هیجان زدگی آمریکا از ناآرامی در ایران

مقامات آمریکایی یکی بعد از دیگری به خاطر چند اغتشاش در ایران به وجود آمده و از عدم تمرکز خود بر ادامه مذاکرات و احیای برجام پرده برمی‌دارند.

مقامات آمریکایی یکی بعد از دیگری به خاطر چند اغتشاش در ایران به وجود آمده و از عدم تمرکز خود بر ادامه مذاکرات و احیای برجام پرده برمی‌دارند.

این همه هیجان و ذوق‌زدگی آمریکا از اغتشاشات اخیر در ایران جای تعجب ندارد. به هر حال دشمنی و خصومت آنها با ما موضوع تازه یا پنهانی نیست. بگذریم از اینکه برخی در ایران هیچ وقت مایل به مشاهده  و درک این حقیقت نبوده و همیشه اصرار داشته‌اند که ایران و خواسته‌های زیاد یا سخت‌گیری‌هایش سبب عدم احیای برجام بوده است.

به هرروی حالا دیگر ماه از پشت ابر درآمده و مواضع مقامات آمریکایی به خوبی نشان می‌دهد که آنها چطور از چند تجمع توام با اغتشاش پراکنده در ایران به وجد آمده و کلا بی‌خیال مذاکره و توافق و احیای برجام شده‌اند.

مثلا رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، گفته که احیای برنامه جامع اقدام مشترک و مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، حتی در دستورکار واشنگتن هم نیست.

او بامداد سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان»  با اذعان به اینکه احیای توافق هسته‌ای ایران نه در دستورکار و نه تحت تمرکز واشنگتن هم نیست، مدعی شد که هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات وین انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا معتقد است که باید از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کرد، گفت: «دیپلماسی، بهترین راه برای انجام این کار است. ما خواهیم دید که دولت آمریکا برای رسیدن به توافق متمایل است اما در برهه کنونی، تمرکز روی چیزهای دیگر است، زیرا گفتگوها[ی وین] متوقف شده‌اند.»

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» به نقل از این مصاحبه، نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شد:‌ «اما دلیل اینکه گفتگوها متوقف شده و به بن‌بست رسیده‌اند و اینکه هیچ حرکتی نمی‌کنند و در تمرکز ما نیستند، این است که ایران طی دو ماه گذشته موضعی را اتخاذ کرد که با بازگشت به توافق در تناقض بود.»

مالی در تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران و افزایش فشار افکار عمومی بر تهران، به تکرار ادعاهای بی‌اساس گذشته پرداخت: «آنها (ایران) خواسته‌هایی را مطرح می‌کنند که هیچ ارتباطی با برجام ندارد. تا زمانی هم که این مسئله ادامه داشته باشد، گفتگوها متوقف خواهد بود.»

وی در پاسخ به سوالی درباره صحت ادعای اوکراین درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به شهرهای این کشور، ادعا کرد که آمریکا از ماه جولای اطلاعاتی در دست داشت مبنی بر اینکه ایران برای فروش صدها پهپاد به روسیه آماده می‌شود.

این دیپلمات آمریکایی ضمن اشاره به حملات پهپادی بامداد دوشنبه روسیه به اهداف در کی‌یف، مدعی شد: «شاهد حجم ویرانی که این پهپادها ایجاد می‌کنند هستیم. ایرانی‌ها تکذیب می‌کنند اما همگان می‌توانند دروغشان را ببینند. ما هر کاری بتوانیم برای متوقف کردن آن از طریق تحریم روس‌ها، ایرانی‌ها یا هرکسی که در انتقال تسلیحات نقش داشته باشد، انجام می‌دهیم.»

طبق این گزارش، مالی در واکنش به تاکید مقامات ایرانی مبنی بر عدم ارسال هیچگونه سلاحی به طرف‌های جنگ اوکراین، ادعا کرد: «به آنها می‌گوییم که به شواهد و مدارک بنگرید. من مطمئنم که اتحادیه اروپا هم به همین نتیجه خواهد رسید و انتقال آن پهپادها را تحریم خواهد کرد.»

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت بایدن از تغییر حکومت در ایران حمایت می‌کند یا خیر، اظهار داشت: «سیاست ما تغییر حکومت از طریق تحریکات واشنگتن نیست. این سیاست ما نیست.»

این مقام آمریکایی با گرفتن ژست حمایت از ایرانی‌ها و بدون در نظر گرفتن نژادپرستی افسارگسیخته و نقض مکرر حقوق بشر در کشورش، مدعی شد: «سیاست ما دفاع و حمایت از حقوق بنیادین مردم ایران است… تعیین نوع حکومت در ایران به تصمیم خود ایرانی‌ها بستگی دارد. موضع ما که آشکار نیز هست، حمایت از حقوق بنیادین بشری و یکسان برای مردان و زنان ایرانی است.»

فقط این نیست و سایر مقامات آمریکایی نیز کم از این حرف‌ها نزده‌اند. مثلا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دوشنبه شب به وقت محلی در تداوم دخالت واشنگتن در امور داخلی ایران، ناآرامی‌ها در ایران را مردمی و از پایین به بالا و بازتاب خشم عظیم ایرانیان دانست. وی درباره حوادث زندان اوین نیز گفت که واشنگتن بلافاصله با کشورهای مختلف از جمله سوئیس حافظ منافعش درباره زندانیان دو تابعیتی در این زندان تماس گرفته است. بلینکن با تکرار ادعاها درباره زندانیان دو تابعیتی خواستار آزادی هرچه سریعتر آنان شد.

جلوتر از همه اینها اما شاهد ذوق‌زدگی بایدن از وضعیت پیش آمده در ایران بودیم. او در سفر به ایالت اورگان در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره حوادث شنبه شب در زندان اوین ایران، ذوق زدگی خود را از ادامه ناآرامی‌ها در خیابان‌های ایران بیان کرد. رئیس جمهور سالخورده آمریکا که این روزها در حلقه عده‌ای از تندروها و مخالفان قرار گرفته تا او را وادار به موضعگیری‌های پی در پی درباره ناآرامی‌ها در ایران و علیه جمهوری اسلامی ایران به رغم شعارهای دولتش مبنی بر دیپلماسی در قبال تهران کنند، با حمایت از برهم زنندگان نظم عمومی مدعی شد: شما نمی‌توانید جز احترام زیاد برای مردمی که در خیابان‌ها راهپیمایی می‌کنند، قائل شوید.

بایدن با حمایت از آشوب‌ها ادعا کرد: باید اعتراف کنم از شجاعت مردم و زنانی که به خیابان‌ها آمده‌اند، شگفت‌ زده شده‌ام.

بایدن بار دیگر با دخالت آشکار در امور داخلی کشورمان گفت: ایران باید به خشونت علیه شهروندانش که از حقوق اساسی خود استفاده می‌کنند، پایان دهد.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به مرگ “مهسا امینی” مدعی شد: آنچه در ایران بیدار شده، مرا متحیر کرده و فکر نمی‌کنم تا مدت زمان طولانی ساکت شود.