یورونیوز

نتایج یک مطالعه ، نگهدارنده‌ها «خطر ابتلا به سرطان» را افزایش می دهند

پس از انتشار نتایج یک مطالعه جدید پزشکی که حکایت از این می‌کرد که نگهدارنده‌ها و شماری دیگر از افزودنی‌ها می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند، یک دانشمند برجسته بریتانیایی خواستار ممنوعیت استفاده از نیتریت‌ها در گوشت فرآوری‌شده شده است.

پس از انتشار نتایج یک مطالعه جدید پزشکی که حکایت از این می‌کرد که نگهدارنده‌ها و شماری دیگر از افزودنی‌ها می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند، یک دانشمند برجسته بریتانیایی خواستار ممنوعیت استفاده از نیتریت‌ها در گوشت فرآوری‌شده شده است.

پروفسور کریس الیوت که در رسانه‌ها به عنوان مسئول اصلی بازنگری سیستم‌های غذایی دولت بریتانیا پس از رسوایی مربوط به گوشت اسب در سال 2013 شناخته می‌شود، از دولت انگلستان خواسته استفاده از مواد شیمیایی به عنوان نگه‌دارنده را ممنوع اعلام کند.

این خواسته در شرایطی مطرح می‌شود که در اوایل سال جاری نیز آژانس بهداشت و سلامتی فرانسه وجود ارتباط مستقیم بین نیتریت‌ها و نیترات‌های موجود در ژامبون و شیرینی با تعداد موارد سرطان روده بزرگ را تایید کرده بود.

از آن زمان به بعد دولت فرانسه برنامه‌ریزی برای کاهش یا حذف تدریجی نیتریت از گوشت‌های فرآوری‌شده را در این کشور آغاز کرده است.

الیوت به همراه همکارانش در دانشگاه کوئینز بلفاست در این مطالعه شماری از موش‌های آزمایشگاهی را به مدت هشت هفته متوالی با گوشت خوک تغذیه کردند. در واقع در این برنامه موش‌ها مجبور شدند رژیم غذایی متشکل از 15 درصد گوشت خوک بدون نیتریت، سوسیس بدون نیترات یا سوسیس فرانکفورتر حاوی نیتریت را دنبال کنند.

این موش‌ها در نهایت با گروهی دیگر از موش‌ها- که یک رژیم غذایی متعادل عمدتاً متشکل از غلات را دریافت کرده بودند- مقایسه شدند و در نهایت مشخص شد موش‌هایی که از سوسیس فرانکفورتر حاوی نیتریت استفاده ‌کرده‌اند، 53 درصد بیشتر از گروهی که رژیم غذایی سالم داشته‌اند، مبتلا به تومورهای گوارشی شده‌اند.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کرده‌اند که در شرایطی که رژیم غذایی متشکل از 15 درصد گوشت خوک نیترات‌دار به مثابه «مصرف نسبتاً بالای گوشت فرآوری‌شده» محسوب می‌شود، در تمام آزمایش‌های بالینی گذشته حداقل 50 درصد گوشت فرآوری‌شده در رژیم غذایی مورد استفاده قرار گرفته بودند.

آن‌ها نوشته‌اند که «این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که مقادیر کم مواد غذایی مضر در رژیم غذایی یک فرد نیز می‌تواند باعث بیماری شده یا بیماری را تشدید کند».

خطر واقعی برای سلامت عمومی

سرطان کولورکتال یا سرطان روده بزرگ یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها و یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر اروپاست.

در حال حاضر بسیاری از سازمان‌های بهداشتی توصیه می‌کنند که با یک رژیم غذایی سالم و اجتناب از مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری‌شده خطر ابتلا به این سرطان می‌توان کاهش داد.

سازمان خدمات بهداشت ملی بریتانیا در این زمینه توصیه می‌کند که هرکسی که روزانه بیش از 90 گرم گوشت قرمز یا فرآوری‌شده مصرف می‌کند، اگر این میزان را به 70 گرم کاهش دهد، شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ای در خطر ابتلا به سرطان روده خواهد بود.

شاید در این راستا بوده که پروفسور کریس الیوت نیز از دولت بریتانیا خواسته که مانند اتفاقی که قبلا در فرانسه روی داده، استفاده از نیتریت‌ها را ممنوع کند.

این پزشک برجسته گفته که «نتایج این مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک ارتباط واضح و مشخص بین خطر سرطان با مصرف گوشت فرآوری‌شده با نیتریت وجود دارد و در واقع مصرف روزانه بیکن و ژامبون حاوی نیتریت یک خطر بسیار واقعی برای سلامت عمومی است».

دکتر برایان گرین یکی دیگر از نویسندگان این گزارش می‌گوید: «نتایج مطالعه ما هم‌چنین این نکته را نیز به وضوح نشان می‌دهد که همه گوشت‌های فرآوری‌شده در زمینه ابتلا به سرطان خطر یکسانی ندارند و مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده حاوی نیتریت، تومورهای سرطانی را تشدید می‌کند»./شفقنا