«گویه» بررسی کرد:

شروط پایان دادن به استعمار مجازی

مدیریت فضای مجازی یک نیاز راهبردی برای کشور است و اکنون تردیدی در اهمیت و ضرورت آن نیست. شرایط کنونی و جاری فضای مجازی به روشنی امنیت ملی کشور را تهدید می کند و آسیب های برزگی به منافع دولت و مردم وارد آورده است. این دغدغه بارها توسط مقام معظم رهبری مورد تأکید قرا گرفته و ایشان رها بودن فضای مجازی را در شأن جمهوری اسلامی ندانسته و خواستار اعمال مدیریت در این فضا به مانند سایر کشورهای پیشرو شده اند.

مدیریت فضای مجازی یک نیاز راهبردی برای کشور است و اکنون تردیدی در اهمیت و ضرورت آن نیست. شرایط کنونی و جاری فضای مجازی به روشنی امنیت ملی کشور را تهدید می کند و آسیب های برزگی به منافع دولت و مردم وارد آورده است. این دغدغه بارها توسط مقام معظم رهبری مورد تأکید قرا گرفته و ایشان رها بودن فضای مجازی را در شأن جمهوری اسلامی ندانسته و خواستار اعمال مدیریت در این فضا به مانند سایر کشورهای پیشرو شده اند.

موقعیت ژئوپلتیک ایران در سطح منطقه و استقلال خواهی و هویت طلبی نظام اسلامی، جمهوری اسلامی را در معرض انواع فشارها و تحریم ها قرار داده است و یکی از بسترهای جنگ روانی بر ضد ملت ایران برای فضای مجازی بوده است.

یک دهه از استفاده گسترده ایرانیان از پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی میگذرد اما ادوار مختلف حملات بزرگی از طریق پلتفرم های گوناگون بر ضد منافع ملی کشور صورت پذیرفته است.

در این رابطه امام جمعه قم در خطبه های نماز جمعه روز گذشته گفته است: باید ضمن تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی به استعمار مجازی کشور درحوزه بسترهای اینترنت محور و شبکه‌ها اجتماعی مانند توییتر و تلگرام و… پایان دهیم و شبکه‌های اجتماعی خارجی را مجبور به پذیرش قوانین جمهوری اسلامی ایران کنیم.

به گزارش ایسنا، آیت اله سید محمد سعیدی، در خطبه نمازجمعه ۲۹ مهرماه قم با تأکید بر این مسئله افزود: تسریع و تقویت دستگاه‌های مسئول در رابطه با پاسخگویی درباره عملکردشان همچنین تسریع در خنثی سازی عملیات روانی فعالان این جنبش با عملیات رسانه‌ای هماهنگ از سوی رسانه‌های انقلاب از دیگر درس‌ها است.

وی تأکید کرد: تأثیر پذیری برخی از نیروی های انقلابی از روایت سازی وارونه دشمنان از وقایع کشور، بدخواهان را نسبت به قدرت تأثیرگذاری خودشان امیدوار کرد که باید از این آسیب جلوگیری کرد.

همزمان با قم، امام جمعه مشهد نیز در دیدگاه مشابهی گفته است: کشوری که آبادانش در محاصره و خرمشهرش در تصرف دشمن بود، تسلیم نشد اما حالا که قدرت اول منطقه هستیم، نمی‌توانیم در اجرای حکم جهاد تبیینی که رهبری اعلام کردند، بسیج شویم و فضای مجازی را آزاد کنیم؟

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرده است: کسانی که در دفاع مقدس شرکت داشتند، یادشان است. دشمن بعثی آمده بود. بخشی از خاک کشور از جمله خرمشهر در تصرف دشمن بود و آبادان را هم محاصره کرده بودند درحالی‌که ما هیچ امکانات و تجهیزاتی نداشتیم و همه تمرکز خود را بر سنگرهای دفاعی قرار داده بودیم. در این شرایط، امام بزرگوار فرمان شکست حصر آبادان را دادند و لشکر ثامن‌الائمه (علیه‌السلام) با همکاری برادران سپاه بدون اینکه بر تجهیزات خود بیفزایند، حمله بردند، دشمن را شکست دادند، پیروز شدند و به محاصره پایان دادند.

بیانات ائمه جمعه قم و مشهد به عنوان دو شهر بزرگ و تأثرگذاری مذهبی حکایت از شکل گیری سطح دیگری از مطالبه برای مدیریت فعالانه فضای مجازی است.

این مهم بطور واضح دارای شروطی است که بدون تن دادن به آن دستیابی به کامیابی و آسایش مردم و ایجاد رفاه و رونق کسب و کارها و نیز تأمین امنیت ملی میسر نخواهد شد. شاید نخستین شرط را همانگونه که در خطبه های ائمه جمعه قم و مشهد آمده است بتوان خودباوری و اراده دانست زیرا یکی از خصلت هایی که در یک دهه اخیر فضای مجازی بوجود آورده حس ناتوانی شرکت ها و دانش و فناوری ایرانی در تولید یک پیامرسان قابل رقابت با نمونه های خارجی است.

بطور مثال ایتا که خاستگاه آن شهر قم دانسته می شود و بیشترین کاربران آن از استان قم می باشند به دلیل ضعف های فنی مورد استقبال تمامی اقشار نگرفته است. گرچه خدمات زیادی را ارائه می کند و نزد برخی دیگر از کاربران یک پیامرسان قابل قبول است.

این در حالی است که پلتفرم هایی مانند آپارات که جای یوتیوب را سال ها است به خوبی در ایران پر کرده است نمونه ای از توانمندی و امکان جلب رضایت کاربران سخت پسند کشور از تمامی اقشار است.

با گذشت بالغ بر 4 سال از فیلتر شدن تلگرام که به نوعی تا چند سال نوعی پلتفرم ملی به شمار می رفت و وقت کافی پیامرسان های ایرانی برای پوشش ضعف های خود و حمایت های دولتی اما هنوز کاستی های روشنی در این میان به چشم می خورد که مانع از کسب اطمینان مردم خصوصا کسب و کارها است.

گرچه مدیران پیامرسان های ایرانی همواره نبود حمایت جدی را عامل ضعف های خود معرفی کرده اند اما دستگاه های دولتی مرتبط می گویند شرکت های دانش بنیان ارتباطی باید به مانند نمونه های خارجی منابع مالی مورد نیازشان را از طریق توسعه خدمات و کاربران تأمین نمایند و منتظر و متکی به دولت ها نباشند.

اما در همین ناحیه برخی شرکت ها معتقدند در صورت رفع موانع دولتی قابلیت جهش های بین المللی را نیز دارا هستند.

به هر صورت باید خلاءها و چالش های موجود میان زیست بوم فناوری های ارتباطی کشور با دولت و مردم رفع شود تا زمینه پایان دادن به استعمار مجازی فراهم گردد. دولت ها، پیامرسان ها و مردم باید با اعتماد متقابل جهش ملموسی در کشور ایجاد کنند زیرا بدون سرمایه اجتماعی پیشرفت در این امر راحت به نظر نم