در گفتگو با دکتر خوش‌گفتار رئیس ستاد کنگره مطرح شد؛

اجلاسیه پایانی کنگره ملی شهدای استان قم، 26 آبان در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود

رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم ضمن تشریح مهم ترین فعالیت ها و برنامه های این کنگره در ماه های اخیر گفت: اجلاسیه پایانی کنگره ملی شهدای استان، 26 آبان ماه در مسجد مقدس جمکران برگزار می گردد.

رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم ضمن تشریح مهم ترین فعالیت ها و برنامه های این کنگره در ماه های اخیر گفت: اجلاسیه پایانی کنگره ملی شهدای استان، 26 آبان ماه در مسجد مقدس جمکران برگزار می گردد.

دکتر علی‌اکبر خوش‌گفتار مقدم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به این که یکی از برنامه های مهم فرهنگی کنگره، ناظر به تولید و چاپ کتاب بوده است، ابراز داشت: از ابتدا قرار بوده که با همکاری انتشارات کتاب جمکران ۵۰ جلد کتاب با محوریت شهدای استان به چاپ برسد که تاکنون البته 7 جلد از این کتاب‌ها منتشر شده و مراسم رونمایی از آن ها نیز با حضور خانواده معظم شهدا و جمعی از مسئولان و چهره های فرهنگی برگزار شده است.

وی همچنین افزود: از دیگر فعالیت های کنگره در عرصه های فرهنگی و رسانه ای می توان به سفارش تولید سمفونی مقاومت، برگزاری جشنواره فیلم ۱۷ شامل تولید ۶۰ مستند از فرماندهان شهید استان قم، برگزاری جشنواره سرود، همچنین تهیه و تولید دو فیلم سینمایی، تهیه دو مستند ۲۶ قسمتی و ۱۰ قسمتی از زندگی سردار شهید مهدی زین‌الدین و نیز تولید و نمایش تئاتر شهدای قم و برگزاری جشنواره نمایشنامه‌نویسی اشاره کرد.

وی با اشاره به این که جمع‌آوری خاطرات و سوابق شهدا، جانبازان، ایثارگران و رزمندگان، همچنین ثبت خاطرات و سوابق پشتیبانی جبهه از دیگر فعالیت های کنگره بوده است، بیان داشت: یکی دیگر از مهم ترین برنامه های کنگره ، تهیه حدود 4 هزار تابلوفرش منقش به تصاویر نورانی شهدای استان است که هر کدام از این ها به همت جمعی از مدیران و مسئولان به خانواده های معظم شهدا در منازلشان تقدیم شده است.

رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم همچنین ادامه داد: برگزاری ویژه برنامه «فصل شیدایی» از دیگر فعالیت های اصلی مرتبط با کنگره بوده که خود این برنامه در واقع ترکیبی از سینما و نمایش است و به مدت 15 شب در مهرماه سال جاری انجام شده و تولید و اکران این سینمایش با همکاری سازمان هنری اوج با استقبال زایدالوصف مردم قم همراه شده است تا آن جا که برخی از شب ها جمعیتی حدود 10 هزار نفر به تماشای آن نشسته اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأکیدات خاص مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم اهتمام نسبت به تولید محتوای خوب و جذاب برای برگزاری کنگره ها و اجلاسیه ها و یادواره های شهدا گفت: در همین راستا در کمیته مربوط به یادواره ها و نیز فضای مجازی کنگره فعالیت های بسیار خوب و متنوعی صورت گرفته و محتواهای جذاب و پرمحتوایی با رویکرد معرفی سیره شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت به جامعه تولید و انتشار یافته است، ضمن آن که در راستای جمع آوری و انتشار اسناد و تصاویر مربوط به شهدا نیز کارهای ارزشمندی انجام شده است.

خوش گفتار مقدم همچنین با اشاره به این که اجلاسیه نهایی کنگره ملی شهدای استان قم، بیست و ششم آبان ماه همزمان با شب شهادت سردار زین الدین در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود، ابراز داشت: پیش از برگزاری اجلاسیه نهایی، هفت اجلاسیه دیگر نیز برگزار می شود با این توضیح که تاکنون اجلاسیه شهدای نهضت جهانی اسلام و نیز اجلاسیه شهدای اصناف برگزار شده و تا قبل از مراسم اصلی، پنج اجلاسیه دیگر شامل اجلاسیه شهدای فرماندهی انتظامی، شهدای ارتش، شهدای بانوان، اجلاسیه جوانان و اجلاسیه سنگر سازان بی‌سنگر نیز برگزار می گردد.

وی همچنین گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد شهدا از خاستگاه مسجد به معراج شهادت عروج کرده‌اند و چه زیباست که کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان قم در مبدا حرکت شهدا و پایگاه فرهنگ شهادت یعنی «مسجد مقدس جمکران» برگزار شود.

وی با اشاره به این که یکی از رویکردهای مهم کنگره ناظر به انجام کمک های مؤمنانه و خدمت رسانی به محرومان با نام و یاد شهیدان بوده است، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ در راستای کمک‌های مومنانه و خدمت‌رسانی به محرومان، فعالیت‌هایی همچون آزادسازی زندانیان جرایم غیدعمد، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و کمک تحصیلی، تعمیر منازل مسکونی نیازمندان و خانواده‌های معظم شهدا و… صورت گرفته است.

رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم با اشاره به این که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی ارزش های والای شهیدان از جمله اصلی ترین سلاح های ما در نبرد سخت و پیچیده فرهنگی و اعتقادی با دشمن است، بیان داشت: با توجه به این که یکی از اهداف دشمن در تهاجم فرهنگی تضعیف باورها و ایجاد شک و تردید در بین مردم به خصوص نسل جوان است، لذا ما با تأسی به مکتب شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خواهیم توانست به مقابله با دشمن در این زمینه بپردازیم و ضمن بیان حقایق مرتبط با سیره شهدا، زمینه ساز تقویت امید به آینده در جامعه ایران اسلامی باشیم.

وی با بیان اینکه زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا وظیفه کلیدی همه ماست، گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند زنده ن گه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست و لذا همه عزیزانی که در این راستا مجاهدانه به فعالیت می پردازند در نزد خدای متعال مأجور هستند و بی شک برکت این فعالیت ها را در زندگی خود نیز ملاحظه خواهند کرد.

خوش‌گفتار مقدم اضافه کرد: بدون تردید چنانچه یاد و خاطره شهدا زنده نگه داشته شود، ما شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و معضلات فرهنگی که این روز‌ها از طریق فضای مجازی دیده می‌شود، خواهیم بود.

وی گفت: امروز بایستی سبک زندگی شهدا و ایثارگری‌ها و جانبازی‌های آن بزرگ مردان روزگار، به نسل‌های جوان و فرزندان ما بیش از پیش تبیین شود چراکه یکی از مصادیق جهاد تبیین به عنوان فریضه قطعی و فوری، توجه به همین مسأله است.

رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم در خاتمه اظهار داشت: گذشته از گرامیداشت یاد شهدای عزیز یکی از اهداف مهم کنگره، تجلیل و تکریم خانواده‌های معظم شهداست؛ پدران و مادرانی که جوانان شجاعی را تربیت کرده و آن ها را فدای اسلام و انقلاب و میهن عزیزمان کردند تا این گونه این شهدای عزیز برای همیشه تاریخ ، الگو و اُسوه جامعه ما و بلکه همه بشریت باشند.