«نه» به آمریکا 44 ساله شد

اهتزاز پرچم مبارزه با استکبار توسط دهه هشتادی‌ها در قم

گردش روزها یکبار دیگر تقویم زندگی را به ۱۳ آبان رساند، روزی که از آن به عنوان یوم الله یاد می‌شود و در تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی و روزهای پس از پیروزی بر جنایتکاران تاریخ، تجلی خاطرات غرورآفرین برای این مرز و بوم است.

گردش روزها یکبار دیگر تقویم زندگی را به ۱۳ آبان رساند، روزی که از آن به عنوان یوم الله یاد می‌شود و در تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی و روزهای پس از پیروزی بر جنایتکاران تاریخ، تجلی خاطرات غرورآفرین برای این مرز و بوم است.

به گزارش خبرنگار «روزنامه گویه»، تبعید حضرت امام خمینی (ره) در این روز در سال ۴۳ به ترکیه بخاطر مقابله با رژیم پهلوی و افشاگری تصویب ظالمانه و خفت‌بار لایحه کاپیتولاسیون که منجر به ۱۴ سال دوری از کشور شد، کشتار فجیع دانش‌آموزانی که۱۳ آبان ۵۷ در دولت موسوم به آشتی ملی شریف امامی به قصد اعتراض به رژیم پهلوی در دانشگاه تهران تجمع کرده بودند و باعث استعفای وزیر علوم و سقوط دولت شد و اشغال و تسخیر سفارت آمریکا در ایران به دست دانشجویان پیرو خط امام در ۱۳ آبان سال ۵۸ که به تعبیر حضرت امام خمینی (ره)، انقلاب دوم نام گرفت.

دانشجویان انقلابی بقایای آمریکایی‌ها را که در تلاش برای مقابله با نظام نوپای اسلامی بودند را از بین بردند، حوادثی است که خاطرات تلخ و شیرین آن روزهای حماسه‌آفرین را در در صفحات تاریخ پرفروغ این کشور ماندگار کرده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی از زمستان ۵۷ تا پاییز ۵۸ تلاش آمریکایی‌ها برای مقابله با نظام نوبنیاد اسلامی مضاعف شد و می‌کوشیدند تا از طریق حفظ ارتباط با سرکردگان گروه‌های ضد انقلاب و ارتباط حمایتی با شبکه‌های کودتا و براندازی در داخل کشور و تأمین مالی گروهک‌های تروریستی در غرب و جنوب ایران به اهداف خود برسند و نهال نوپای اسلامی را از طریق مرکز فرماندهی و کنترل عملیات جاسوسی و خرابکاری علیه ایران بخشکانند.

در حالی که سال های گذشته راهپیمایی 13 آبان با حضور دانش آموزان در سطح شهر از میدان روح الله به سمت حرم برگزار می شد امسال و با توجه به شرایط خاص کشور، شاهد حضور گسترده و بی نظیر مردم قم در محکومیت جنایت اغتشاش گران و پایان مماشات نیروهای امنیتی و اانتظامی با آنان بودیم.

خروش مردم انقلابی قم در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی از صحن پیامبر اعظم(ص) حرم حضرت معصومه(س) (جنب کتابخانه حرم) آغاز و تا مصلی قدس قم ادامه داشت.

پرچم سه رنگ کشورمان نیز با زیبایی تمام و در تعداد زیاد در دستان راهپیمایان قمی به اهتزار در آمده بود تا چشم  دشمنان  این مرز و بوم را  کور کند؛ شرکت کنندگان همچنین تصاویر بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) و  رهبر معظم انقلاب اسلامی را در دست داشتند.

راهپیمایان قمی شعارهایی هم چون «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «الله اکبر، خامنه‌ای رهبر»، «جهاد تبیین، امروز یک تکلیف الهی‌ست»، «بانی اغتشاشات، آمریکاست آمریکاست»، «سیزدهم آبان‌ماه صلابت ملت است، روز شکست کفر و عزت این ملت است» و… سر دادند و عهد بستند که ادامه دهنده راه حاج قاسم سلیمانی و شهدا باشند.

استقبال گروههای دانش آموزی و دانشجویی و اقشار مختلف مردم برای حضور در راهپیمایی ضدآمریکایی ۱۳ آبان، به قدری بود که از دقایق اولیه آغاز مراسم حرم حضرت معصومه و خیابان صفاییه تا فلکه جانبازان مملو از جمعیت شده و میعادگاه ۱۳ آبان به محلی برای نمایش همدلی و اتحاد قمی ها تبدیل شده بود.

حضور پرشور دهه هشتادی ها و دهه نودی ها در راهپیمایی

در مسیر راهپیمایی، دانش آموزان غیور قمی در خیابان صفاییه، ایستگاه های صلواتی پذیرایی برپا شده و علاوه بر آن غرفه هایی از اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان و بنری با عنوان جالب” سلبریتی محبوب من” مشاهده می شد که در آن ها تصاویری از شهید حججی، علی لندی و آرتین وجود داشت.

برخلاف راهپیمایی های دیگر، مسئولیت سر دادن شعار پشت تریبون در بخش زیادی از مسیر راهپیمایی را دانش آموزان دهه هشتادی عهده دار بودند.

دانش آموزان مدارس مختلف استان قم نیز با لباس های فرم مدرسه و برخی با لباس های بسیجی در حالی که پلاکارد نام مدرسه خود را به دست داشتند در جمع راهپیمایان شعار می دادند.

جمعی نیز با در دست داشتن تصاویر آرتین پسری که در حادثه تروریستی شیراز پدر و مادر و برادر خود را از دست داده بود با او ابراز همدردی می کردند.

پخش سرودهای انقلابی به ویژه سلام فرمانده در فلکه جانبازان حال و هوایی دیگر میان شرکت کنندگان به ویژه دانش آموزان و دهه هشتادی ها ایجاد کرده بود.