جولان شبانه روزی موش‌ها در قم

مبارزه با موش معطل اختصاص منابع از سوی شهرداری است

افزایش چشمگیر جمعیت موش ها در شهر قم سبب گلایه مردم شده و شهروندان خواستار چاره اندیشی سریع نسبت به مدیریت این آفت به خاطر خطرات ناشی از انتقال بیماری‌های واگیردار این حیوان شده اند.

افزایش چشمگیر جمعیت موش ها در شهر قم سبب گلایه مردم شده و شهروندان خواستار چاره اندیشی سریع نسبت به مدیریت این آفت به خاطر خطرات ناشی از انتقال بیماری‌های واگیردار این حیوان شده اند.

اصغر شهبازی: موش ها این روزها دوباره در خیابانهای شهر به وفور دیده می شوند و آمار قابل توجهی از ورود آنها به داخل خانه های مردم نیز گزارش شده است، حیوانات موذی با علاقه وافر به زاد و ولد که به گفته کارشناسان بهداشتی قابلیت انتقال ۳۰ بیماری مشترک به انسان را دارند به یکی از معضلات و نگرانی های مهم مردم تبدیل شده و جولان شبانه روزی آنها در شهر آرامش را از بسیاری از مردم و کسبه سلب کرده است.

یکی از مباحثی که شهروندان در خصوص موش ها بیان می کنند جثه بزرگ آنهاست که شرایط جسمانی خاص این جانور موذی موجب ترس و هراس شهروندان به خصوص زنان می شود و رفته رفته شرایط به نحوی پیش می رود که برخی از این حیوانات از مواجهه با انسان ترسی به دل راه نمی دهند.

کافی است با دقت دقایقی در شهر قدم بزنیم تا به چشم خودمان ببینیم که این حیوانات با چه سرعتی از کنار پسماندهای خوراکی یا سطل های زباله در داخل فاضلاب و جوی های آب فرو می روند. نوع زیست و ویژگی های این جانور به گونه ای است که خیلی از افراد نمی توانند با آن کنار بیایند و هراس شدیدی از روبه رو شدن با آن دارند.

۲۶ نقطه بحرانی جولان موش ها در قم

ابراهیم ملکی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری قم در همین خصوص در گفتگو با ایرنا، معضل ازدیاد جمعیت این جوندگان موذی را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: یک دوره مبارزه با این آفت چند ماه گذشته در منطقه سه شهرداری انجام شد که بنظر می رسد به خاطر مناسب نبودن سموم بکار رفته، موفقیتی کسب نشده و تغییری در شرایط بوجود نیامده است.

وی با تاکید بر ازدیاد تصاعدی جمعیت موش ها طی چند ماه اخیر خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲۶ نقطه بحرانی از نظر پرسه و جولان موش ها در قم شناسایی شده که تمام مناطق هشتگانه شهری را در بر می گیرد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری قم یادآور شد: برای اینکه جمعیت این جوندگان کنترل شود لازم است تا دست کم ۵ دوره مبارزه طی سه ماه آینده در قالب سم پاشی و سایر شیوه های رایج انجام بگیرد.

مبارزه با موش معطل اختصاص منابع از سوی شهرداری است

ملکی آغاز مبارزه دوباره با موش ها را معطل اختصاص بودجه از سوی شورای اسلامی شهر قم برشمرد و ادامه داد: براساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و بند ۱۸ قانون شوراها، تامین اعتبار مبارزه با معضلاتی مانند موش ها برعهده شهرداری است و دست کم مجموعه مدیریت شهری باید ۶ میلیارد تومان در این مرحله تخصیص دهد.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این ۵ دوره مبارزه با جمعیت موش ها تا ۹۰ درصد از تعداد آنها در شهر قم در یک بازه زمانی سه ماهه کاسته شود.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری قم اضافه کرد: نژاد قالب موش ها در قم از نوع مکزیکی است که ویژگی بارز آنها تمایل بسیار بالا برای زاد و ولد است به نحوی که هر موش ماده بالغ ماهانه تعداد زیادی توله متولد می کند که از این نظر کاملا متفاوت از موش های معمولی و بومی است.

وی خاطرنشان کرد: یک بخش دیگر از مبارزه با آفت جوندگان موذی برعهده شرکت آب و فاضلاب است که در این خصوص سم‌پاشی و طعمه گذاری ها در دوره های مختلف انجام می شود.

ملکی با تاکید بر قیمت بالای سموم مبارزه با موش ها، اظهار داشت: اجرای دوره جدید مبارزه با موش ها که آسایش و آرامش شهروندان را به مخاطره انداخته معطل اختصاص منابع از سوی شورای شهر و شهرداری قم است.

واهمه مردم از رویارویی با موش‌ها

محترم شهبازی از زنان خانه دار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با انتقاد از وضعیت جولان موش ها در شهر، بیان کرد: حدود یک ماه قبل یک موش از داخل فاضلاب آشپزخانه وارد منزل ما شد که هنوز ترس لحظه مواجه شدن با آن را احساس می کنم.

وی ادامه داد: گاهی چنان جمعیت این حیوانات در شهر زیاد می شود که انسان احساس تنهایی می کند و به شک می افتاد که اینجا محل زندگی آنهاست یا انسان ها.

سیدعلی پورطباطبایی نیز که زخم خورده ورود موش ها به مغازه اش است، گفت: در گذشته شرایطی به نحوی بود که گربه ها به خاطر کمبود غذا موش ها را تعقیب و از آنها تغذیه می کردند در حالی که هم اکنون بخاطر دسترسی لحظه ای به زباله های شهری، گربه ها این زحمت را به خود نمی دهند و کاملا بی تفاوت از کنار موش ها می گذرند گویی که ته دلشان نیز از آنها می ترسد.

حسن عطایی از دیگر شهروندان قمی نیز با انتقاد از نحوه مقابله مسوولان متولی با جمعیت روزافزون موش ها، بیان کرد: کارشناسان بهداشتی بارها تاکید کردند که ادرار و مدفوع این حیوانات یکی از عوامل مهم در انتقال بیماری به انسان است و در این شرایط نباید اینقدر مدیران شهری و استانی در خصوص به خطرافتادن سلامتی و آرامش مردم، خونسردی نشان بدهند.

خدیجه احمدی از زنان خانه دار قمی نیز وضعیت پرسه موش ها در شهر را ترسناک توصیف می کند و از شهروندان می خواهد بخاطر مشاهده زیاد ورود موش به داخل خانه، دریچه های فاضلاب را بوسیله ابزارهای اطمینان بخش ایمن کنند تا دست کم از احتمال نفوذ این جوندگان به حریم زندگی کاسته شود.

البته نباید از نقش انسانها نیز در ازدیاد جمعیت موش ها غافل شد، خیلی از مردمی شاید باورشان نشود که چه خدمتی با دفع غیراصولی پسماندها، رهاسازی و قراردادن بی موقع زباله ها در کوچه ها و معابر، به ازدیاد جمعیت موش ها می کنند و مشخص است که موش ها باید قدردان این قبیل از افراد باشند.

کارشناسان بر این باورند که با کنترل و رفع اصولی زباله های خانگی می توان جمعیت آنها را به کم هزینه ترین روش مدیریت کرد چراکه یکی از عوامل مهم در ازدیاد جمعیت تصاعدی آنها، دسترسی لحظه ای به غذا و پسماندهای خانگی است و علاوه بر آن حساسیت چندانی نیز در این حیوان در انتخاب یک نوع غذا وجود ندارد و از اغلب زباله های خوراکی تغذیه می کنند.

دست اندرکاران همچنین معتقدند به خاطر زندگی این جانور در لایه های زیرین برآورد مشحصی از جمعیت آنها نمی توان داشت اما حضور پرتعداد آنها در سطح زمین، جوی های آب، فاضلاب و فضای سبز نشان از ازدیاد تصاعدی آنهاست که در صورت بروز برخی حوادث غیرمترقبه مانند زلزله یا سیل می توانند به یک بحران واقعی در مدیریت شرایط تبدیل شوند.

ازدیاد جمعیت قابل ملاحظه موش ها در شهر و تردد شبانه روزی آنها در بسیاری از محلات و محل کسب و کار و زندگی مردم نشان از این دارد که روش ها و اقدام های اخیر دستگاه های متولی نتوانسته انتظارات لازم را برآورده سازد و شهروندان گلایه به حقی از کندی مقابله و چاره اندیشی نسبت به مدیریت وضعیت این جوندگان دارند.

گفتنی است پیگیری ها از مدیران شهرداری قم در خصوص اقدام ها و برنامه های آتی برای مبارزه با این معضل تا لحظه انتشار این گزارش بی نتیجه ماند.