دغدغه شهردار برای “روز قم ” چیست؟

شهردار قم با گرامیداشت روز قم، بر اهمیت توجه و همکاری دستگاه‌ها برای معرفی بیشتر ظرفیت‌های این شهر تأکید کرد.

شهردار قم با گرامیداشت روز قم، بر اهمیت توجه و همکاری دستگاه‌ها برای معرفی بیشتر ظرفیت‌های این شهر تأکید کرد.

دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در حاشیه مراسم نواختن زنگ روز قم که در مدرسه شاهد نمازی‌خواه برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به قدمت ۷ هزار ساله شهر قم اظهار داشت: با وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان تشیع، وجود اندیشمندان و علمای فاضلی در این شهر رشد و پیشرفت کرده‌اند، جوانان قمی باید آگاهی‌شان را نسبت به قدمت و تاریخچه شهرشان افزایش دهند تا هویت واقعی خود را پیدا کنند.

وی با اشاره به ورود شهرداری قم و نام‌گذاری و برنامه‌ریزی برای روز قم تصریح کرد: انگیزه اینکه ما یک روز را به نام قم نام‌گذاری کرده‌ایم، این بوده که قم هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است.

شهردار قم با بیان اینکه هدف از نام‌گذاری این بود که ارزش‌هایی که درون استان قم وجود دارد را به نمایش بزاریم و از آن‌ها تکریم کنیم، ابراز کرد: متأسفانه نه‌تنها مردم قم بلکه در شهر‌های دیگر این‌طور است که مردم ارزش‌های شهر خود را نمی‌شناسند و آن‌ها را گرامی نمی‌دارند.

وی با اشاره به اینکه قم تبلور ارزش‌هاست و اگر ما و نسل جدید این ارزش‌ها را بشناسیم هرگز به سمت مسائل بیهوده نمی‌رویم، عنوان کرد: اگر مردم قم ارزش خود و همین علما را بشناسانند؛ دیگر افراد بی‌ارزشی که امروزه به‌عنوان اسطوره و الگو از آن‌ها نام برده می‌شود، جایگاهی نخواهند داشت و در مقابل آن، علما مناسب‌ترین الگو‌ها برای افراد هستند.

دکتر سقائیان‌نژاد در ادامه گفت: برای اینکه روز قم به جایگاه واقعی خود بین مردم برسد، نیازمند مشارکت دستگاه‌های مختلفی مانند حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، صداوسیما و دیگر نهادها هستیم تا به آنچه که مطلوب است برسیم.

وی خاطرنشان کرد: اینکه جوانان تاریخچه زادگاهشان را نمی‌دانند نمونه بارز بی‌هویتی‌ بوده و این دست مسائل باعث نگرانی می‌شود؛ هویت اگر شناخته شود دیگر هیچ‌کسی دنبال مسائل انحرافی نمی‌رود، جوانان قمی باید آگاهی‌شان را نسبت به تاریخچه شهرشان افزایش دهند.

شهردار قم ادامه داد: گلایه من این است که دستگاه‌های مختلف و مردم همگی متحد شوند تا روز قم بیشتر از این‌ها مورد تکریم قرار بگیرد، قم دارای قدمتی ۷ هزار ساله است اما در مقابل می‌بینیم کشور‌ی مثل آمریکا که امروزه ادعاهای پوچ ابرقدرتی می‌کند، قدمتی کمتر از ۴۰۰  ساله دارد.

برنامه مدیریت شهری برای معرفی قم به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام

همچنین وی در جلسه شورای اداری شهرداری قم اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های مدونی توسط مجموعه مدیریت شهری در قالب‌های مختلف هنری، جشنواره و نشست علمی و المپیادهای ورزشی به همراه معرفی ظرفیت‌های گردشگری و اقتصاد زائر در دست انجام است.

به گفته وی، مجموعه مدیریت شهری در تلاش است تا قم را در سال ۲۰۲۷ به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب و معرفی نماید که لازمه آن تلاش و پیگیری دغدغه مندان فرهنگی و مذهبی بومی و ملی است.

شهردار قم اضافه کرد: معرفی قم به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام می‌تواند بسیاری از ظرفیت‌های بالفعل و مغفول مانده آن را به جریان انداخته و زمینه شکوفایی و رشد بیشتر این کلان‌شهر را فراهم کند.

وی ادامه داد: شورای شهر و شهرداری قم به همین مناسبت در حوزه زیباسازی و فضاسازی شهری، اطلاع‌رسانی و تبلیغات محیطی و اجرای برنامه‌های فرهنگی تمام ظرفیت‌های خود را پای کار آورده است.

دکتر سقائیان‌نژاد معرفی و هدایت ظرفیت‌های بالفعل قم را از اهداف مهم روز قم یاد کرد و افزود: شهرداری قم در قالب ۱۰ روز، ویژه‌برنامه‌های مختلفی را در این حوزه پیش‌بینی و به اجرا در خواهد آورد.

وی با بیان اینکه قم به خاطر وضعیت مواصلاتی خاص خود و وجود مراکز تاریخی، مذهبی و گردشگری زیارت، سالانه میزبان میلیون‌ها زائر و گردشگر از داخل و خارج از کشور است یادآور شد: این شهر یکی از شهرهای هدف و اصلی زیارتی کشور است.