شایعاتی که از دل حادثه تروریستی شاهچراغ بیرون آمد

همزمان با حادثه تروریستی در حرم حضرت شاهچراغ، شایعاتی برای کمرنگ کردن وسعت این جنایت توسط جریانی در خارج از کشورساخته و منتشر شد.

همزمان با حادثه تروریستی در حرم حضرت شاهچراغ، شایعاتی برای کمرنگ کردن وسعت این جنایت توسط جریانی در خارج از کشورساخته و منتشر شد.

از شایعه تا واقعیت: چهارشنبه شب همزمان با نماز مغرب و عشا، تروریست سیه دل با ورود به حرم حضرت احمدبن موسی (شاهچراغ) علیه السلام و به رگبار بستن زائران و نمازگزاران، علاوه بر شهید کردن تعدادی از هموطنان، یک ایران را عزادار کرد.

اما از همان دقایق اولیه عده‌ای با افکار پلیدشان دست به وارونه نمایی حقیقت بزنند. یکی از کاربران در همین رابطه با طرح این ادعا که چگونه پوستر منتشر شده همزمان با  زمان وقوع حادثه طراحی و منتشر شده، سعی کرد این حادثه را زیر سوال ببرد. رسانه های جریان معاند هم همین خط را دنبال کردند.

این ادعا درحالی از سوی یک کاربر ساکن ایتالیا مطرح شد که ایران با ایتالیا ۲.۵ ساعت اختلاف دارد و دلیل همزمانی این بوده موضوع بوده است، هرچند که این کاربر بدون هیچ توضیحی تنها توییت ادعای را پاک کرد.

بعد از سکوت بسیاری از جریانات سیاسی داخل خصوصا اصلاح طلبان تندرو در قبال حادثه تروریستی شیراز، حتی پس از آن که داعش در اطلاعیه ای مسئولیت این اقدام تروریستی را بر عهده گرفت، عده‌ای سعی کردند که این بیانیه را هم زیر سوال ببرند.

عده‌ای در این میان مدعی شدند که ماه ربیع الاول برای اعراب خارج از ایران ۲۹ روزه است و از آنجایی که در این بیانیه تاریخ ۳۰ ربیع الاول نوشته شده پس این اطلاعیه کذب است.

این ادعا و زیر سوال بردن هم درحلی بود که در همان روز(30 ربیع الاول) چندین روزنامه عربی منتشر شد.

داعش در سایر منابع خود خصوصا هفته نامه النبا نیز این موضوع را تایید کرد.

البته تعدادی از رسانه‌های معاند پس از جنجال های فراوان به این موضوع اذعان کردند.

* پای پسر حاج قاسم هم باز شد

در ادامه این شایعات، عده‌ای تصویری منتشر کردند و مدعی شدند که عامل تروریستی در بسیاری از مراسم جمهوری اسلامی حضور داشته و به همین دلیل این حادثه کار خود جمهوری اسلامی است.

منتشرکنندگان این شایعه آن قدر بی اطلاع هستند که نمی‌دانند تصویری که از شخصی که در نماز میت حاج قاسم سلیمانی در صف اول ایستاده، فرزند سردار سلیمانی است نه فرد هلاک شده.

* شایعات بنی اسرائیلی 

البته وسعت شایعات این حادثه به این موارد محدود نشد چرا که بسیاری از افراد جریانات مختلف ادعاهای عجیبی منتشر می‌کنند. به عنوان مثال با انتشار تصویری از حادثه دیدگان مدعی شدند چون مرد داخل تصویر کفش همراه دارد، بانویی که گلوله خورده بدون چادر و همراه با کیف زنانه است  پس این صحنه سازی است.

درحالی نزدیک به ۸ هزار نفر هم این توییت را لایک و بیش از ۳هزارنفر ریتوییت کردند که فیلم‌های منتشر شده از دوربین‌های مدار بسته نشان می‌دهد که فرد تروریست با کشتن نگهبان وارد حرم شده  و به دلیل ترس زیاد مردم، بسیاری با کفش  به سمت صحن‌ها فرار کردند و احتمال افتادن چادر از سر هم وجود دارد. وارد کردن کیف در صحن هم پس از بازرسی و یا ورود بدون بازرسی در این شرایط بحرانی دور از ذهن نیست.