دکتر میرقاسم مومنی:

صدورقطعنامه علیه ایران در آژانس مقدمه ای برای فشار های بیشتر است

جو آماده مذاکره نیست باید وجه المصالحه ای برای شروع دوباره مذاکرات باشد غربی ها حتما از وضعیت داخلی ایران برای گرفتن امتیازات بیشتر بهره خواهند برد

جو آماده مذاکره نیست

باید وجه المصالحه ای برای شروع دوباره مذاکرات باشد

غربی ها حتما از وضعیت داخلی ایران برای گرفتن امتیازات بیشتر بهره خواهند برد

غربی ها برای تحت تاثیر گذاشتن ایران از تمامی ابزار ها استفاده خواهند کرد

قوانین بین المللی به راحتی تصویب می شوند ولی از بین بردن آن ها بسیار سخت است

پرونده هسته ای ایران به نقطه حساسی رسیده و می تواند بازتاب های حقوقی داشته باشد

ایران هم از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد

حداقل در دو سه ماه آینده ایران موفق نخواهد شد با غرب و با آژانس به نتیجه ای برسد

در شرایط فعلی احتمالا مذاکرات به نتیجه نمی رسد

محکومیت ایران در آژانس مقدمه ای برای فشار های بیشتر است

یک کارشناس امور بین الملل درباره پرونده هسته ای ایران می گوید: به نظر من آژانس می خواهد قطعنامه های بیشتری را بر علیه ایران تصویب کند و حتی از شورای امنیت نیز مصوبه بگیرد. این امکان بسیار بالا است آن ها برای تحت تاثیر گذاشتن ایران از تمامی ابزار ها استفاده خواهند کرد. از این رو باید کمی احتیاط کرد و از مواضع تند و اقدامات نسنجیده پرهیز کرد و بهانه ای به دست غرب نداد. قوانین بین المللی به ویژه مصوبات شورای حکام و شورای امنیت به راحتی تصویب می شوند ولی از بین بردن آن ها بسیار سخت است.

دکتر میرقاسم مومنی در گفت وگو با شفقنا در پاسخ به این سوال که پرونده هسته ای ایران به چه مرحله ای رسیده و وارد چه روندی در آینده خواهد شد؟ اظهار داشت: در بحث پرونده هسته ای ایران با توجه به توقف مذاکرات دو جانبه و اینکه اروپاییان و آمریکاییان برخی از پیشنهادات ایران را برای ثبت در مفاد قبول نکرده اند، این مساله باعث توقف روند مذاکرات شده است؛ چون طرفین مقابل نتوانسته اند به جمع بندی کلی برسند و این توافق نامه را امضا کنند سپس آژانس اعلام کرد اطلاعاتی از سه منطقه اعلام نشده به دست آورده است و در این مناطق تحقیقات و فعالیت های اتمی انجام شده و به آژانس اطلاع داده نشده است و قرار بود ایران پاسخگو باشد ولی مسئولین جمهوری اسلامی این ادعا ها را رد کرده اند و این مسائل را شیطنت های رسانه ای دشمنان جمهوری اسلامی معرفی کرده اند.

وی افزود: در شرایط فعلی وقتی می خواهیم این مساله را بررسی کنیم دو موضوع مطرح می شود؛ در شرایطی که روابط ایران و آژانس به دلیل اختلاف نظرها تیره شده است و اعتماد دو جانبه از بین رفته است می بینیم که آژانس سعی دارد از اهرم های حقوقی خود استفاده کند و شورای حکام، ایران را در قطعنامه اخیر خود محکوم کرده است. در واقع می توان گفت این مقدمه ای برای فشار های بیشتر است یا ارسال پرونده به شورای امنیت سازمان ملل تا بتوانند در ذیل فصل هفتم اقداماتی انجام بدهند و پروسه ماشه را اجرایی کنند و تحریم های لغو شده را دوباره برگردانند.

مومنی تصریح کرد: بحث سفر نمایندگان آژانس نیز مطرح شد که این سفر انجام نشد و نمایندگان آژانس اظهار نارضایتی کردند. بحث دیگر تحولات داخلی ایران و فشار های آمریکایی ها و اروپایی ها در مورد مسائل حقوق بشری و موضع گیری های آنان بود که مساله را پیچیده تر کرد. شروع مذاکرات احتمالا از ده روز آینده کلید می خورد و رایزنی هایی برای شروع مذاکرات در جریان خواهد بود ولی امروز مساله این است که این مذاکرات از کجا شروع خواهد شد. آیا آژانس نسبت به مواضع خود عقب نشسته است یا ایران پیشنهادات و مطالبات خود را کاهش داده است؟! چون باید وجه المصالحه ای برای شروع دوباره مذاکرات باشد ولی هنوز مواضع طرفین اعلام نشده است. وزیر خارجه ایران آقای امیر عبدالهیان اعلام کرده است که آمریکاییان پیغام و پسغامی فرستاده اند که مذاکرات انجام شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه انتخابات آمریکا انجام شد و دموکرات ها کرسی های کنگره را از دست دادند و جمهوری خواهان در موقعیت اکثریت قرار گرفتند و مواضع آن ها کاملا مشخص است اظهار داشت: این طیف در پرونده هسته ای ایران موضع گیری های تند و شدیدی دارند. این وضعیت کار آژانس و کار توافق را سخت تر خواهد کرد از طرفی دو سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جریان است و اینکه چه کسی رییس جمهور شود مطرح است. در سنا هم رقابت دو جناح نزدیک است و 50 به 49 هستند. این چینش نزدیک است و با وجود اینکه سنا در دست دموکرات ها است ولی اختلاف یک رای است. این وضعیت می تواند معادلات را در برخی جا ها عوض کند. در شرایط فعلی به عقیده من جو آماده مذاکره نیست. اروپاییان حتما از وضعیت داخلی ایران سو استفاده خواهند کرد و از این اهرم برای گرفتن امتیازات بیشتر بهره خواهند برد.

وی افزود: از سوی دیگر ایران هم از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد. از این رو باید منتظر راهکاری جدید و وضعیتی متفاوت بود. به عقیده من باید تحولاتی در دو طرف صورت بگیرد تا بتوانند سر میز مذاکره بنشینند و من این اتفاق را نزدیک نمی بینم. حداقل در دو سه ماه آینده ایران موفق نخواهد شد با غرب و با آژانس به نتیجه ای برسد. چون فاکتور های زیادی در این مساله دخیل است. فکر نمی کنم آمریکایی ها نیز مشتاق توافقی سریع باشند مسئولین این کشور اعلام کرده اند که پرونده هسته ای ایران دیگر اولویت آن ها نیست. تا این وضعیت به بحث مذاکره برسد چند ماه طول می کشد و به عکس العمل های مثبت دو طرف نیاز است. در شرایط فعلی احتمالا مذاکرات به نتیجه نمی رسد. شاید پیغام و پسغامی رد و بدل شود و مواضعی اعلام شود تا از تشنج بیشتر جلوگیری شود ولی امضای توافق در این شرایط ممکن نخواهد بود برای تحول نیز باید منتظر زمان بود.

مومنی در خصوص اینکه آیا ممکن است قطعنامه های دیگری علیه ایران صادر شود؟ گفت: بله به نظر من آژانس می خواهد قطعنامه های بیشتری را بر علیه ایران تصویب کند و حتی از شورای امنیت نیز مصوبه بگیرد. این امکان بسیار بالا است آن ها برای تحت تاثیر گذاشتن ایران از تمامی ابزار ها استفاده خواهند کرد. از این رو باید کمی احتیاط کرد و از مواضع تند و اقدامات نسنجیده پرهیز کرد و بهانه ای به دست غرب نداد. قوانین بین المللی به ویژه مصوبات شورای حکام و شورای امنیت به راحتی تصویب می شوند ولی از بین بردن آن ها بسیار سخت است. معلق کردن قطعنامه ها به مذاکرات حقوقی طولانی و پروسه ای پر هزینه نیاز دارد از این رو نباید اجازه بدهیم قطعنامه جدیدی بر علیه ما مصوب شود. این وضعیت برای ما هزینه هایی حقوقی و باری ملی دارد. توجه شود که حتی کشور های دوست و شرکای کشور ما هم ملزم به اجرای مصوبات سازمان ملل خواهند بود. باید مراقب باشیم تا باز قطعنامه ای بر علیه ایران صادر نشود. دشمن همواره به دنبال فرصت است و همیشه می خواهد از هر فرصتی به نفع خود استفاده کند. باید عاقلانه و با کیاست و سیاست با مساله برخورد شود. پرونده هسته ای ما به نقطه حساسی رسیده و می تواند بازتاب های حقوقی برای کشورمان داشته باشد.