پیمان همه ایرانی‌ها همان است که بود؛ «تا پای جان برای ایران»

امیدی که زنده است

با وجود شکست مقابل تیم ملی انگلیس اما ایران و ایرانی نشان داده مرد روزهای سخت است.

با وجود شکست مقابل تیم ملی انگلیس اما ایران و ایرانی نشان داده مرد روزهای سخت است.

تیم ملی فوتبال کشورمان در اولین دیدار خود در جام جهانی 2022 قطر مقابل تیم ملی انگلیس به میدان رفت اما با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته تیم ملی مقابل شاگردان گرت ساوتگیت شکست خورد تا همه نگاه‌ها به دو بازی آینده ملی‌پوشان مقابل ولز و آمریکا باشد. بازی ایران مقابل انگلیس اتفاقات زیادی را در پی داشت که بخش عمده‌ای از آن فقط به نتیجه داخل زمین منتهی نمی‌شود.

* وقتی شعارها رنگ عینی به خود می‌گیرد

در همان ابتدای بازی بود که علیرضا بیرانوند دروازه‌بان ملی‌پوش کشورمان به دلیل یک برخورد شدید با مجید حسینی از ناحیه بینی دچار شکستگی شد؛ هرچند که این مصدومیت شدید اصلا برای ما خوشایند نبود اما واکنش او غیرت را به منصه ظهور گذاشت. فرزند دیار لرستان با وجود آن مصدومیت سنگین، غیرت ایرانی را به همه نشان داد. همان زمان که همه نگران وضعیت سلامتی او بودند بیرانوند درخواست داشت که همچنان درون دروازه بماند هرچند که سرگیجه‌های متوالی که ناشی از ضربه سنگین به صورت او بود در نهایت کار را به جایی رساند تا علیرضا بیرانوند نتواند به سنگربانی دروازه تیم ملی ادامه دهد.

مسئله اصلی آنجا است که شدت این مصدومیت به حدی بود که این دروازه‌بان بعد از بازی بلافاصله عازم بیمارستان شد تا به مداوای بینی مصدومش بپردازد.  این رفتار غیرتمندانه بیرانوند یک بار دیگر تعصب ایرانی را به همه دنیا نشان داد که با وجود صورت زخمی باز هم در تلاش بود تا مثل یک سرباز از تیم کشورش دفاع کند. به واقع بیرانوند در بازی روز گذشته شعار «تا پای جان برای ایران» را به همه دنیا نشان داد تا در یک آوردگاه جهانی یک شعار نمود عینی پیدا کند.

* وقتی مروارید خلیج فارس باعث حسرت انگلیسی ها شد

سال‌ها بعد از اینکه رئیسعلی دلواری در تنگستان دلیری کرد و مقابل انگلیسی‌ها  ایستاد حالا مهدی طارمی مردی از تبار بوشهر کاری کرد کارستان و دو بار دروازه یکی از قدرت‌های اصلی فوتبال دنیا را در این جام جهانی باز کرد. کار طارمی وقتی ارزش بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم تیم ملی انگلیس در بیش از 30 بازی اخیر خود  تنها سه گل خورده اما طارمی در بازی روز گذشته دو بار دروازه این تیم که گران‌ترین تیم این دوره از رقابت‌هاست را باز کرد. او که مثل همیشه با همه توان برای تیم ملی بازی کرده بود نشان داد که بی‌جهت او را مراورید خلیج فارس نمی‌نامند. درخشش طارمی به حدی زیاد بود که رسانه‌های پرتغالی از روز گذشته بارها از عملکرد او تمجید کردند.

حتی گرت ساوت گیت سرمربی انگلیس، پس از دیدار با ایران اشاره به دو گل خورده داشت که باعث حسرت آن ها شده است.

دبل طارمی ضمن تاریخ‌ساز شدن او در تاریخ جام جهانی باعث شد تا همه دنیا بیشتر از گذشته توانایی جوان ایرانی را درک کند. طارمی این شانس را دارد تا با گلزنی در بازی‌های آینده تیم ملی حتی نام خود را به عنوان یکی از مدعیان آقای گلی مطرح کند. طارمی، جهانبخش، آزمون، عزت‌اللهی، ترابی، بیرانوند، محمدی، حسینی، چشمی، خلیل‌زاده و … همگی جوانانی هستند که ایران و ایرانی به آنها می‌بالند و مطمئناً‌ این جوانان قادر هستند مثل همیشه تاریخ‌سازی کرده و کاری کنند تا تیم ملی کشورمان بتواند برای اولین‌بار از مرحله گروهی صعود کند.

* کی‌روش و تمرکزی که نیاز تیم ملی است

کارلوس کی‌روش بعد از شکست روز گذشته مقابل انگلیس برخلاف بسیاری از مربیان در سراسر دنیا چهره بازنده نداشت و رسماً اعلام کرد که هدف اصلی، تیم ملی دو بازی آینده در جام جهانی است. او بهتر از هر کسی می‌دانست شانس موفقیت تیم ملی مقابل انگلیس بالا نیست و همانطور که خودش اعلام کرده تمرکزش روی بازی با ولز و آمریکاست. در این بین چیزی که مهم است حفظ تمرکز کی‌روش و بازیکنان تیم ملی است.

این مربی حرفه‌ای روز گذشته درخواست جالبی از برخی هواداران فوتبال داشت و به آنها گفت که اگر قصد حمایت از تیم ملی را ندارند در خانه بمانند چرا که او بهتر از هر کسی می‌داند چه فشاری این روزها روی تیم ملی و بازیکنانش وجود دارد. مربی پرتغالی کشورمان بهتر از هر کسی می‌داند که راه برون‌رفت از وضعیت روحی فعلی حفظ اتحاد و تمرکز است به طوری که بعد از بازی با انگلیس و نتیجه‌ای که رقم خورد اجازه نداد بازیکنان زانوی غم بغل بگیرند و خیلی زود آنها را دور هم جمع کرد و حلقه اتحاد تشکیل شد. این کار روحی روانی کی‌روش بدون شک تأثیر زیادی بر روی بازیکنانی دارد که باید خیلی زود خود را از نظر روحی روانی جمع و جور کنند.

یوزهای ایرانی حالا این فرصت را دارند تا روز جمعه آماده بازی حساس با ولز شوند. چرا که امید همچنان برای ایرانی‌ها زنده است و مردانی که همواره نشان دادند مرد روزهای سخت هستند باز هم می‌توانند کارهای سخت را ممکن کنند. کی‌روش روز گذشته در نشست خبری خود اعلام کرد که بازیکنانش بهترین هستند و حالا این امید نه تنها به اردوی تیم ملی بلکه به خانه تک تک ایرانی‌ها آمده تا منتظر درخشش ملی‌پوشان در دو بازی آینده باشیم.

پیمان همه ایرانی‌ها همان است که بود؛ «تا پای جان برای ایران»