق خاکریزها در شب‌های عملیات می‌برد.

نمایش چگونگی شهادت شهیدان مهدی و مجید زین الدین

چگونگی شهادت شهیدان مهدی و مجید زین الدین در سال ۶۳ آنگاه که از بانه به پیرانشهر در حرکت بودند و در کمین ضد انقلاب قرار می‌گیرند نیز در این نمایش بازسازی شده است.

بخش پایانی نمایش نیز به موضوع مهدویت و ظهور می‌پردازد و قرائت دعای عظم البلاء حسن خاتم این بزرگترین نمایش میدانی کشور در قم بود.

سردار محمدرضا موحد فرمانده سپاه امام علی بن ابی طالب علیه السلام قم در حاشیه اجرای نمایش فصل شیدایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم برنامه ریزی شد تا نمایش فصل شیدایی که از جمله آثار فاخر هنری کشور به شمار می‌رود برای شهروندان قمی به نمایش درآید.

وی بیان داشت: این نمایش به روایت رویدادهایی از آغاز خلفت، تاریخ صدر اسلام تا زمان ظهور و عصر معاصر می‌پردازد.

فرمانده سپاه امام علی بن ابی طالب علیه السلام قم افزود: پیش بینی‌ها و تمهیدات لازم صورت گرفته تا هر شب تا ۶ هزار نفر بتوانند از این نمایش دیدن کنند.

فصل شیدایی در شناساندن دین اسلام و ریشه‌های اعتقادی به جوانان بسیار اثرگذار است

سردار موحد عنوان داشت: این نمایش توانسته مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد و در راستای شناساندن دین اسلام و ریشه‌های اعتقادی به جوانان و نوجوانان بسیار اثرگذار باشد.

وی ابراز داشت: این نمایش در تمامی بخش‌ها به خصوص دکور صحنه بسیار موفق بوده است.

فرمانده سپاه امام علی بن ابی طالب علیه السلام قم همچنین بیان داشت: در بخش دفاع مقدس این نمایش نیز، رشادت‌های رزمندگان لشکر علی بن ابی طالب (ع) قم بازسازی شده است.

وی با اشاره به نمایش دادن نحوه شهادت شهیدان مهدی و مجید زین الدین در فصل شیدایی ابراز داشت: شهیدان زین الدین از بانه به سمت پیرانشهر در حرکت بودند که به جهت بارانی بودن مسیر، مجبور بودند آهسته تر حرکت کنند که در میانه مسیر به کمین ضدانقلاب می‌خورند و ماشینشان هدف شلیک آر پی جی قرار می‌گیرد و در همان لحظه‌های اول ابتدا مجید شهید می‌شود و شهید مهدی زین الدین هم زمانی که می‌خواست از خودرو پیاده شود و به یاری برادرش برود مورد اصابت تیر دشمن قرار می‌گیرد و به درجه رفیع شهادت می‌رسد.

اولین باری است که چنین نمایشی می‌دیدم

طیبه شیخی زاده طلبه حوزه علمیه خواهران پس از تماشای این نمایش در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: اجرای این نمایش بسیار جذاب و فوق العاده بود و این اولین باری است که چنین نمایشی را می‌دیدم.

وی که به همراه دو فرزند خود برای تماشای فصل شیدایی آمده بود افزود: به تصویر کشیدن مقاطع حساس تاریخی اسلام بسیار تأثیرگذار بود و فرزندانم نیز کنجکاوانه این داستان‌ها را پیگیری می‌کردند و برایشان بسیار جذاب بود.

جعفر عادی نژاد ۴۲ ساله که به امر وکالت مشغول است در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: قبلاً این نمایش را در شیراز دیده بودم، اما نمایش فصل شیدایی در قم متفاوت‌تر و جذاب‌تر بوده است.

وی با تقدیر از ازدست اندرکاران این نمایش بیان داشت: همه آیتم‌های این نمایش جذاب بود اما بخش بازسازی کشتی حضرت نوح برایم جذاب‌تر از سایر فصل‌های این نمایش بود.

حجت الاسلام و المسلمین عباس زینلی نیز در گفتگو با مهر گفت: یکی از بهترین آثار نمایشی که می‌تواند تأثیرگذاری خوبی در اذهان اقشار مختلف بگذارد همین برنامه است.

استفاده از منابع تاریخ و روایی مشهور و معتبر

وی عنوان داشت: آنچه در این نمایش به تصویر کشیده شده است از منابع تاریخ و روایی مشهور و معتبر الهام گرفته شده است که همین امر بر قوت کار افزوده است.

این روحانی حوزه علمیه ادامه داد: بازسازی عملیات خیبر که رزمندگان قمی در آن حضور داشتند در جزیره مجنون هم جالب توجه بود.

وی با اشاره به اهمیت ابزار هنر در تبیین معارف اسلامی بیان داشت: فصل شیدایی از جمله بهترین آثار نمایشی برای تبیین معارف اسلامی و دفاع مقدس است که در تمامی بخش‌ها از جمله دکور، طراحی صحنه، لباس، نورپردازی و انتخاب متن به بهترین نحو ممکن عمل شده است.

آمنه برخوردار از دیگر تماشاگران نمایش فصل شیدایی نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: این نمایش بسیار عالی بود و من دوست دارم چندین بار دیگر نیز به دیدن این نمایش بیایم.

وی ادامه داد: نمایش فصل شیدایی به اندازه‌ای برایم جذاب بود که از دیگران هم برای دیدن این اثر دعوت می‌کنم و در گروه‌های خانوادگی خود در فضای مجازی از آنها می‌خواهم که به دیدن این نمایش بیایند چرا که تاکنون چنین اثری را در قم ندیده بودیم.

وی اضافه کرد: بازسازی ماجرای مباهله و شهادت حضرت زهرا (س) در این نمایش برایم بسیار جذاب بود و از همه کسانی که در این نمایش تلاش کردند و زحمت کشیدند قدردانی می‌کنم.

نمایش بزرگ «فصل شیدایی» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که مؤسسه مهنا این پروژه را به عنوان مجری طرح به سفارش ستاد کنگره ملی شهدای استان قم، روی صحنه برده و این نمایش روایتی زنده از ۳ فصل «انبیا»، «حوادث صدر اسلام» و «معاصر» است که از هبوط حضرت آدم تا ظهور امام زمان (عج) را مرور می‌کند.