مدیرکل بنیاد مسکن استان:

همه املاک روستایی در قم باید سند دار شوند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیگیری موضوع صدور اسناد مالکیت روستایی را از وظایف این نهاد دانست و گفت: تمام املاکی که در بافت مسکونی قرار دارند را سنددار می‌کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیگیری موضوع صدور اسناد مالکیت روستایی را از وظایف این نهاد دانست و گفت: تمام املاکی که در بافت مسکونی قرار دارند را سنددار می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی بنیاد مسکن قم، داریوش بلدی همچنین افزود: طبق برنامه پیش‌بینی شده، در سال ۱۴۰۱ صدور سند برای یکهزار و ۵۰۰ مِلک مسکونی اعم از خانه و زمین در دستورکار می‌باشد.

وی ادامه داد: تاکنون برای ۲۰ هزار خانه و همچنین زمین روستایی با کاربری مسکونی در استان سند مالکیت تنظیم و صادر شده‌است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد زمین یا خانه روستایی در استان فاقد سند مالکیت است گفت: بین ۶ هزار تا ۱۰ هزار سند دیگر باید صادر شود، تا همه املاک مسکونی روستایی استان سنددار شوند.

بلدی با بیان اینکه به دلیل الحاق زمین و توسعه مسکن روستایی در روستاهای استان این تعداد در حال افزایش است گفت: تمام املاکی که در بافت مسکونی قرار دارند را سنددار می‌کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن در پاسخ به اینکه شیوه صدور سند برای املاک روستایی به چه نحوی است نیز بیان داشت: پس از تشکیل پرونده و نقشه برداری، مدارک به اداره ثبت اسناد و املاک ارائه، و پس از بازدید توسط کارشناسان، سند صادر می‌شود.

بلدی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اینکه سوالی مبنی بر آخرین وضعیت ساخت‌وساز مسکن در شهرستان‌ها و بخش‌های استان در قالب طرح‌ اقدام ملی و قانون جهش تولید مسکن اظهار داشت: در حال حاضر عملیات اجرایی ۱۰۰ واحد مسکونی در شهرستان کهک همچنین، ۱۵ واحد در شهرستان جعفریه، و ۴۵ واحد نیز در شهر قنوات است، که در مرحله اسکلت و سقف هستند.

وی با اشاره به اینکه مابقی طرح‌ها در داخل شهر قم اجرا می‌شود گفت: یکی از این طرح‌ها که زیتون ۶ نام دارد، با ۱۸۰ واحد اواسط سال جاری در شهرک پردیسان تکمیل و واگذار شد.

مدیرکل بنیاد قم همچنین خاطرنشان کرد: دومین طرح تحت نام زیتون ۷ و ۸ با ۹۶ واحد حداکثر تا ۱۰ روز دیگر افتتاح خواهد شد، و این طرح هم اکنون از ۹۵ درصد پیشرفت برخوردار است و تنها آسفالت محوطه آن باقی‌مانده است.

وی با اشاره به اینکه طرح زیتون ۹ و ۱۰ با ۲۵۶ واحد نیز تا دهه فجر آماده بهره‌برداری می‌شود گفت: برای تمام این طرح‌ها چهار میلیون ریال وام در نظر گرفته شده، قیمت‌ها به صورت تمام شده است، و بقیه نیز سهم آورده توسط مردم است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان خاطرنشان کرد: تقریبا هر سه ماه یک بار یک طرح مسکن واگذار می‌شود، یک طرح به محض اینکه شروع شد، ظرف مدت ۲ سال ساخته و تحویل داده خواهد شد.

بلدی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تسهیلات در نظر گرفته شده برای روستاییان فاقد مسکن نیز بیان داشت: برای روستاییانی که از نعمت مسکن محروم هستند، تسهیلات ۲ میلیارد ریالی با بازپرداخت ۲۰ ساله و سود پنج درصد در نظر گرفته شده‌است.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح حدود هشت ماه به تعویق افتاده، چرا که سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌های لازم را نداده‌است، ولی این معضل در حال برطرف شدن است، و به محض اینکه، حل شود شروع به کار می‌کنیم.

وی ادامه داد: سهمیه استان برای ساخت مسکن در روستاها، یکهزار واحد است، که حدود ۵۰۰ واحد آن شروع به کار شده، ولی چون هنوز وام نیامده، مقداری با تاخیر روبه‌رو است.

بلدی با ذکر این نکته که به طور متوسط واحدهای مسکن روستایی در حال ساخت ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تاکید کرد: اهالی روستا در قم، هیچ محدودیتی برای استفاده از این تسهیلات ندارند.

وی همچنین یادآور شد: تا به حال ۵۰ درصد واحدهای روستایی استان با استفاده از وام طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی، در برابر حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله مقاوم سازی شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن قم همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اجرای طرح هادی روستایی در این استان گفت: تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان دارای طرح هادی است، که در برخی روستاها به صورت ۱۰۰ درصد اجرا شده، و میانگین اجرای طرح در کل روستاها نیز ۴۵ تا ۵۰ درصد است.

وی در خصوص نحوه تامین اعتبار طرح هادی روستایی نیز یادآور شد: اعتبار این طرح به سه شیوه ملی، استانی و فروش زمین تامین می‌شود، که اعتبارهای ملی بیشتر به صورت اختصاص قیر رایگان است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۳۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت بوده، در تلاش هستیم تا این رقم امسال چند برابر شود، که بتوانیم در حوزه مسکن روستایی کارهای بیشتری را انجام بدهیم.