مدیرکل منابع طبیعی قم:

۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های ملی قم بیابان شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با تاکید بر اینکه معضل بیابان‌زایی از سخت‌ترین مشکل‌های زیست محیطی این استان به شمار می‌آید گفت: طبق مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته حدود ۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های ملی و دولتی قم به صورت کامل به بیابان تبدیل شده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با تاکید بر اینکه معضل بیابان‌زایی از سخت‌ترین مشکل‌های زیست محیطی این استان به شمار می‌آید گفت: طبق مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته حدود ۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های ملی و دولتی قم به صورت کامل به بیابان تبدیل شده‌است.

محمد شعاعی افزود: مساحت قم حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار است که حدود یک میلیون هکتار آن، عرصه ملی و دولتی شامل جنگل‌های دست کاشت، ذخیره‌گاه‌های جنگلی، مرتع و بیابان است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۷۸ هزار هکتار عرصه‌هایی داریم که بیابان است بیان داشت: ۱۰۵ هزار هکتار تقریبا کانون بحران شده و یا به کانون بحران تبدیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: آخرین و جدیدترین مطالعاتی که اداره‌کل حفاظت محیط زیست داشته، ۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان به طور کامل تبدیل به کانون بحران شده، و منشا گرد و غبار است.

شعاعی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مهمترین کانون‌های ریزگردها در استان در چه مناطقی قرار دارد نیز یادآور شد: درحال حاضر استان دارای چهار کانون بحران شامل قم، منطقه کوه نمک، حسین‌آباد میش مست و دشت مسیله است.

شعاعی گفت: متاسفانه بر اساس داده‌های مطالعاتی، ۴۲۰ هزار هکتار در آستانه بیابانی شدن است، و اگر زودتر فکری برای مواجه با این مشکل نکنیم، نیمی از مساحت عرصه ملی استان تبدیل به بیابان می‌شود.

وی اضافه کرد: منابع طبیعی بر اساس امکاناتی که داشته و اعتبارهایی که گرفته، برخی طرح‌های بیابان‌زدایی را در این مناطق عملیاتی کرده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی قم خاطرنشان کرد: آن چیزی که بیش از همه نمود عینی دارد، این است که در منطقه حسین‌آباد میش مست این کانون‌ها را مهار و طی ۱۰ تا ۱۵ سال قبل نیز در کوه نمک واقع در محور قم – جعفریه با عملیات بیولوژیک و کاشت گونه‌های مناسب و سازگار، تا حد زیادی با پدیده بیابانی شدن عرصه‌ها، مقابله کرده‌ایم.

وی افزود: این اقدام‌ها در قیاس با روند سریع تخریب منابع طبیعی و محیط زیست، خیلی ناچیز است و ما با عقب‌افتادگی‌های عمده‌ای مواجه هستیم، باید تلاش بیشتری انجام و اعتبار مضاعف‌تری نیز داده شود و همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.

شعاعی در پاسخ به این سئوال که دولت برای اصلاح وضعیت این کانون‌ها چه تدابیری اتخاذ کرده گفت: دولت سالانه بابت بیابان‌زدایی، در سطوح ملی و استانی، اعتبارات را اختصاص می‌دهد ولی جوابگو نیست.

وی ادامه داد: سال گذشته ۹۰ میلیارد ریال به صورت ملی برای بیابان زدایی به استان تخصیص یافته و هنوز اعتبارات سال جاری نیز ابلاغ نشده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی قم همچنین خاطرنشان کرد: بیابان‌زایی در حال تبدیل شدن به مساله‌ای حاد است، شخص استاندار به شدت پیگیر این قضیه است، پیش بینی می‌شود در قالب سفر دوم ریاست جمهوری و اعضای هیات دولت سیزدهم به استان، بحث بیابان‌زدایی را به عنوان یک پروژه کلان مطرح و اعتبار خوبی جذب کنیم.

شعاعی بیان کرد: معضل توسعه پیدا کردن بیابان، فقط قم را تهدید نمی‌کند، بلکه با سرعتی که پیش می‌رود، استان‌های مجاور مانند تهران و حتی سمنان نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.