حمله به نفتکشی منسوب به اسرائیل

آیا جنگی قدیمی مجددا به صحنه آمد ؟

در زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در تلاش برای تشکیل دولت جدید است، یک نفت کش متعلق به تاجر اسرائیلی در سواحل عمان هدف حمله قرار گرفت.

در زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در تلاش برای تشکیل دولت جدید است، یک نفت کش متعلق به تاجر اسرائیلی در سواحل عمان هدف حمله قرار گرفت.

این حمله نسبت به بازگشت جنگ نفت‌کش‌ها هشدار می دهد که پیشتر و در زمان نخست وزیری نتانیاهو در آب های جنوبی ایران و دریای سرخ، میان اسرائیل و ایران بالاگرفته بود، حملاتی که با پایان دوره نخست وزیری نتانیاهو طی مرحله پیشین، به صورت قابل توجهی کاهش یافته بود.

این حمله با به تعویق افتادن مذاکرات هسته ای ایران و بازگشت تهدید انصار الله یمن به حمله به عربستان و امارات علاوه بر آغاز جام جهانی 2022 قطر، همزمان شده است.

روز چهارشنبه 16 نوامبر نفت کش شرکت «شرق اقیانوس آرام» در مقابل سواحل عمان هدف حمله قرار گرفت که خسارت جزئی در پی داشت.

مقر این شرکت در سنگاپور و متعلق به ایدان عوفر، میلیاردر اسرائیلی است.

یک مسئول اسرائیلی به آسوشیتدپرس گفته بود که ایران مسئول این حمله است و این حمله با پهپاد شاهد 136 انجام شده است.

یک مسئول دیگر در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه ادعا کرده بود که این حمله، تلاش ایران برای برهم زدن جام جهانی 2022 قطر بود.

فضاسازی پیش از آغاز جام جهانی

از طرفی دیگر نورنیوز، از رسانه های ایرانی اعلام کرد که اسرائیل مسئول این حمله بوده و ادعا کرد که محور غربی، عبری و عربی به دنبال ایجاد فضای سنگینی پیش از آغاز جام جهانی قطر است.

شبکه المیادین به نقل از تلویزیون رسمی ایران گزارش داد که این حمله توسط اسرائیل و با همکاری با برخی کشورهای منطقه انجام شده است.

منابع ایرانی گفتند که هدف از این حمله متهم کردن ایران و تحت تاثیر قراردادن مقدمات قطر برای میزبانی جام جهانی 2022 است.

این منابع اشاره کردند که تهران به دوحه اطمینان داده است که نهایت تلاش خود را خواهد کرد که این جام جهانی در فضایی آرام برگزار شود و برای موفقیت آمیز بودن آن تلاش خواهد کرد.

جنگی قدیمی که مجددا به صحنه آمد

آب های جنوبی ایران طی سال های گذشته شاهد حمله به نفت‌کش‌ها در زمان تشدید تنش های منطقه ای با ایران بود و همواره ایران و اسرائیل یکدیگر را متهم می کردند بدون آنکه یکی از طرف ها مسئولیت این حملات را برعهده گیرد.

در ژوئیه 2021، یک نفت‌کش متعلق به شرکت اسرائیلی در مقابل سواحل عمان هدف حمله پهپادی قرار گرفت و ایران اتهام زنی اسرائیل مبنی بر دست داشتن در این حمله را رد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آن زمان در بیانیه ای گفت که ما مطمئنیم احتمال دارد ایران این حمله را با پهپاد انجام داده باشد.

تیموتی هوکینز، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا نیز گفت که بزرگترین نگرانی امریکا، فعالیت دریایی عامل بی ثباتی در آب های منطقه ای است زیرا آب های منطقه ای برای تجارت جهانی حیاتی به شمار می رود.

مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام نیز ایران را به این حمله متهم کرد.

امریکا عادتا ایران را به دست داشتن در این حملات متهم می کند و نتانیاهو نیز در دوره پیشین نخست وزیری اش همواره خطر تهران برای دریانوردی جهانی را متذکر می شد.

در حال حاضر نمی توان قاطعانه گفت وضعیت آب های جنوبی ایران و دریای سرخ پس از بازگشت نتانیاهو که از تشدید تنش با تهران به عنوان بهانه ای برای تحکیم مشروعیت خود استفاده می کند، چگونه خواهد بود.

نتانیاهو همواره از هدف قراردادن ایران برای کارزار انتخاباتی خود یا ماندن در راس قدرت استفاده می کرد.

در تهران نیز سپاه پاسداران ایران از تهدید دریانوردی بین المللی در برابر همه دست نمی کشد و معمولا هر بار که مذاکرات با غرب به بن بست می رسد یا نزدیک به بن بست است، تنش در آب های منطقه تشدید می شود.

تحلیلگران نیز می گویند اعتراضات فزاینده در ایران شاید دولت را بر آن دارد با هدف منحرف کردن اذهان، به تشدید تنش در منطقه روی آورد.

طی این ماه، ایران به تشدید تنش کلامی با عربستان روی آورد و آن را به دست داشتن در ناآرامی های داخلی متهم و به انجام عملیات احتمالی تهدید کرد؛ اقدامی که به گفته تحلیلگران، تلاشی برای صدور بحران است.

پیام های ظهور مجدد جنگ نفت‌کش‌ها

به گفته این تحلیلگران، در زمانی که امریکا با جدیت به دنبال جلوگیری از متوقف شدن صادرات نفت از منطقه است، شاید ایران تلاش کند، مسیرهای صادرات نفت در منطقه را تهدید کند.

ناصر الدرید، تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است تلاش برای برهم زدن جام جهانی قطر بعید به نظر می رسد به خصوص با توجه به اینکه اسرائیل می خواهد از این فرصت برای پیشبردن روابط خود با قطر سوء استفاده کند.

وی افزود که جنگ نفت‌کش‌ها جدید نیست و بخشی از کشمکش بین طرف ها در منطقه به شمار می رود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی توضیح داد که جنگ روسیه و اوکراین، امریکا را وادار کرد بر منطقه تنها از جهت نفتی تمرکز کند و به صورت جدی در جهت تامین صادرات نفت به غرب تلاش کند و اجازه ندهد آب های منطقه دست کم در این مرحله، محلی برای درگیری های نظامی شود.

وی گفت که منافع امریکا در حال حاضر اقتضا می کند مانع از مجهز شدن متحدان ایران در منطقه به سلاح شود تا ایران نتواند کنترل تنگه ها که عامل اساسی فرایند صادرات نفت است را داشته باشد.

الدرید بیان کرد که هرگونه تلاش ایران در این زمینه، خطرناک خواهد بود زیرا امریکایی در حال حاضر هیچ‌گونه تهدیدی برای مسیرهای صادرات نفت را نمی پذیرند.

وی بعید دانست که این فرایند با تعویق افتادن مذاکرات هسته ای مرتبط باشد و گفت که حتی بازگشت نتانیاهو ارتباطی با جنگ نفت کش ها ندارد و این مساله اساسا به موضع ایران نسبت به سخت گیری های اخیر امریکا در آب های منطقه ای است.

الخلیج آنلاین / دیپلماسی ایرانی