مصدق‌پور در گفت‌وگویی مطرح کرد:

سال‌ها است لبنان نبود چشم‌انداز و بحران چند ضلعی را تجربه می کند

کارشناس مسائل منطقه گفت: استعفای رئیس‌جمهوری لبنان به دلیل پایان دوره فعالیتش بود اما ادامه بن‌بست می‌تواند یک مشکل امنیتی – اجتماعی را به وجود بیاورد.

کارشناس مسائل منطقه گفت: استعفای رئیس‌جمهوری لبنان به دلیل پایان دوره فعالیتش بود اما ادامه بن‌بست می‌تواند یک مشکل امنیتی – اجتماعی را به وجود بیاورد.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اتمام دوره ریاست‌جمهوری میشل عون و تعمیق بن‌بست سیاسی در لبنان در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد: چندی پیش میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان مقابل خبرنگاران قرار گرفت و استعفای خود را اعلام کرد که در اینجا مجدداً شاهد به وجود آمدن بن‌بست سیاسی در لبنان هستیم. بسیاری از رسانه‌های عربی سعی کردند تا استعفای او را یک دعوای حزبی میان جریان ۸ مارس و ۱۴ مارس به دنیا اعلام کنند اما واقعیت این است که مدت ریاست جمهوری میشل عون به اتمام رسیده بود و باید از این سمت کناره‌گیری می‌کرد. در همین راستا او پایان کار دولت لبنان را هم اعلام کرد اما در مقابل نجیب میقاتی به عنوان نخست وزیر این کشور که در حال ایفای نقش مختص به خود است، اعلام کرد که بیروت همانند قبل به کار خود ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: در این بین باید توجه داشت که تمام این اقدام‌ها در اصل یک بن‌بست سیاسی را برای چندمین بار به وجود آورده است و از اوضاع و احوال سیاسی و اقتصادی این کشور پیداست که ما شاهد تعمیق چالش‌های این کشور خواهیم بود. شرایط فعلی لبنان با یک ابهام کلی روبه‌رو است. باید متوجه بود که خلأ قدرت در بیروت سال‌های سال است که به هر ترتیب یک بحران چند ضلعی را به وجود آورده که نتیجه آن مشخص نبودن چشم‌انداز و آینده این کشور است. بسیاری معتقدند در شرایط فعلی تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که اوضاع و احوال لبنان از حیث سیاسی امنیتی و اقتصادی در یک سطح ثابت باقی بماند تا وضعیت از این بدتر نشود. اینکه میشل عون استعفای خود را اعلام می‌کند و در نهایت کابینه حاکم بر بیروت را منحل اعلام کرد، اما نجیب میقاتی از سوی دیگر بر ادامه فعالیت کابینه اصرار دارد، نشان از یک تضاد سیاسی در سطوح مختلف احزاب است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: دو طرف در شرایط فعلی سخنان و مواضع یکدیگر را نقض می‌کنند که بسیاری از تحلیلگران معتقدند این وضعیت و حتی استعفای میشل عون را باید نمایی از عدم وجود عزم جدی برای حل مشکلات لبنان دانست. بر اساس مستندات و اتفاقاتی که در این کشور افتاده، شاهد آن بودیم که این جدال در پی عدم تشکیل کابینه و جلسات بی‌نتیجه پارلمان لبنان به وجود آمده که نشان دهنده بی‌میلی سیاسیون بیروت به تشکیل کابینه و حل و فصل مشکلات است. توجه داشته باشید که پس از انفجار بندر بیروت تا به امروز علاوه بر سعد الحریری، دو نخست‌وزیر دیگر سعی کردند تا بتوانند مشکلات لبنان را حل و فصل کنند اما هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد و در نهایت وضعیتی رخ داده که واقعاً آینده آن را نمی‌توان به درستی تحلیل کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی حتی اگر نجیب میقاتی هم بخواهد کابینه فعلی را حفظ و اداره کند، باز هم مشکلات ساختاری و سیاسی زیادی مقابل او قرار خواهد گرفت. به موازات این مسائل باید توجه داشته سهم‌خواهی‌های داخلی میان سه طیف سیاسی لبنان (شیعیان، اهل‌تسنن و مارونی‌ها) باعث شده تا بیروت نتواند بر بحران‌ها غلبه کند و حالا انسداد سیاسی را شاهد هستیم. در این شرایط و با اشاره به توافق ترسیم مرزهای لبنان و اسرائیل، باید بگویم که غرب هم می‌خواهد بیش از این اوضاع و احوال لبنان بحرانی شود و به همین جهت است که اتحادیه اروپا و ایالات متحده به دنبال آرام‌سازی وضعیت بیروت هستند. آنها هم می‌دانند که خلأ دولت و انشقاق‌های سیاسی در بیروت، برای غرب هم مفید نیست و باید زودتر از هر زمان دیگر گره کور بحران را باز کنند.