شش لمس توپ برای این گل تاریخی؛

خدا روزبه را خیلی دوست داشت!

چهار روز پرفشار و سخت پس از دیدار مقابل انگلیس با یک شلیک تماشایی مقابل ولز به فراموشی سپرده شد.

چهار روز پرفشار و سخت پس از دیدار مقابل انگلیس با یک شلیک تماشایی مقابل ولز به فراموشی سپرده شد.

«او مدرن‌ترین مدافع وسط ۱۰ سال اخیر فوتبال ایران است»؛ این اظهار نظر کارلوس کی‌روش در خردادماه ۹۷ نشان می‌داد مرد پرتغالی تا چه اندازه علاقه‌مند به روزبه چشمی است و او در بهترین زمان ممکن، جواب اعتماد کارلوس کی‌روش را با یک گل تماشایی در جام جهانی داد.

روزبه چشمی آخرین بازی ملی خود را در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به‌عنوان بازیکن تعویضی مقابل چین انجام داد ولی پس از جدایی کارلوس کی‌روش از تیم ملی، فقط یکبار توسط مارک ویلموتس به دو دیدار تدارکاتی برابر سوریه و کره جنوبی دعوت شد، اما پس از آن دیگر رنگ پیراهن ملی را ندید تا اینکه دوباره مرد پرتغالی برگشت و با یک گل به قلب هواداران ایران!

ویلموتس به غیر از همان دعوت در دو بازی و نیمکت‌نشین کردن چشمی، دیگر او را به اردو نیاورد و دراگان اسکوچیچ نیز این بازیکن سابق ام‌صلال را در فهرست بازی‌های مرحله مقدماتی جام جهانی قرار نداد تا اینکه دوباره کی‌روش آمد و ورق هم برای روزبه برگشت.

کی‌روش در بازگشت به تیم ملی و در دو مسابقه دوستانه مقابل اروگوئه و سنگال، روزبه چشمی که فصل موفقیت‌آمیزی در استقلال سپری می‌کرد را به اردوی ایران نیاورد تا این احتمال به وجود بیاید که این بازیکن دیگر مدنظر مرد پرتغالی نیست ولی اعلام فهرست جام جهانی، دوباره این نام آشنا را ملی‌پوش کرد.

روزبه چشمی که پس از دوران موفقیت‌آمیز در ام‌صلال، فصل گذشته نیز در استقلال در دو پست مدافع میانی و هافبک دفاعی استفاده شده و قهرمانی را همراه با آبی‌ها تجربه کرده بود، امسال با نظر ساپینتو یک خط جلو برده شد که امروز هم در همین پُست برای تیم ملی درخشید.

بلندقامت‌ترین بازیکن تیم ملی ایران در دیدار مقابل نیکاراگوئه ۹۰ دقیقه در پست هافبک دفاعی استفاده شد که نمایش درخشانی داشت و در مسابقه دوستانه برابر تونس هم یکی از ۱۱ بازیکن اصلی بود تا این گمانه‌زنی به وجود بیاید تا کی‌روش علاوه بر دعوت دوباره او، تصمیم دارد که این بازیکن را حتی در جام جهانی استفاده کند که همین اتفاق هم افتاد.

روزبه که با دعوت دوباره به تیم ملی شگفت‌زده شده بود، با تصمیم غیرمنتظره کی‌روش در نخستین مسابقه جام جهانی ۲۰۲۲ مقابل انگلیس نیز در ترکیب قرار گرفت، اما یک پُست عقب‌تر برده شد و به جای هافبک دفاعی، به‌عنوان یکی از سه مدافع مرکزی به زمین رفت.

چشمی چهار سال پس از آنکه ۹۰ دقیقه در اولین بازی جام جهانی ۲۰۱۸ مقابل مراکش در زمین بود و نمایش مطمئنی در خط دفاعی داشت، در ابتدای نیمه دوم دیدار با انگلیس تعویض شد و طی چهار روز اخیر، سخت‌ترین دوران عمرش را سپری کرد ولی در دقایق تلف شده مسابقه برابر ولز، او همه اتفاقات تلخ را به فراموشی سپرد و از ذهن هواداران تیم ملی هم پاک کرد.

روزبه در دقیقه ۷۷ دیدار امروز مقابل ولز جانشین احمد نوراللهی شد و این بار کی‌روش به جای اینکه او را در پست دفاع وسط به کار بگیرد، در پُست تخصصی خود در میانه زمین استفاده کرد که همین اتفاق با بهترین عملکرد چشمی همراه شد.

چشمی که روی توپ‌های بلند مقابل بازیکنان سرزن ولز برتری کامل داشت، در وقت‌های تلف شده ناباورانه‌ترین کار ممکن را انجام داد و همه هواداران تیم ملی ایران را شگفت‌زده کرد.

روزبه در دقیقه ۸+۹۰ در جایی که نباید، دیده شد؛ پشت محوطه جریمه ولز و پس از اینکه شوت کریم انصاری‌فرد را مدافعان ولز برگشت دادند، با یک اِستُپ زیبا و شوت فنی استثنایی از پشت قوس به گوشه پایین دروازه، همه تماشاگران ایرانی را به هوا فرستاد.

چشمی که اولین و آخرین گل خود را در دیدار تدارکاتی مقابل ازبکستان(قبل از جام جهانی ۲۰۱۸)  به ثمر رسانده بود، امروز هم با یک شوت مهارنشدنی به گوشه دروازه ولز که گلر تعویضی حریف را در دفع شوت ناکام گذاشت، مزد زحمات و حملات شاگردان کی‌روش را داد.

روزبه با وجود روز تلخ مقابل انگلیس، امروز با آمادگی ذهنی بالا برابر ولز به زمین رفت و مهم‌ترین گل تیم ملی را به ثمر رساند تا پایه‌گذار برد تاریخی تیم ملی ایران شود و در آغوش همه مربیان و بازیکنان ایران قرار بگیرد.

چشمی سه دقیقه پس از این گل چشم‌نواز، با دو دفع توپ و ضربه سر پیاپی که از آخرین حمله ولز جلوگیری کرد، توپ را در سمت چپ زمین به مهدی طارمی رساند تا او با نفوذ به پشت محوطه جریمه و پاس در عرض، رامین رضاییان را در موقعیت تک به تک قرار بدهد و این بازیکن با ضربه چیپ، گل دوم را بزند.

تعویض طلایی تیم ملی ایران مقابل ولز که یک گل فوق‌العاده به ثمر رساند و یک گل را پایه‌گذاری کرد، در پایان مسابقه هم به‌عنوان بهترین بازیکن زمین معرفی شد تا روز فراموش‌نشدنی او تکمیل شود.