رییس گروه تغذیه مرکز بهداشت قم:

۳۸ درصد قمی ها اضافه وزن دارند

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در سال گذشته، حدود ۳۸ درصد قمی‌ها دچار اضافه وزن و ۳۲ درصد نیز چاقی هستند، در حالی‌که مجموع این آمار در سطح کشور به‌صورت میانگین ۵۰ درصد است.

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در سال گذشته، حدود ۳۸ درصد قمی‌ها دچار اضافه وزن و ۳۲ درصد نیز چاقی هستند، در حالی‌که مجموع این آمار در سطح کشور به‌صورت میانگین ۵۰ درصد است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، علی‌اکبر حق ویسی در گفتگویی، افزود: اضافه وزن و چاقی بر اساس فرمول نمایه توده بدنی هر فرد به دست می‌آید؛ به این صورت که وزن به کیلوگرم تقسیم بر طول قد به متر به توان ۲ می‌شود.

وی ادامه داد: اگر عدد به دست آمده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد وضعیت فرد مطلوب است، اگر بین ۲۵ تا ۲۹.۹ باشد فرد اضافه وزن دارد، اگر بین ۳۰ تا ۳۵ باشد فرد به چاقی درجه یک، اگر بین ۳۵ تا ۴۰ باشد فرد به چاقی درجه ۲ و اگر بالاتر از ۴۰ باشد فرد به چاقی درجه سه مبتلاست.

حق ویسی با بیان این‌که اگر این رقم زیر ۱۸.۵ باشد فرد دچار سوءتغذیه است، بیان کرد: اگر رقم بین ۱۷ تا ۱۸.۵ باشد سوءتغذیه درجه یک، بین ۱۶ تا ۱۷ سوءتغذیه درجه ۲ و کمتر از ۱۶ نیز به سوءتغذیه شدید مبتلاست.

وی تصریح کرد: تمام بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، فشار خون، چربی خون و کبد چرب در قم شیوع بالایی دارد و برای کنترل و پیشگیری از این‌گونه بیماری‌ها مردم باید به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه و خدمات و مراقبت‌های تغذیه‌ای دریافت کنند.

وی بیان کرد: کارشناسان مراکز جامع سلامت از مراجعه‌کنندگان ارزیابی تغذیه‌ای می‌کنند، در صورتی که وضعیت فرد عادی باشد آموزش‌های معمول دریافت می‌کند، ولی اگر فرد اضافه وزن و یا چاقی داشته باشد به پزشک همان درمانگاه ارجاع داده می‌شود.

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: پزشک فرد را از لحاظ مشکلات غددی، هورمونی و یا بیماری‌های خاموش بررسی می‌کند، اگر نیاز به آزمایش داشته باشد آزمایش تجویز می‌کند؛ اگر نیاز نداشته باشد به کارشناس تغذیه ارجاع می‌دهد.

وی با بیان این‌که ایران تنها کشوری است که در سطح اول خدمات سلامت، کارشناس تغذیه دارد، اضافه کرد: کارشناس تغذیه وضعیت فرد را از لحاظ سن، وزن، قد و جنس بررسی می‌کند و توصیه‌های تغذیه‌ای ارائه می‌دهد.

وی با بیان این‌که خدمات ارائه شده در مراکز جامع سلامت رایگان است، افزود: برخی از شهروندان زمانی که متوجه رایگان بودن خدمات می‌شوند، به پزشکان متخصص مراجعه می‌کنند، در حالی که تمام کارشناسان تغذیه در این مراکز از علم و مهارت کافی برخوردارند.