معاون جهاد کشاورزی قم:

۱۵ درصد تخم مرغ مورد نیاز کشور در قم تولید می شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: قم از جمله قطب‌های تولید تخم‌مرغ مورد نیاز کشور است و حدود ۱۵ درصد نیاز مردم کشور به این ماده غذایی مهم در قم تامین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: قم از جمله قطب‌های تولید تخم‌مرغ مورد نیاز کشور است و حدود ۱۵ درصد نیاز مردم کشور به این ماده غذایی مهم در قم تامین می‌شود.

منصور دیان اردستانی به مناسبت ۱۷ مهرماه روز جهانی تخم‌مرغ، بیان داشت: بر اساس فرآیندی مستمر تخم‌مرغ‌های تولید شده در واحدهای مرغداری قم علاوه بر پاسخ به نیاز داخلی استان در سایر مناطق کشور نیز عرضه می‌شود و این موضوع ضرورت حمایت از بهره‌برداران این بخش مهم اقتصادی را نشان می‌دهد.

وی افزود: ۱۷۰ واحد مرغداری تخم‌گذار با ۱۰ میلیون قطعه مرغ در استان قم موجود است و در این استان به‌طور میانگین روزانه بیش از ۲۵۰ تُن تخم مرغ تولید و برای تامین نیاز مردم به این محصول غذایی مهم به بازار مصرف عرضه می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم برای توسعه کمی و کیفی تولید تخم‌مرغ در این استان، ادامه داد: ایجاد واحدهای فرآوری تخم‌مرغ در قالب صنایع غذایی و تبدیلی از جمله اقدام‌هایی است که به‌منظور افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی در این بخش انجام می‌شود.

دیان اردستانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که طرح ترویج فرهنگ استفاده از تخم مرغ در مدارس قم اجرا می‌شود، گفت: هدف این برنامه ترویج مصرف تخم مرغ در میان دانش‌آموزان استان است و بر اساس آن صبحانه هماهنگ شامل تخم مرغ، نان و گوجه بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود.

تخم مرغ از جمله مواد مغذی بوده که اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن در آن وجود دارد، بیش از پنج درصد تخم مرغ با پروتئین اشغال شده و تأمین‌کننده انرژی مورد نیاز زنان و مردان است و سه درصد انرژی یک مرد و چهار درصد انرژی یک زن در طول روز با خوردن تخم مرغ تأمین می‌شود.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.