ادای حق همسایگی قمی‌ها در سالروز رحلت شهادت گونه بانوی کرامت

مردم قدرشناس قم در ساعات منتهی به رحلت شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه(س) با شعار محوری «حجاب آرمان شهدای فاطمی» حق همسایگی خود به بانوی کرامت در شهر آشیانه اهل‌بیت(ع) را به جا می آورند.

مردم قدرشناس قم در ساعات منتهی به رحلت شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه(س) با شعار محوری «حجاب آرمان شهدای فاطمی» حق همسایگی خود به بانوی کرامت در شهر آشیانه اهل‌بیت(ع) را به جا می آورند.

به گزارش ایرنا، قم شهری است که موجودیت و هویت خود را مدیون بانوی کرامتی می‌داند که اگر قدوم پر و خیر برکتش نبود، قم؛ قم نبود، قم اگر مفتخر به آشیانه اهل‌بیت(ع) شده و به مرکز تولید علم و معرفت و معنویت در جهان تبدیل‌شده همه به یمن قدوم پر خیروبرکت حضرت فاطمه معصومه(س) است؛ بانویی که تقدیر و مشیت الهی اجازه نداد ۱۷ روز بیشتر میهمان قمی‌ها باشد ولی امروز ایشان میزبان همه مجاوران و زائران شده و مردم قم به خود می‌بالند که جیره‌خوار حضرت فاطمه معصومه(س) هستند.

بی‌جهت نبود که رئیس مذهب تشیع امام صادق(ع) فرمود قم حرم ما اهل‌بیت(ع) است و بهشت هشت درب دارد که سه درب آن به‌طرف قم باز می‌شود، مردم قم امروز زیر دین اهل‌بیت‌اند اما زیر دین حضرت موسی بن جعفر(ع) بیشتر، اینجا قم است و وقتی وارد صحن آینه حرم می‌شوی احساس می‌کنی وارد یکی از درب‌های بهشت خدا شده‌ای.

حال و هوای شهر قم در روزهای منتهی به وفات شهادت گونه کریمه اهل‌بیت(س) قابل قیاس به هیچ روز دیگری نیست، درودیوار شهر همه رخت عزا بر تن کرده و مردم قم آمده‌اند تا حق همسایگی به‌درستی ادا کنند.

قمی‌ها داغدار خواهر خورشید هشتم هستند، خواهری که امام رئوف(ع) در وصف و اهمیت زیارتش فرمود: هرکس فاطمه معصومه(س) را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود و صد البته که اهل معنا و معرفت حرم گمشده مادر مهربانی ها حضرت فاطمه زهرا(س) را در کنج حرم بانوی کرامت پیدا کرده و به سوی آن شتابانند.

برگزاری ۱۶ برنامه مذهبی در حرم مطهر

ویژه‌برنامه‌های امسال رحلت شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه(س) با شعار محوری«حجاب آرمان شهدای فاطمی» برگزار می‌شود که به همین منظور ۱۶ برنامه اصلی درصحنه‌ای مختلف حرم مطهر طی بامداد امروز تا فردا شب پیش‌بینی‌شده است.

برنامه‌های امسال رحلت شهادت گونه کریمه اهل‌بیت با دعای پرفیض کمیل بانوای حجت‌الاسلام میرزامحمدی از ساعت ۳ بامداد روز جمعه ۱۳ آبانماه در شبستان امام خمینی(ره) آغاز می‌شود که این مراسم روح‌بخش به‌صورت مستقیم از شبکه‌های ملی نیز به روی آنتن خواهد رفت.

قرائت دعای ندبه با سخنرانی حجت‌الاسلام ناصر رفیعی و بانوای مداحان اهل‌بیت ساعت ۶ صبح در شبستان امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد، همچنین آیین سیاه پوشان حرم مطهر نیز از ساعت ۱۰ صبح در حرم مطهر و بیت النور برگزار می‌شود.

آیین معنوی تعویض پرچم گنبد مطهر نیز همراه با مراسم سخنرانی و ذکر مصیبت توسط مداحان اهل بیت (ع) ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه عصر فردا در صحن امام رضا(ع) انجام خواهد گرفت.

مراسم شب رحلت نیز با سخنرانی آیت‌الله میرباقری عضو خبرگان رهبری و مداحی حاج محمود کریمی فردا شب بعد از نماز مغرب و عشا در شبستان امام خمینی(ره) برگزار و از طریق شبکه‌های ملی به‌صورت مستقیم پخش خواهد شد.

همچنین مراسم دوم شب رحلت با عنوان «محفل اشک مداحان استان قم» جمعه‌شب از ساعت ۲۰ در شبستان امام خمینی(ره) پیش‌بینی‌شده است.

دسته عزاداری خادمان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) به سمت حرم مطهر از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه روز شنبه ۱۴ آبانماه از مسجد اهل‌بیت(ع) در میدان میر به سمت حرم مطهر آغاز خواهد شد و برنامه تلویزیونی«سمت خدا» نیز با کارشناسی حجت‌الاسلام حسینی قمی از ساعت ۱۳ روز شنبه ۱۴ در حرم مطهر برگزار خواهد شد.

مراسم عزاداری ظهر و عصر رحلت نیز با سخنرانی حجت‌الاسلام صدیقی و مداحی سید رضا نریمانی بعد از نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد و آیین‌های عزاداری دیگری نیز از عصر روز شنبه تا بعد از نماز مغرب و عشا با مداحی حاج محمدحسین پویانفر، مهدی رسولی و شعرخوانی صابر خراسانی در حرم مطهر برگزار خواهد شد.

آیین معنوی شمعدان گردانی خادمان حرم مطهر نیز با سخنرانی حجت‌الاسلام رفیعی و مداحی مداحان اهل‌بیت و شعرخوانی سید حمیدرضا برقعی و مراسم خطبه‌خوانی از ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه روز شنبه ۱۴ آبانماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار می‌گردد.

همچنین به همت امور بین‌الملل حرم مطهر نیز مراسم سخنرانی و عزاداری به زبان عربی از ساعت ۱۸ تا ۲۱ روزهای ۱۳ و ۱۴ آبانماه در شبستان حضرت زهرا(س) منعقد خواهد شد و مجلس سخنرانی و عزاداری اردوزبانان نیز از ساعت ۱۹ تا ۲۳ روزهای جمعه و شنبه هفته آینده در شبستان نجمه خاتون(س) برگزار خواهد شد.

برنامه شهادت حضرت کریمه اهل‌بیت(س) خواهران اردوزبان روزهای ۱۳ و ۱۴ ماه جاری از ساعت ۹ تا ۲۱ در شبستان حضرت زهرا(س) پیش‌بینی‌شده است.

بخش امور خانواده نیز دسته و محفل عزای نوجوانان فاطمی و حضور در حرم مطهر با سخنرانی حجت‌الاسلام علی‌رضا پناهیان و مداحی سید رضا نریمانی هم‌زمان با سالروز شهادت از ساعت ۹ صبح در شبستان امام خمینی(ره) برگزار و آیین «بفرمایید روضه» و «نمایشگاه» نیز از روز جمعه تا شنبه هفته آینده در سالن ولایت بخش امور فرهنگی بانوان و صحن پیامبر اعظم(ص) به اجرا درخواهد آمد.

برپایی ۶۰ موکب ایرانی و عراقی هم‌زمان با وفات کریمه اهل‌بیت(س)

رئیس شورای هیآت مذهبی استان قم نیز در گفت‌وگویی، بیان کرد: تاکنون ۶۰ موکب عراقی و ایرانی برای خدمت‌رسانی به زائران در سالروز وفات حضرت معصومه(س) اعلام آمادگی کرده‌اند.

جواد اشعری، اظهار کرد: در آستانه سالروز وفات حضرت معصومه(س) جمعی از خیران و خادمان اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در حال تدارک میزبانی از زائران ایشان هستند.

وی افزود: تاکنون ۶۰ موکب برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران حرم کریمه اهل‌بیت(ع) اعلام آمادگی کرده‌اند که از این تعداد ۳۰ موکب از کشور عراق و ۳۰ موکب از سراسر کشور هستند.

اشعری بیان داشت: جانمایی این موکب‌ها در اطراف حرم حضرت معصومه(س) در حال انجام است و احتمال دارد بر تعداد این موکب‌ها افزوده شود.

به گفته رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان قم، فعالیت این موکب‌ها از روز پنجشنبه آغاز شده و تا شنبه شب ادامه خواهد داشت.

همچنین آیین‌های مشابهی نیز از امشب و فرارسیدن سالروز رحلت شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه(س) در مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه، هیآت مذهبی، تکایا، مساجد، حسینیه ها و روضه های خانگی با حضور پرشور محبان خاندان عصمت و طهارت در حال برگزاری است.