در کنار پروژه های عمرانی گره فرهنگی شهر را دریابید

مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان با بیان این که قریب به ۲۰ مجموعه بازی را برای شهربازی در نظر گرفتیم افزود: با توجه به منابع مالی محدود شهرداری و اولویت پروژه های عمرانی شهر روند پیشرفت پروژه کند بوده اما شهرداری سعی بر سرعت بخشیدن به انجام پروژه دارد.

مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان با بیان این که قریب به ۲۰ مجموعه بازی را برای شهربازی در نظر گرفتیم افزود: با توجه به منابع مالی محدود شهرداری و اولویت پروژه های عمرانی شهر روند پیشرفت پروژه کند بوده اما شهرداری سعی بر سرعت بخشیدن به انجام پروژه دارد.

بازی را می توان اولین و مهم‌ترین ابزار تربیتی کودکان دانست، ابزاری که یکی از اصلی‌ترین ظرفیت های آن ایجاد علاقه و هیجان در کودکان است ظرفیتی که می توان از آن برای آموزش و انتقال مفاهیم به کودکان بهره برد.

بازی ها مزایای بسیاری برای سلامت جسمی و روحی کودکان دارند و در جریان بازی  کودکان با همسالان است، که آن ها با چالش هایی روبه رو می شوند و تجربه کسب می کنند و بسیاری از مهارت های زندگی را که می تواند آینده بهتری را برای کودکان رقم بزند در روند بازی می آموزند.

با استفاده از بازی های مختلف می‌توان به کودک مفاهیم فردی، اجتماعی و دینی را آموزش داد همچنین با بهره گیری از بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های مناسب، می توان فرزند خود را به سمت رشد و معنویت و دین سوق داد.

در همین راستا با مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان به عنوان طراح شهربازی معارفی در استان به گفت و گو پرداختیم.

احمد بهشتی، مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که این موسسه مجری پروژه شهربازی معارفی است، عنوان کرد: حدود بیست سال است که کانون تبیان فعالیت فرهنگی خود را آغاز کرده و در حال حاضر این موسسه مجموعه فرهنگی شناخته شده‌ای است که در حوزه تربیتی و دانش آموزی فعالیت می کند.

بهشتی بیان کرد: دغدغه اصلی ما این بود که بتوانیم علاوه بر این که در فضای معنوی مساجد یکسری فعالیت های فرهنگی و قرآنی انجام می دهیم دامنه فعالیت های خود را با هدف افزایش اقشار دانش آموزی و نوجوانان تحت پوشش برنامه های فرهنگی و تربیتی مجموعه فرهنگی قرآنی تبیان گسترده‌تر کنیم.

بهشتی در خصوص سابقه برپایی شهربازی معارفی در کشور بیان کرد: دغدغه گسترش فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی جرقه‌ای شد که از ۱۳۸۹ یکسری فعالیت‌های فرهنگی را با همکاری اداره اوقاف استان در راستای استقبال از زائرین نوروزی استان قم در قالب نمایشگاه های نوروزی آرامش بهاری در سطح بقاع متبرکه اجرا کنیم.

وی با بیان این که برگزاری نمایشگاه های آرامش بهاری تا سال ۹۱ ادامه یافت، تصریح کرد: با پیشرفت کار و با کمک طلاب و دانشجویان فعالیت ها را به سمتی بردیم که این نمایشگاه ها تعاملی تر شود و به این معنا صرفا در قالب بنر ها و تابلو ها نباشد و به نوعی خانواده ها و کودکان را درگیر کند.

بهشتی با اشاره به این که بعد از اجرای طرح نمایشگاه های آرامش بهاری طی سه سال متوالی آستان حضرت معصومه(س) خواستار تمرکز این نمایشگاه در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) شد، اضافه کرد: این نمایشگاه سال ۹۲ با عنوان شهرک معارفی در قالب ۴۰ غرفه در شبستان چهار هزار متر مربعی نجمه خاتون(س) در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) شروع به کار کرد و در ایام پانزده روزه‌ ایام نوروز میزبان ۱۲۰ هزار نفر از زائرین و مجاورین این آستان مقدس بودیم که بازخورد بسیار خوبی بود.

بهشتی اظهار کرد: این طرح در ایام نوروز سال ۹۳ به صورت گسترده تر و در قالب برپایی اولین شهربازی معارفی با قریب ۲۵ بازی و محتواهای آموزشی شهروندی، احکام و اعتقادات در شبستان نجمه خاتون(س) در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برپا شد.

وی تأکید کرد: نامگذاری شهربازی معارفی صرفا به این معنا نیست که محتواهای آموزشی و بازی ها صرفا با مباحث معارفی ارتباط مستقیم دارد بلکه مباحث اجتماعی بویژه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و فرهنگ سازی در موضوعات مدیریت شهری مانند ترافیک، آتش نشانی، مدیریت بحران و مدیریت پسماند به مخاطبان ارائه می شود.

مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان با اشاره به این که در سال ۹۴ دومین شهربازی معارفی در بندر بوشهر در  فضای ۳۵۰۰ متر مربعی اجرا و با استقبال بی نظیری مواجه شد، ابراز کرد: در مدت ده روزه برگزاری دومین شهربازی معارفی در بندر بوشهر قریب ۱۳۰ هزار نفر از این برنامه بازدید کرده و از خدمات آن بهره‌مند شدند.

بهشتی با بیان این که شهربازی معارفی از طرح ایده تا اجرا کار کانون فرهنگی هنری تبیان است، یادآور شد: با پیشرفت کار به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم این کار را به صورت گسترده و در سطح ملی انجام دهیم نیاز است که به صورت تخصصی و با تیم منسجمی کار را ادامه دهیم و در همین راستا کار ساخت وسایل و تجهیزات شهر بازی را نیز موسسه تبیان بر عهده دارد.

مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان قم بیان کرد: ۲۵ تا ۳۰ نفر در کارگاه تولید تجهیزات شهربازی معارفی تبیان به صورت مستقیم مشغول به کار هستند اعم از طلاب که مباحث پژوهشی را دنبال می کنند و دانشجویان و مهندسین که در حوزه فنی فعالیت دارند و به این ترتیب تنها تولید کننده وسایل شهربازی در کشور هستیم و بسیاری از استان ها در خواست دارند که این مجموعه را در آن استان ها اجرایی کنیم.

بهشتی با بیان این که در کارگاه تولید تجهیزات شهربازی چندین کارگروه وجود دارد، اظهار کرد: کارگروه رصد و شناسایی که وظیفه رصد و پایش های میدانی شهربازی ها در سطح کشور و دنیا را  با هدف ارتقا و پیشرفت کار به عهده دارند همچنین کمیته طرح و ایده که موظف هستند از کمیته پژوهش محتواهای آموزشی را دریافت کنند و از آن ها در طراحی بازی بهره ببرند و کمیته فنی و مهندسی که در مرحله آخر تولید تجهیزات شهربازی را بر عهده دارند.

وی با بیان این که طی دو سال ۱۵ مجموعه بازی شامل ۱۲۰ اسباب بازی را تولید کردیم، ابراز کرد: از شهریور سال ۹۶ به دعوت آستان قدس رضوی این طرح را در حرم مطهر امام رضا(ع) به صورت گسترده تر رونمایی و اجرا کردیم که تا شیوع بیماری کرونا نیز ادامه یافت و در مدت ۲۲ ماه برپایی شهربازی معارفی در آستان قدس رضوی میزبان قریب ۵/۳ میلیون نفر از زائرین و مجاورین حرم مطهر امام رضا(ع) بودیم.

وی با اشاره به این که احداث شهربازی معارفی در دوره چهارم شورای اسلامی شهر قم مطرح و در دوره پنجم شورا این طرح مصوب شد و شورای ششم نیز به دنبال انجام آن است، متذکر شد: در حال حاضر شهربازی معارفی با مشارکت شهرداری شهر قم، در زمینی به مساحت یک هکتار در بلوار پیامبر اعظم(ص) کنار تقاطع کریمه (در فاصله سه کیلومتری به جمکران) احداث خواهد شد.

وی با اشاره به این که شهربازی معارفی در قم به شکل کامل تر در کمیت، کیفیت و محتوا احداث خواهد شد، تأکید کرد: شهربازی معارفی در زمینی به مساحت ده هزار متر احداث می شود که پنج هزار متر مربع آن به پارکینگ و فضای سبز و پنج هزار متر فضای مسقف به بازی اختصاص یافته است که البته ۲۵۰۰ متر مربع به شکل نیم طبقه به این فضا اضافه خواهد شد که فضای مفید شهربازی را به ۷۵۰۰ متر مربع افزایش خواهد داد.

بهشتی با اشاره به این که در حال حاضر در دو حوزه تولید تجهیزات و کمک به پیشرفت روند احداث شهربازی معارفی فعالیت می کنیم، ادامه داد: تولید تجهیزات بازی در کارخانه تولید تجهیزات شهربازی معارفی تبیان واقع در یکی از شهرک های صنعتی استان قم انجام می شود که همه کارکنان این کارخانه هم از اعضای موسسه فرهنگی قرآنی تبیان هستند.

بهشتی با بیان این که قریب به ۲۰ مجموعه بازی را برای شهربازی در نظر گرفتیم، اظهار کرد: با توجه به منابع مالی محدود شهرداری و اولویت پروژه های عمرانی شهر روند پیشرفت پروژه کند بوده اما شهرداری سعی بر سرعت بخشیدن به انجام پروژه دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پروژه در مرحله اسکلت حدود ۶۵ درصد پیشرفت داشته و اگر مجموعه شهرداری به گره فرهنگی شهر همچون پروژه های عمرانی اهمیت بدهد و آن را در اولویت قرار دهد می توانیم در اوایل سال آینده وارد فاز نازک کاری پروژه شویم و با تزریق بودجه بتوانیم در کمتر از یکسال به بهره برداری برسانیم و از اول سال ۱۴۰۳ بتوانیم به شهروندان خدمات ارائه کنیم.

بهشتی هدف از احداث شهربازی معارفی را آموزش مفاهیم دینی و اجتماعی و شهروندی به کودک و نوجوان ۲ تا ۱۴ سال در قالب بازی و سرگرمی معرفی کرد و گفت: در کل دنیا شاهد این مسئله هستیم که در شهربازی ها بسیاری از مفاهیم را در قالب های جذاب به کودکان آموزش می دهند بنابراین مهم‌ترین ابزاری که می توان یکسری آموزش ها را به کودکان منتقل کرد بازی است اما متاسفانه این ابزار جذاب و اثر گذار در کشور ما مغفول مانده است.

وی با بیان این که شهربازی معارفی آموزش مفاهیم را در چند محور دنبال می کند بیان کرد: برخی مفاهیم به لحاظ جلوه های بصری آموزش داده می شود و از طرفی بازی ها در این مجموعه مربی محور است لذا این مربیان نیز بخشی از آموزش را به عهده دارند.

مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان قم در ادامه نقطه عطف شهربازی معارفی نسبت به دیگر مجموعه های شهر بازی را آموزش محوری در کنار هیجان محوری دانست.

وی تأکید کرد: در کارگاه تولید تجهیزات بازی حدود ۳۰ نفر اشتغال مستقیم داریم و امیدواریم با بهره برداری شهربازی معارفی این تعداد به ۱۰۰ نفر برسد.