دکتر سقائیان‌نژاد در گفت‌وگو با ستاد خبری کنگره شهدای استان قم

شهرداری قم در خط مقدم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

شهردار قم گفت: شهرداری قم در تعامل برای برگزاری کنگره شهدای استان قم، ذیل 80 سرفصل مختلف پروژه‌های متعدد عمرانی، فرهنگی، فضاسازی و ... را اجرایی کرده است.

از ساخت 48 سردیس شهید تا احداث خانه موزه شهیدان زین‌الدین / تکمیل عملیات اجرایی احداث بوستان یادمان شهدا

شهردار قم گفت: شهرداری قم در تعامل برای برگزاری کنگره شهدای استان قم، ذیل 80 سرفصل مختلف پروژه‌های متعدد عمرانی، فرهنگی، فضاسازی و … را اجرایی کرده است.

دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در گفت‌وگو با ستاد خبری کنگره شهدای استان قم ضمن اشاره به اهتمام شهرداری قم برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در شهر و همکاری در برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم اظهار داشت: کار در حیطه ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت از باارزش‌ترین اقدامات فرهنگی در شهر به شمار می‌رود.

وی با اشاره به ساخت و نصب 48 سردیس شهدای شاخص کشور و استان قم افزود: بیشتر این یادمان‌ها در معابر مختلف شهر قم نصب‌شده و نمادهایی برای هویت شهر به‌عنوان پایگاه ایثار و شهادت در کشور محسوب می‌شوند.

شهردار قم به هزینه 96 میلیارد ریالی ساخت این سردیس‌ها اشاره کرد و افزود: ساخت سردیس شهدای والامقام سلیمانی، زین‌الدین، عابدی، نظری ثابت، عطاران، خمینی، صدوقی، مطهری، فهمیده، بی‌طرفان، اوسطی، آوینی، فراشاهی، اکبری، دل‌آذر، صادقی، کریمی، ابو مهدی مهندس، فخری‌زاده، مظفری نیا، همایی فصیح، اکبری، قرنی، سعیدی، مولوی، کلهری، حیدریان، فخاری، ایمانی، بهمن، بنیادی، گلزار و…ازجمله اقداماتی است که با مشارکت هنرمندان تراز اول کشور صورت گرفته است.

وی احداث خانه موزه شهیدان زین‌الدین از سوی شهرداری قم با هزینه 80 میلیارد ریالی را اقدامی دیگر در راستای آشنایی نسل جوان با سبک زندگی شهدا دانست و اظهار داشت: این خانه موزه با سبکی نو و اتصال به واقعیت افزوده، فضایی مناسب برای اجرای برنامه‌های ارزشی و جمع‌های دوستانه به همراه آشنایی با زندگی شهید زین‌الدین و شهدای لشگر 17 علی بن ابیطالب علیه‌السلام فراهم کرده است؛ همچنین احداث خانه‌موزه‌های شهید فخری‌زاده و شهید شفیعی نیز در حال انجام است.

احداث گلزار شهدای مدافع حرم در آرامستان بهشت معصومه علیهاالسلام به‌عنوان پایتخت گلزار شهدای مدافع حرم که 426 شهید مدافع حرم با ملیت‌های مختلف در آن به خاک سپرده‌شده‌اند، از دیگر اقدامات سال‌های اخیر شهرداری قم در حوزه ایثار و شهادت است که سقائیان‌نژاد به آن اشاره کرد.

شهردار قم با اشاره به اجرای تبلیغات محیطی با رویکرد ایثار و شهادت گفت: با توجه به رویکرد اصلی و شعار محوری کنگره ملی شهدای استان، شهرداری قم محوریت تبلیغات و فضاسازی شهری را در دوره‌های زمانی مختلفی و در قالب پویش‌های تبلیغات محیطی در دستور کار قرار داده است.

احداث بوستان پیرامونی مجموعه بزرگ باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و فضاسازی این مجموعه از دیگر اقدامات شهرداری قم طی سال‌های اخیر در حوزه ایثار و شهادت و نشاط شهروندی محسوب می‌شود و برای طراحی و اجرای محوطه باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و بوستان مجاور به مساحت 20 هکتار 320 میلیارد ریال هزینه شده است.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به احداث بوستان يادمان 6090 شهيد والامقام استان قم گفت: کاشت 6090 درخت به نیت هر یک از شهدای استان قم در بوستان یادمان شهدا در اسفندماه 1398 هم‌زمان با هفته درختکاری با حضور اقشار مختلف آغاز و در سال 1400 به اتمام رسید.

شهردار قم ادامه داد: هزینه احداث بوستان یادمان شهدای استان قم دو و نیم میلیارد تومان بوده و عملیات عمرانی این بوستان برای تکمیل و خدمت‌رسانی به شهروندان ادامه دارد.

احداث یادمان شهدای گمنام در محوطه صداوسیمای مرکز قم، ساماندهی محوطه و تجهیز یادمان شهدای خضر نبی (ع)، برگزاری کارگاه‌های ادبی هنری با محور ایثار و شهادت، مشارکت در اجرای یادواره‌های شهدا و اجلاسیه‌های مرتبط با کنگره شهدای استان، برگزاری مسابقات فرهنگی با موضوع ایثار و شهادت نیز از دیگر اقدامات شهرداری در راستای برگزاری کنگره شهدای استان قم است.

شهردار قم به اجرای پروژه‌های نورپردازی در پل‌ها و جداره‌های مزین به نام شهید اشاره کرد و افزود: شهرداری قم این کار را با محور نمادهای ایثار و شهادت و با هزینه 92 میلیارد ریالی انجام داده است.

اجرای 2500 مترمربع نقش برجسته با موضوع ایثار و شهادت از دیگر اقداماتی بود که سقائیان‌نژاد به آن اشاره کرد. زیرگذر بسیج، زیرگذر خرمشهر، زیرگذر حمزه سیدالشهدا، زیرگذر شهدای مدافع سلامت و نقش برجسته شهید سلیمانی ازجمله این پروژه‌ها هستند که با هزینه 50 میلیارد ریالی به سرانجام رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت داشتن نمود رنگ و بوی ایثار و شهادت در شهر قم که مبدأ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود ادامه داد: اجرای 25 هزار مترمربع نقاشی دیواری با موضوعات مرتبط با ایثار و شهادت از دیگر اقدامات شهرداری قم در رسیدن به این اهداف است.

دکتر سقائیان‌نژاد گفت: در طرح کوچه‌های آسمانی نیز با نام‌گذاری معابر به نام شهدا که رویه مدیریت شهری قم است، تابلویی حاوی تصویر و اطلاعات شهید تهیه و نصب می‌شود و تاکنون 2 مرحله از این طرح به اجرا رسیده و تا پایان سال 1401 درمجموع 620 تابلو در این طرح نصب می‌شود.