مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان مطرح کرد؛

ظرفیت اشتغال‌زایی ۲۵۰۰ نفری با تسهیلات هزار میلیاردی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان می‌توانیم با ۵۰۰ الی هزار میلیارد تومان تسهیلات حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ظرف مدت یک سال ایجاد کنیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان می‌توانیم با ۵۰۰ الی هزار میلیارد تومان تسهیلات حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ظرف مدت یک سال ایجاد کنیم.

محمود داودآبادی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای استفاده از اعتبارات دور دوم سفرهای ریاست جمهوری، اظهار کرد: منطقه ویژه سلفچگان خارج از قلمروی گمرکی بوده و در اصل یک مجموعه خودگردان است.

وی با بیان اینکه پشتیبانی مورد نیاز ما از سوی دولت باید انجام شود در حوزه زیرساخت‌ها است، مطرح کرد: در این حوزه نیز ما تلاش می‌کنیم پوشش لازم در خود منطقه ویژه را داشته باشیم ولی درخواست داریم زیرساخت‌های مسیرهای دسترسی به منطقه را دولت تامین کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با اشاره به اینکه البته این موضوع در دستور کار قرار داشته و اقدامات خوبی نیز انجام شده است، عنوان کرد: به طور مثال موضوع خط ریلی منطقه ویژه از سال ۸۵ مسکوت مانده بود ولی در دولت سیزدهم با جدیت دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مصوبات سفر نخست رئیس جمهور به قم موضوع خط راه آهن منطقه ویژه بود، خاطرنشان کرد: برای این پروژه اعتباری معادل ۲۵۰ میلیارد تومان مصوب شده و درحال حاضر نیز شرکت مخصوص درحال فعالیت است.

داودآبادی با اشاره به اینکه متولی این پروژه راه آهن جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: پروژه خط راه آهن منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در گروه پروژه‌های ملی قرار دارد.

وی با بیان اینکه اتصال این خط راه آهن می‌تواند آورده‌های بسیاری برای منطقه ویژه به همراه داشته باشد، یادآور شد: حمایت‌ها و پشتیبانی‌های این چنینی اثرگذاری بسیار زیادی در منطقه ویژه دارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با اشاره به اینکه خودگردان بودن منطقه ویژه مسائل و مشکلات بسیاری ایجاد کرده است، بیان کرد: حمایت‌های دولتی در این راستا می‌تواند کمک بسیار زیادی به منطقه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌ها نیازمند اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان هستیم، اظهار کرد: عدم وجود راه دسترسی مناسب و آسفالت معابر از اصلی‌ترین چالش‌های این منطقه هستند.

داودآبادی با اشاره به اینکه پس از فعالیت ۲۵ ساله منطقه ویژه نباید شرایط به این صورت باشد، مطرح کرد: اگر حمایت‌های مختلف دولتی در حوزه‌های زیرساختی، پشتیبانی، جذب سرمایه‌گذار، اخذ تسهیلات و … افزایش پیدا کند، قطعا بسیاری از مشکلات این عرصه برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه تامین تسهیلات ارزان قیمت برای ما اهمیت بسیاری دارد، عنوان کرد: در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان می‌توانیم با ۵۰۰ الی هزار میلیارد تومان تسهیلات حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ظرف مدت یک سال ایجاد کنیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با اشاره به اینکه در این منطقه ۲۱ طرح داریم، خاطرنشان کرد: تسهیلات مورد نیاز برای این طرح‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان است که می‌توانند هزار و ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تمام درخواست‌های خودمان از دولت را از طریق معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم مطرح می‌کنیم.

داودآبادی با بیان اینکه مسیر ۴۰ کیلومتری سلفچگان تا قم شاه‌راه ارتباطی ۱۷ استان است، تصریح کرد: متاسفانه این مسیر شرایط مطلوبی نداشته و باید هرچه زودتر این مسیر سه بانده شود.

وی اضافه کرد: سه بانده شدن این مسیر برای منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان اهمیت بسیاری دارد چراکه در این صورت سرمایه‌گذار می‌تواند راحت‌تر رفت و آمد داشته باشد و اقبال به سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده با تسهیلاتی حدود ۵۰۰ الی هزار میلیارد تومانی ظرف مدت یک سال و نیم آینده می‌توانیم حداقل ۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه در این منطقه جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه قانون حدود اختیارات خوبی را برای منطقه ویژه تعیین کرده است، یادآور شد: استاندار قم رئیس مجمع منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان است و این موضوع موجب انجام حمایت‌های خوب از این منطقه شده است.

داودآبادی از اختیارات توضیع تسهیلات در سیستم تولیدی کشور در خوشه‌ها و شاخه‌های اشتغال یاد کرد و گفت: اگر این اختیارات به مجموعه مدیریت استان‌ها واگذار شود و از سوی مرکز تصمیمات اتخاذ نشوند قطعا شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در مواردی می‌توان گره‌های بزرگ را با کارهای کوچک باز کرد، ابراز کرد: برای رقم زدن چنین کارهایی باید مجموعه مدیریت استان اختیارات بیش‌تری داشته باشد.

گفتنی است، مناطق ویژه اقتصادی به محدوده های مصوب قانونی اطلاق می شوند که خارج از قلمرو گمرکی کشور هستند و به منظور تسهیل در امر واردات و صادرات کالا و حمایت از صنعت داخلی کشور و همچنین جذب سرمایه گذاری و فناوری های نوین خارجی در امر تولید و توسعه فعالیت دارند که علاوه بر تامین نیاز داخلی امکان صادرات و صادرات مجدد به بازارهای خارج از کشور را فراهم می نمایند.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در مرکز ایران و در ناحیه ای با بیش از دو هزار هکتار و در فاصله ۱۸۵ کیلومتری تهران پایتخت ایران و در شاهراه ترانزیتی کشور واقع گردیده است.

این منطقه به عنوان بهترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی، اقتصادی کشور واقع شده است جایی که جاده ابریشم، شبکه راه آهن و بزرگراه‌های شمال به جنوب و شرق به غرب کشور یکدیگر را در آنجا ملاقات می‌کنند، و به طور خاص و ویژه‌ای در محلی قرار گرفته که کشورهای اروپایی، آسیای مرکزی و خلیج فارس را به یکدیگر متصل ساخته به گونه‌ای که بتوانند کالاهای خود را تولید، صادر و یا حمل و نقل نمایند.

این منطقه همچنین می‌تواند نقش تصمیم گیرنده‌ای در اقتصاد کلان کشور ایفا نماید، بر این اساس علاوه بر ناحیه اختصاص داده شده در ارتباط با طرح مربوطه ناحیه دیگری بالغ بر ۱۵۰۰ هکتار نیز جهت توسعه محل فعلی در نظر گرفته شده است.