شیخ الازهر و پاپ چه گفتند؟

جمعیت الوفاق بحرین : ما از اظهارات پاپ فرانسیس تقدیر می‌کنیم

جمعیت الوفاق بحرین حمایت خود را از سخنرانی رهبر کاتولیک‌های جهان درباره نیاز بحرین به رعایت حقوق بشر اعلام کرد. به گزارش سایت النشره، جمعیت ملی-اسلامی الوفاق بحرین به عنوان بزرگ ترین گروه شیعه مخالف در این کشور طی بیانیه‌ای حمایت خود را از سخنرانی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان درباره نیاز بحرین به اجرای مجموعه اصول و قواعد مربوط به آزادی‌ها، توقف تبعیض و رعایت حقوق بشر اعلام کرد.

جمعیت الوفاق بحرین حمایت خود را از سخنرانی رهبر کاتولیک‌های جهان درباره نیاز بحرین به رعایت حقوق بشر اعلام کرد. به گزارش سایت النشره، جمعیت ملی-اسلامی الوفاق بحرین به عنوان بزرگ ترین گروه شیعه مخالف در این کشور طی بیانیه‌ای حمایت خود را از سخنرانی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان درباره نیاز بحرین به اجرای مجموعه اصول و قواعد مربوط به آزادی‌ها، توقف تبعیض و رعایت حقوق بشر اعلام کرد.

این جمعیت در ادامه بیانیه خود آورد: «ما از اظهارات پاپ فرانسیس تقدیر می‌کنیم، او بر لزوم تقویت برابری در حقوق، تضمین آنها و توجه به تمامی کسانی‌ که احساس می‌کنند در حاشیه جامعه هستند، همانند زندانی‌ها تاکید کرد و لغو مجازات اعدام و تضمین حقوق اولیه انسانی برای تمامی شهروندان را خواستار شد.»

همچنین الوفاق تاکید کرد: «ما با آنچه پاپ فرانسیس بیان کرد، موافقیم و خواستار اجرای طرحی جدی برای توقف تبعیض‌ و تحقق آزادی‌ها هستیم.  »

پاپ فرانسیس در سخنرانی تاریخی که در اولین سفر خود به بحرین داشت، مجموعه‌ای از ارزش‌ها و اصول مهم و ضروری انسانی مربوط به شرایط بحران‌زده سیاسی، حقوقی و انسانی در این کشور را ارائه کرد. الوفاق در ادامه بیانیه خود تصریح کرد: «ما صحت و عینیت آنچه را در این سخنرانی بیان شد، تایید می‌کنیم، البته واقعیت بسیار بدتر از این است و ما تاکید داریم این شرایط بحران‌زده همانگونه که پاپ فرانسیس خواستار شد، به اقدامی واقعی نیاز دارد.»

شیخ الازهر و پاپ چه گفتند؟

همایش جهانی گفت وگو که پنج‌شنبه با مشارکت پاپ فرانسیس و شیخ الازهر و تعدادی از رهبران و شخصیت‌های برجسته و نمایندگان ادیان در جهان در کشور بحرین آغاز شد، جمعه به کار خود پایان داد. این همایش به ریاست حمد بن عیسی آل خلیفه و با عنوان «شرق و غرب برای همزیستی انسانی با هم» برگزار شد.

احمد الطیب، شیخ الازهر در مراسم پایانی این همایش تاکید کرد: «دلیل فجایعی که برخی از کشورهای جهان شاهد آن هستند، نبود اصول عدالت اجتماعی است. شرق و غرب به یکدیگر نیاز دارند و نباید ناامید شد که روابط دو طرف سلامت خود را بازیابد.»

الطیب ادامه داد: «سند برادری انسانی، الگویی برای گفتگو است و اهمیت رابطه شرق و غرب را برجسته می‌کند.» شیخ الازهر در بخش دیگری از اظهاراتش به جنگ اوکراین و روسیه پرداخت و در این باره بر ضرورت توقف این جنگ و نشستن دو طرف بر سر میز گفتگو و مذاکره تاکید کرد.

پاپ فرانسیس نیز در این مراسم اظهار کرد: «متأسفانه شرق و غرب بیش از پیش به دو دریای متقابل شباهت دارند، اما ما در کنار هم هستیم تا در یک دریا حرکت کنیم و انتخاب ما به جای مسیر تقابل، راه تلاقی و گفت‌وگو است.»

وی بار دیگر انتقاد خود را از درگیری‌های در جهان، توسل به زبان تسلیحات و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای، در سایه جنگ اوکراین و روسیه اعلام کرد.

پادشاه بحرین، گفتار و رفتاری متناقض!

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین که به دلیل عملکردش در عدم آزادی ادیان و نبود آزادی های سیاسی از سوی پاپ مورد انتقاد گرفت در موضع گیری کاملا متناض و متضاد با کارنامه اش از نگرانی پیرامون جنگ اوکراین گفت و در این باره بیان داشت: «وضعیت کنونی ایجاب می‌کند که دست در دست هم برای تحقق امید به آینده‌ای سعادتمند کار کنیم و در وهله نخست بر یک نظر واحد برای توقف جنگ اوکراین و روسیه و آغاز مذاکرات جدی به نفع بشریت توافق کنیم.»

پادشاه بحرین اعلام کرد که کشورش آمادگی کامل برای فراهم کردن مقدمات و الزامات این تلاش را دارد. او افزود: «رهبران دینی و روشنفکران نقش مهمی در برطرف کردن بحران‌ها و دستیابی به ثبات دارند.»

روی سخن پاپ با آل خلیفه

پاپ فرانسیس در جریان سفرش به بحرین از دولت این کشور خواست، آزادی کامل مذهبی را برقرار و فرصت‌ها را برای همه فراهم کند. به گزارش سایت النشره، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان بحرین را کشوری پرجنب و جوش و محل تلاقی ملت‌ها از سراسر جهان دانست و در ادامه گفت، پوپولیسم و افراط‌گرایی همه را تهدید می‌کند.

وی پس از دیدار با حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین اظهار داشت: نباید اجازه دهیم امکان گفتگوی میان تمدن‌ها، مذاهب و فرهنگ‌ها از بین برود. این روزها، روزهای ارزشمندی در مسیر دوستی است که اخیرا با رهبران مذهبی مسلمان تشدید شده است‌. پاپ اعلام کرد: من برای همزیستی مردم در صلح در مجمع گفتگوی شرق و غرب شرکت می‌کنم و از کنفرانس‌های بین‌المللی و فرصت‌های دیداری که توسط بحرین به ویژه با تمرکز بر احترام و تسامح برگزار می‌شود، قدردانی می‌کنم.

پادشاه بحرین هم پس از دیدار با پاپ فرانسیس گفت: ما اطمینان داریم که این سفر شما تأثیر اخلاقی و معنوی زیادی بر قلب دوستداران شما در منطقه خلیج فارس و منطقه عربی خواهد گذاشت و گسترش صلح تنها راه امید و آینده‌ای توام با ثبات و امنیت است.وی از کشورهای ابرقدرت خواست تا تلاش خود را برای توقف درگیری در اوکراین به کار گیرند و تاکید کرد، بحرین در ایفای هیچ نقشی در این راستا تعلل نخواهد کرد.

در این راستا، پادشاه بحرین روز پنجشنبه در استقبال از پاپ فرانسیس گفت، کشورش همواره بر اهمیت مشارکت بین‌المللی مبتنی بر گفت‌وگوی دیپلماتیک و نیز بر راه‌های صلح‌آمیز به عنوان نقطه کلیدی برای پایان دادن به جنگ‌ها و درگیری‌ها تاکید دارد و “مسیر برادری و تفاهم، احترام به حاکمیت کشورها، حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی را در پیش می‌گیرد”.

وی ادامه داد: در این زمینه از کشورهای بزرگ می‌خواهیم که برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تلاش کنند و به ویژه خواستار توقف جنگ روسیه و اوکراین و آغاز مذاکرات جدی بین دو طرف هستیم و پادشاهی بحرین نیز در ایفای هیچ نقشی در این زمینه تعلل نخواهد کرد.

پادشاه بحرین افزود: این گونه مشارکت‌های مؤثر بین‌المللی بی‌تردید به بازنگری و تجدید تعهدات کشورهای بزرگ در راستای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، پرهیز از تشدید تنش و درگیری‌ها کمک خواهد کرد و در سوق دادن تلاش‌های جهانی برای مقابله با ایدئولوژی افراط‌گرایانه و مشارکت و همکاری در حل مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از دیدگاه انسانی سهیم خواهد بود.

وی گفت: این امر مستلزم به‌روز رسانی سیستم بین‌الملل است تا در آن برابری و عدالت برای همه ملت‌ها و ملت‌ها فراهم باشد.پادشاه بحرین در حالی اظهارات مذکور را ایراد می‌کند که نقض حقوق بشر در این کشور همانند حبس مخالفان دموکراسی‌خواه موج می‌زند تا جایی که خانواده‌های زندانیان سیاسی بحرین از رهبر کاتولیک‌های جهان خواستند در جریان این سفر، ضمن انتقاد از مجازات اعدام در این کشور، از زندانیان سیاسی حمایت کند.

انتقاد به سفر رئیس الازهر به بحرین

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در لبنان نسبت به سفر رییس الازهر به بحرین واکنش نشان داده و تاکید کرد که رفتن پاپ به همراه شیخ الازهر به بحرین برای اعلام یک سند صلح جهانی کاری زشت و ناپسند است. شیخ ماهر حمود رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در لبنان در اظهاراتی نسبت به سفر احمد الطیب – رئیس دانشگاه الازهر به بحرین موضع گیری کرده و ابراز داشت:  برای ما شیخ احمد الطیب شیخ الازهر، به خاطر دانش، اخلاق و رفتار والایش مورد احترام است. همچنین معتقدیم شخص پاپ مواضعی به مراتب بهتر از کلیساهای محلی در رابطه با مسائل ملی می گیرد و نیز اقدامات چندی انجام داده که شایان تقدیر و احترام است.

وی تصریح کرد: اما، رفتن پاپ به همراه شیخ الازهر به بحرین برای اعلام یک سند صلح جهانی کاری زشت و ناپسند است؛ زیرا پادشاهی بحرین خود  را درگیر اقدام زشت عادی سازی (روابط با رژیم صهیونیستی ) کرده که با ابتدایی ترین اصول انسانی در تناقض است. کما این که در ستم به نیمی از ملت بحرین به دلیل اختلاف مذهبی نیز دستش آلوده است. رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در لبنان خاطرنشان کرد: آرزو می کنیم از این اقدام – که شاه بحرین برای پوشش دادن به انحراف و تجاوزات حقوق بشری خود از آن سود خواهد جست- عقب نشینی شود.

شیخ ماهر حمود پیش از این نیز مواضع قابل توجهی داشته است؛ از جمله این‌که وی در پاسخ به سوالی درباره علت نفوذ ایدئولوژی انقلاب اسلامی در دل مردم منطقه گفته است: بدون شک موفقیت ایران در به دست آوردن دل بسیاری از مؤمنان و مستضعفان هماهنگی بین شعار و عمل آن است و این چیزی است که در بسیاری از انقلاب‌هایی که ما شاهد بوده ایم، رخ نداده است و دفاع از فلسطین و مقاومت نمونه آن است.  بی شک گسترش ایدئولوژی انقلاب اسلامی در دل مستضعفان ناشی از غلبه بر پایبندی به سیاست آمریکا و دیکته‌های غرب است، چرا که شعارهای آن صادقانه و مردمی است و ملت‌ها متوجه شده‌اند که شعارهای بزرگ و پرطمطراق عملی نمی‌شود و فقط برای فریب ملت‌هاست و در عمل اجرا نمی‌شود؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران به اخلاص و پایبندی واقعی به شعارهای خود متمایز بوده است. انقلاب اسلامی ایران زمانی به دفاع از آرمان فلسطین برخاست که مصر از دایره مناقشه اعراب و اسرائیل خارج شده بود و ملت‌های عربی و اسلامی از وضعیت موجود و شکست‌های رژیم های عربی در برابر اسرائیل احساس یاس و نومیدی کرده بودند و شعار انقلاب اسلامی ایران در دفاع از فلسطین به نوعی امید را در دل امت اسلامی زنده کرد.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در لبنان  هم‌چنین در گفت‌وگویی دیگر درباره وضعیت جهان اسلام بعد از عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم اشغالگر قدس گفته است:  به نظر بعد از عادی سازی روابط برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی تغییر و تحول جدیدی در جهان اسلام اتفاق نیفتاده است؛ چراکه این کشورها اساسا از گذشته دارای روابط بسیار خوبی با این رژیم نا مشروع بوده اند و این کشورها هیچوقت از سر صدق و اخلاص با قضیه فلسطین همراه نبوده اند. همین دولت‌هایی که میبیند امروز با اسراییل رابطه برقرار کرده اند تا دیروز از پشت پرده علیه فلسطین توطئه می‌کردند، ولی نیت‌های شوم خود را بروز نمیدادند. امروز نقاب از چهره این منافقان افتاده است و آنان سرسپردگی و محبت خود به رژیم صهیونیستی و آمریکا را اظهار کرده اند. اتفاقا به نظر من اینکه این کشورها رابطه خود با اسراییل را علنی کردند اتفاق خوبی بود که افتاد، چون این‌ها دیگر نمیتوانند به ملت‌های مسلمان به دروغ بگویند که ما حامی فلسطین هستیم و از کشورهای عربی حمایت می‌کنیم. بله، البته وقتی مردم این خیانت آشکار را دیدند، این اتفاق موجب یک شوک عاطفی در جهان اسلام شد، اما معتقدم شوک این اتفاق به زودی از بین خواهد رفت و ملت‌ها آن را پشت سر خواهند گذاشت.

وی افزوده است: من معتقدم که با کنار رفتن ترامپ ممکن است بعضی از این کشورهایی که با اسراییل اعلام عادی سازی روابط کرده اند، مجددا از رابطه خود به حالت سابق برگردند و به نظر من این موضوع آشکار است چرا که همه این اقدامات (معامله قرن) را جزئی از برنامه انتخاباتی ترامپ و نتانیاهو میدانم که برای کسب آراء مردم آمریکا و ساکنان رژیم صهیونیستی در انتخابات ریاست جمهوری انجام دادند. از جهت اعتقادی و تدینی هم باید عرض کنم که این دولت‌های خائن به هیچ موفقیت دست نخواهند یافت، این‌ها با عادی سازی روابط خود با اسراییل تلاش کردند جایگاه خود را در دنیا بالا ببرند و به خود ارزش ببخشند، اما قرآن کریم می‌فرماید: (إِنَّ الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ إِنْ فِی صُدُورِهِمْ إِلا کِبْرٌ مَا هُمْ بِبَالِغِیهِ) بر این مبنا کسانی که با آیات خداوند به مجادله می‌پردازند هیچگاه به نیت‌های قلبی خود نخواهند رسید و همواره شکست خواهند خورد. اقدامات این کشورها ابدا بر جریان مقاومت و خواست خدا مبنی بر نابودی اسراییل تاثیر نخواهد گذاشت بلکه به زودی شاهد لحظه تاریخی نابودی کامل این رژیم نا مشروع خواهیم بود. /دیپلماسی ایرانی