بیگدلی:

اوکراین صحنه چنگ و دندان نشان دادن واشنگتن به کرملین

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: واشنگتن صرفاً در حال چنگ و دندان نشان دادن به مسکو است اما هیچ برخوردی میان این دو صورت نمی‌گیرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: واشنگتن صرفاً در حال چنگ و دندان نشان دادن به مسکو است اما هیچ برخوردی میان این دو صورت نمی‌گیرد.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل بین‌الملل با در تشریح دلایل افزایش حضور نظامی ناتو در کشورهای منطقه بالتیک در گفت‌وگو با  ایلنا عنوان کرد: بر اساس داده‌ها و مستندات موجود، میزان نیروهای ناتو در مناطق اروپای شرقی تا حدود دو برابر افزایش پیدا کرده و این امر موجب اعتراض و نگرانی روسیه شده که به نوعی باید این مسأله را بخش بزرگی از تحولات مربوط به جنگ اوکراین دانست. توجه داشته باشید که استقرار این میزان از نیروهای ناتو در کشورهایی مانند بلغارستان، مجارستان، اسلواکی و رومانی طی یک برنامه هماهنگ شده میان ایالات متحده و شرکای اروپایی‌اش در ناتو انجام شده است. به یاد داریم که چند ماه پیش نشست اعضای ناتو در اسپانیا برگزار شد و در آنجا قول و قرارهای زیادی میان اعضای این پیمان برای حمایت از اوکراین گذاشته شد. به عنوان مثال آلمان اعلام کرده بود که بودجه ۹ میلیارد دلاری برای حمایت از اوکراین در دستور کار قرار خواهد داد تا بتواند این کشور را در مقابل روسیه زنده و سراپا نگه دارد.

وی ادامه داد: مابقی کشورهای عضو ناتو هم طی این چندماه بخش اعظمی از تسلیحات تولید شده در داخل خاک خود را روانه اوکراین کردند و بخشی دیگر از این کشورها هم در کسوت مستشاری و آموزش دادن به نیروهای اوکراینی ایفای نقش کردند. در این میان باید متوجه بود که نگاه فرانسه به ناتو و همچنین به پرونده اوکراین تا حدودی با مابقی کشورها تفاوت دارد؛ به گونه‌ای مواضع امانوئل ماکرون به صورتی علنی شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به صورت علنی علیه فرانسه موضع‌گیری کرد و همین امر سبب ایجاد تردید در مدل برخورد پاریس با مسکو شده است. بر همین اساس اینکه دیده می‌شود نیروهای ناتو در زیرگوش روسیه و در کشورهای اروپای شرقی و بالتیک افزایش پیدا کرده، موضوعی است که به نوعی باید آنرا بیانگر ایجاد تهدید برای روسیه قلمداد کرد. این اقدام باعث شده تا مقام‌های ارشد نظامی و سیاسی روسیه لب به سخن بگشایند و علیه ناتو (اعم از کشورهای اروپایی و آمریکا) موضع بگیرند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: واقعیت این است که روسیه افزایش نیروهای ناتو در کشورهای اروپای شرقی و منطقه بالتیک که حالا به حدود ۳۰ هزار نفر رسیده را یک تهدید علنی علیه خود و منافعش قلمداد می‌کند و از سوی دیگر غرب با  این اقدام در حال مخابره پیام هشدار به مسکو است. این در حالیست که چنین منازعاتی در سطوح مختلف، از گذشته تاکنون هم میان غرب و روسیه در جریان بود اما فکر نمی‌کنم که این تنش‌ها بتواند در نهایت به یک برخورد سخت و مستقیم میان طرفین درگیری منجر شود. بنابر آنچه که مشاهده می‌کنیم، روسیه به صورت کامل هشدارهای خود را به کشورهای غربی در خصوص پیشروی ناتو داده است اما در این میان ایالات متحده هم به دنبال آن است تا بتواند از این طریق مسکو را تحت فشار قرار دهند. این  در حالیست که تاکنون آمریکایی‌ها هیچ اقدامی علیه روسیه انجام نداده‌اند و به نظرم واشنگتن صرفاً در حال چنگ و دندان نشان دادن به کرملین است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که گورباچف فوت کرد و از دنیا رفت، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه صراحتاً اعلام کرد که اشتباه گورباچف، مماشات با غرب بود و این اقدام او در نهایت فروپاشی شوروی را رقم زد. بر همین اساس فکر می‌کنم که این سخنان پوتین در آن برهه زمانی نوعی پیام دادن به واشنگتن قلمداد می‌شود ولی در هر صورت معتقدم که این اقدامات به درگیری میان روسیه و آمریکا منجر نخواهد شد و اوضاع بیش از این به سمت رادیکال شدن پیش نخواهد رفت. در این بین اروپایی‌ها هم میان دو قدرت یعنی روسیه و آمریکا قرار گرفته‌اند و همین موضوع می‌تواند برای قاره سبز هزینه‌زا باشد. اروپایی‌ها به دنبال آن هستند تا در نزاع مسکو و واشنگتن به هر نحوی که شده دوام بیاورند. آنها اگرچه ملاحظات خود را دارند اما بدون تردید فشارهای اقتصادی و سیاسی داخلی جدید را در حال تجربه کردن هستند. بر همین اساس گسیل نیروهای ناتو در اروپا هم می‌تواند تبعات منفی برای دولت‌های حاکم بر قاره سبز طی ادوار آینده داشته باشد.