رییس سازمان صمت قم:

کشورهای همسایه هدف‌ اصلی صادرات کالاهای ساخت قم هستند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در راستای اجرای سیاست‌های تجاری دولت سیزدهم، بازار کشورهای همسایه به عنوان هدف اصلی صادرات کالاهای تولید شده در واحدهای صنعتی این استان، مورد توجه صادرکنندگان قرار دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در راستای اجرای سیاست‌های تجاری دولت سیزدهم، بازار کشورهای همسایه به عنوان هدف اصلی صادرات کالاهای تولید شده در واحدهای صنعتی این استان، مورد توجه صادرکنندگان قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی صمت قم، اکبر ابدالی بیان داشت: بر اساس آمار در سالجاری‌ عمده مناطق هدف صادراتی کالاهای ساخت قم به ترتیب ارزش صادرات، کشورهای همسایه و نزدیک به ایران شامل عراق، افغانستان، امارات، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، سوریه، روسیه، آذربایجان و  هند است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت صادرات استان در سالجاری گفت: ارزش صادرات قم در این مدت ۱۹۱ میلیون دلار و وزن ۲۲۰  هزار تُن بود، همچنین بیشترین کالاهای صادراتی به ترتیب ارزش شامل مواد پلاستیکی، سوخت‌های معدنی، مفتول مس، سرب، کفش و صندل، تخم مرغ، الیاف پلی استر، سیم مفتول آهنی و ماشین آلات مکانیکی مانند شیرآلات بهداشتی و ماشین لباسشویی است.

وی افزود:‌ روند صدور کارت‌های بازرگانی در قم نیز به خوبی جریان دارد و در همین رابطه در سال‌جاری تا پایان مهرماه تعداد ۱۰۵ کارت بازرگانی در بخش تولیدی و تعداد ۱۰۲ کارت بازرگانی در بخش تجاری صادر شد و در مجموع تعداد کارت‌های بازرگانی موجود در استان ۷۹۵ فقره شامل (۵۰۴ فقره تولیدی و ۲۹۱ فقره تجاری) است.

ابدالی در خصوص واردات انجام شده به قم از ابتدای سال‌جاری تا پایان مهرماه نیز گفت: واردات استان به ارزش ۱۹۱ میلیون دلار و  وزن ۳۸ هزار تُن و مهمترین کالاهای وارداتی قم شامل ماشین‌ آلات و وسایل مکانیکی، قطعات منفصله ماشین آلات راهساز و سایر ماشین آلات، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی بود که از کشورهایی نظیر چین، امارات، ترکیه، هند، ایتالیا، آلمان، برزیل، عمان، بلاروس و سریلانکا وارد شد.

وی ادامه داد: برگزاری جلسه‌های کارگروه توسعه صادرات و پایش تجارت خارجی استان، پذیرش هیات‌های تجاری و برگزاری نشست تجاری با مسئولان کشورهای مختلف جهان، تهیه گزارش عملکرد وضعیت تجارت خارجی قم ، ایجاد نمایشگاه‌های تخصصی پیرامون توانمندی‌های صنعت قم در موضوع صادرات و برگزاری جلسه‌های کارشناسی با سفیران ایران در کشورهای مختلف با موضوع ظرفیت‌های صادراتی استان از جمله اقدام‌هایی است که سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت برای افزایش فرصت‌های تجاری در قم به انجام رسانده‌است.