تحلیل «گویه»:

گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) آری؛ مناسبت سازی خیر!

در چهار سال گذشته که ویژه برنامه هایی به مناسبت بزرگداشت روز قم در سطح شهر و استان برگزار می شود امسال شاید برای نخستین بار یک مسئول حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) از تأسیس ایام معصومیه خبر داده است!

در چهار سال گذشته که ویژه برنامه هایی به مناسبت بزرگداشت روز قم در سطح شهر و استان برگزار می شود امسال شاید برای نخستین بار یک مسئول حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) از تأسیس ایام معصومیه خبر داده است!

سردبیر: توسعه مناسبت های دینی و گسترش ایام عزاداری یا جشن های دینی در دو دهه اخیر بطور ویژه محل بحث و بررسی و ابراز نظر کارشناسان و فعالان فرهنگی بوده است. در این رابطه صاحبنظران و فعالان مختلفی با گرایش های فرهنگی و سیاسی متفاوت ابراز نظر کرده اند و برخی این رویه را نقد و برخی ستوده و لازم دانسته اند.

در شهر مقدس قم که کانون مرجعیت و روحانیت و مرکز حوزه علمیه به شمار می رود تصمیم های دینی بطور معمول با هماهنگی و کسب رضایت مراجع تقلید اخذ و اجرا می شده است. مراجع و بزرگان دین که دغدغه ای جز اعتلای فرهنگ اسلامی و مذهب حقه ندارند همواره در کنار فعالیت های مردمی و حامی گسترش رویدادهای مرتبط با اهل بیت(ع) بوده اند اما همزمان نیز نسبت به برخی افراط ها نیز تذکراتی داده اند. دیدگاه و روش مقام معظم رهبری نیز در توجه به مناسبت های دینی ایجاد توازن و تعادل در احیای شعائر مذهبی بوده است تا مایه رشد متوازن جامعه و دینداری مردم گردد.

اکنون معاون فرهنگی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه از سالروز ورود حضرت معصومه سلام اله علیها به شهر مقدس قم تا رحلت شهادت گونه حضرت در نیمه های آبان ماه آینده، اجرای 60  برنامه مختلف را در دستور کار داریم، اعلام کرده است: بخش های مختلف حرم مطهر از جمله فضا سازی و مراسمات، بین الملل، خدمات فرهنگی، رسانه و فضای مجازی، اداره خانواده، کتابخانه و موزه، مرکز قرآن و حدیث، امور فرهنگی بانوان و مدیریت حرم مطهر برنامه‌های متنوعی را در ایام معصومیه برای زائران و مجاوران برگزار خواهند کرد.

او با بیان اینکه در “ایام معصومیه” ۶۰ برنامه فرهنگی و اجرایی در ۱۰ محور در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه سلام اله علیها به قم برنامه های فضاسازی مسیر عبور کاروان حضرت، فضاسازی شهر مقدس قم، گل آرایی ضریح مطهر، صحن‌ها و رواق‌ها، مراسم معارفی شب و شام سالروز ورود و مراسم استقبال نمادین از کاروان حضرت برگزار خواهد شد.

وی افزود: در سالروز رحلت شهادت گونه بانوی کرامت نیز که ۱۷ روز بعد از سالروز ورود خواهد بود آیین سیاه پوشان و تعویض پرچم، مراسم عزاداری سخنرانی و مداحی شب، روز و شام رحلت، محفل اشک با حضور مداحان استان قم، حرکت دسته عزای خادمان، اجرای برنامه سمت خدا در حرم مطهر و آیین معنوی شمع گردانی در شام رحلت برگزار می شود.

معاون فرهنگی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اجرای برنامه های فرهنگی تبلیغی ایام معصومیه در حرم مطهر بانوی کرامت گفت: برپایی میزهای خطاطی با حضور هنرمندان استانی هر روز از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در مقبره پروین اعتصامی، محفل شعر ادبی با حضور شاعران استانی در شب سالروز ورود در مقبره پروین اعتصامی، برپایی نمایشگاه حریم حرم هر روز صبح و عصر در پارکینگ شرقی و برگزرای دوره آموزش شخصیت شناسی حضرت معصومه سلام الله علیها در مقبره شهید مفتح از جمله برنامه هی فرهنگی حرم در این ایام خواهد بود.احمدی ابراز کرد: امور فرهنگی بانوان حرم مطهر بانوی کرامت در ایام معصومیه برپایی نمایشگاه بصیرتی و پذیرایی از دختران دانش آموز، برگزاری اجتماع ۳ هزار نفری دختران بهشتی در سالروز ورود حضرت به قم، برپایی میزهای پرسش و پاسخ با موضوع حجاب ویژه نوجوانان، مراسم شهادت ویژه خواهران  در شبستان نجمه خاتون و اعزام سفیران بانو به مدارس استان قم در ایام معصومیه را دنبال خواهد کرد.

برنامه های مذکور توسط مدیر فرهنگی حرم مطهر بدون شک ابتکارات ارزنده و بعضا ضروری برای مخاطبان در این روزهای کشور است و هرچه کیفیت و تنوع رویدادی مذهبی بیشتر شود قطعا با استقبال مخاطبان مواجه خواهد شد اما نکته قابل تأمل در همین امکانات و میزان خلاقیت بکار رفته در طراحی برنامه های ایام مورد اشاره است. بطور مثال مشخص نیست این ایام باید بیشتر به شادی و سرور سپری شود یا عزا و ماتم. با توجه به استعداد شهر قم و غلبه فرهنگ هیآت احتمال پررنگ تر شدن فضای عزاداری بر ایام موسوم به معصومیه بیشتر است و ملاک توازن بخشی به این مناسبت ابداعی مشخص نیست.

بدیهی است شهر قم و جوانان و نوجوانان و دختران و پسران آن نیازمند بهره مندی بیشتر از معرفت و آگاهی برآمده از مراکز اصیل دینی مانند حرم مطهر هستند اما نباید روند طبیعی برنامه های فرهنگی در قم برهم خورده و نامتوازن جلوه کند. به تازگی نیز اجرای یک برنامه مفصل عزاداری در ایام موسوم به محسنیه در حرم حضرت معصومه(س) با پرسش هایی مواجه شد چرا که عملکرد حرم حضرت کریمه اهل بیت(ع) از ناحیه مردم الگو و معیار تلقی می گردد.