رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت:

۴۵ واحد صنعتی راکد امسال در قم فعال شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: از ابتدای سال‌جاری تا پایان‌ مهرماه ۴۵ واحد صنعتی راکد در عرصه‌های مختلف تولیدی با ظرفیت اشتغال برای ۶۰۶ نفر و سرمایه گذاری ۱۴۵ میلیارد تومان در قم، فعال شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: از ابتدای سال‌جاری تا پایان‌ مهرماه ۴۵ واحد صنعتی راکد در عرصه‌های مختلف تولیدی با ظرفیت اشتغال برای ۶۰۶ نفر و سرمایه گذاری ۱۴۵ میلیارد تومان در قم، فعال شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان صمت، اکبر ابدالی در گفتگویی بیان داشت: احیای واحدهای راکد و ارتقای توان تولید واحدهای صنعتی که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند،‌ از جمله برنامه‌های اولویت‌دار وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت است که در همین راستا تا پایان سال‌جاری احیای ۶۴ واحد تولیدی راکد و ارتقای ظرفیت تولید ۱۰۵ واحد صنعتی در استان قم را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در مجموع ۱۶۰ واحد صنعتی راکد در استان قم وجود دارد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۱، ۶۴ واحد آن به مدار تولید بازخواهد گشت و این راهبرد را با استفاده از همه ظرفیت‌های در اختیار سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان با همکاری سایر نهادهای مرتبط دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین برای ارتقای توان تولید ۴۵۶ واحد صنعتی موجود در استان که زیر ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته‌است؛ البته برای تحقق این طرح و برنامه‌ تدوین شده که دبیری آن با شرکت شهرک‌های صنعتی استان است، بیش از همه عوامل پای کار بودن خود بهره‌برداران واحدهای مورد نظر اهمیت دارد.

ابدالی گفت: در همین رابطه بهره‌برداران ۷۹ واحد صنعتی اعلام آمادگی کردند که در طرح یاد شده مشارکت کنند، در شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز کلینیک تخصصی وجود دارد که به صورت کارشناسی مسائل و مشکلات این واحدها در آن‌ طرح و برای رفع نقاط ضعف،‌ برنامه قابل اجرا ارائه می‌شود.

وی بیان داشت: در نیمه نخست سال بیشتر وقت برای شناسایی واحدهایی که کمتر از توان تولید خود فعالیت می‌کنند، صرف شد و به همین دلیل آمار عملکرد بهبود وضعیت در این بخش زیاد نیست اما در نیمه دوم سال فعالیت‌ها در این بخش بیشتر شده و به هدف‌هایمان نزدیک خواهیم شد.

وی ادامه داد: در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان،‌ مشکل واحدهای صنعتی را در بخش‌های مختلف از جمله در امور اداری، بیمه، مالیات، تسهیلات بانکی و تامین نقدینگی مورد نیاز و سایر موارد بررسی می‌کنیم و با حضور مسئولان بخش‌های مرتبط برای آن‌ها راهکار ارائه می‌شود.

ابدالی تاکید کرد: در پایش‌های صورت گرفته مشکلاتی همچون نبود بازار مصرف، کمبود نقدینگی، دشواری تامین مواد اولیه و فرسوده بودن ماشین آلات از جمله عمده دلایلی است که باعث شده تا شماری از واحدهای صنعتی فعال در استان نتوانند در حداکثر ظرفیت تولید خود فعالیت کنند.