سهم باغداران قمی از تولید انار چقدر است؟

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در خصوص برآورد برداشت محصول متذکر شد: پیش بینی تولید به طور متوسط برداشت ۱۸ تن به ازای هر هکتار است و در مجموع ۳۶ هزار تن تولید انار در استان خواهیم داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در خصوص برآورد برداشت محصول متذکر شد: پیش بینی تولید به طور متوسط برداشت ۱۸ تن به ازای هر هکتار است و در مجموع ۳۶ هزار تن تولید انار در استان خواهیم داشت.

مسلم ابراهیمی، در گفتگو با ایسنا، عنوان کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از سطح باغات استان قم به انار اختصاص دارد که ۲هزار و ۴۰۰ هکتار آن بارور و ۱۰۰ هزار هکتار دیگر نهال است.

ابراهیمی با بیان این که تغییرات اقلیمی طی چند سال اخیر باغات انار را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است، تصریح کرد: از سال ۱۳۸۶ سه مرتبه باغات انار دچار سرمازدگی شد همچنین کاهش کیفیت منابع آب (شوری آب) باعث شد باغات پسته جایگزین انار شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان این که در گذشته بیشترین کشت استان مربوط به باغات انار بوده، یادآور شد: در سال ۱۳۴۶ و عمدتا در حومه شهر ۱۰ هزار هکتار باغات انار وجود داشته در حالی که امروز این میزان به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

ابراهیمی در خصوص برآورد برداشت محصول متذکر شد: پیش بینی تولید به طور متوسط برداشت ۱۸ تن به ازای هر هکتار است و در مجموع ۳۶ هزار تن تولید انار در استان خواهیم داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به این که عمده باغات انار در مناطق سلفچگان و جعفرآباد وجود دارد، بیان کرد: برداشت انار از اوایل آبان آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه دارد.

وی آب بر بودن محصول انار را مورد توجه قرار داد و گفت: انار یکی از محصولات اصلی در استان بوده لذا تغییر و کاهش سطح زیر کشت انار را مد نظر نداریم اما توسعه باغ‌ های انار در قم براساس راهبرد تغییر الگوی کشت در دستور کار نیست و تلاش می‌ کنیم با ارتقا بهره ‌وری سطح کمی و کیفی تولید انار را در استان افزایش دهیم.

ابراهیمی با بیان این که برخی باغات نمونه انار در استان ظرفیت تولید، ۴۰ تا ۴۵ تن محصول را دارند، تأکید کرد: متوسط عملکرد ۱۸ تن در هر هکتار است اما این ظرفیت وجود دارد که میزان تولید به دو برابر افزایش پیدا کند،

لذا یکی از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان افزایش عملکرد باغات انار است.

وی در خصوص صادرات محصول انار از استان قم متذکر شد: عمده محصول انار استان برای صادرات به استان اصفهان و تهران صادر می شود، لذا به صورت مستقیم و از گمرک سلفچگان صادرکننده نداریم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه اظهار کرد: در حوزه مباحث آموزشی و فرهنگی و با هدف آشنایی شهروندان با محصول انار استان جشنواره انار را در سلفچگان روستای گلستانه و شهرستان کهک برگزار کردیم.

ابراهیمی با بیان این که ارقام متنوعی از این محصول وجود دارد، ادامه داد: ۵ رقم برتر از جمله قجاق قم، ملس ساوه، شیشه گپ خراسان، رباب شیراز، در کشور وجود دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان این که انار استان از کیفیت بالایی برخوردار است، اضافه کرد: رقم قجاق، شاه پسند، آقا محمد علی، آب دندان، ترش و ملس یزدی در سطح باغات قم کشت می‌ شود البته بیشترین سطح باغات انار رقم قجاق است.