مراجع و علمای حوزه علمیه قم به وزیر کشور چه گفتند؟

از دغدغه بحران جمعیت تا حل فوری مشکلات اقتصادی

احمد وحیدی روز «پنجشنبه» با هدف دیدار با شماری از علما و مراجع تقلید و ارائه گزارشی از آخرین وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور به استان قم سفر کرد. طی این دیدارها مراجع تقلید نسبت به ضرورت ازدیاد جمعیت، گشایش های اقتصادی، حفظ کرامت مردم، توجه به آسیب های اجتماعی، جهاد تبیین ، کنترل بازار و نرخ تورم تاکید کردند و وزیر کشور نیز با اشاره به شکست توطئه‌های دشمنان در حوادث اخیر از مدیریت مطلوب انرژی در کشور با وجود سرمای زیاد زمستان سالجاری سخن گفت  و بر عزم دولت برای بهره برداری از فرودگاه قم به عنوان یکی از طرح های کلان عمرانی کشور تاکید کرد.

احمد وحیدی روز «پنجشنبه» با هدف دیدار با شماری از علما و مراجع تقلید و ارائه گزارشی از آخرین وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور به استان قم سفر کرد. طی این دیدارها مراجع تقلید نسبت به ضرورت ازدیاد جمعیت، گشایش های اقتصادی، حفظ کرامت مردم، توجه به آسیب های اجتماعی، جهاد تبیین ، کنترل بازار و نرخ تورم تاکید کردند و وزیر کشور نیز با اشاره به شکست توطئه‌های دشمنان در حوادث اخیر از مدیریت مطلوب انرژی در کشور با وجود سرمای زیاد زمستان سالجاری سخن گفت  و بر عزم دولت برای بهره برداری از فرودگاه قم به عنوان یکی از طرح های کلان عمرانی کشور تاکید کرد.

شرکت در کمیسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان رهبری در این شهر اولین برنامه وزیر کشور در قم بود، احمد وحیدی در این جلسه ضمن دریافت پیشنهادات و نقطه نظرات اعضای کمیسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان رهبری، گزارشی از آخرین وضعیت برنامه ها و اقدامات دولت ارائه کرد.

ثمره اقدامات دولت در رفاه زندگی مردم باید نمایان باشد

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار وزیر کشور با بیان این که مردم از ما می خواهند مشکلات آنها را به گوش مسئولان برسانیم تا گره ای از مشکلات آنها باز شود گفت: باید ثمره اقدامات دولت در رفاه و گشایش اقتصادی زندگی مردم نمایان و محسوس باشد.

وی توجه به بیت المال و استفاده از نیروهای کارآمد را عامل مهمی در حل مشکلات دانست و افزود: باید کرامت مردم حفظ شود برای رونق تولید و اشتغالزایی و رفع موانع باید تمام ظرفیت ها را بکارگرفت باید کاری کرد که مردم دستشان در جیب خودشان باشد و عزت و کرامت آنها حفظ شود. شما در میدان وسیعی قدم گذاشته اید و باید در این راه محکم گام بردارید و ارزش پول ملی تقویت شود.

آیت الله نوری همدانی بیان داشت: ما مشکلات را درک می کنیم و از مشکلات مردم بسیار ناراحت هستیم اما عده ای هم به فکر ناامید کردن مردم از نظام و انقلاب هستند ما نباید مردم را ناامید کنیم مسئولان با تلاش و جدیت و صداقت کار کنند تا مردم امیدوار باشند. امروز دشمنان تمام سعی شان نا امید کردن مردم است.

آیت‌الله سبحانی: هیچ جامعه ای بخاطر ازدیاد جمعیت دچار فقر نشده است

آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید نیز در دیدار با وزیر کشور با انتقاد وضعیت هرم سنی جمعیت، گفت: همواره با کاهش جمعیت مخالف بوده ام.

وی افزود:من از همان دوره آیت الله هاشمی رفسنجانی با سیاست کاهش جمعیت مخالف بودم و در این مورد در آن دوران نیز مصاحبه‌هایی داشته ام.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: تاکنون جامعه ای بخاطر ازدیاد نسل، نابود یا گرفتار فقر نشده است، بلکه فقر و نداری جوامع از عوامل خارجی ناشی می شود.

آیت الله سبحانی با تاکید مجدد بر خطرناک بودن طرح غربالگری جمعیت، گفت: اسم این طرح خوب است اما ذات آن تهدیدکننده است و جمعیت سالم را نیز از بین می برد.

وزیر کشور: ایران بدون برجام نیز توانایی حرکت به سمت پیشرفت را دارد

وزیر کشور نیز در دیدار با آیت الله سبحانی اظهار کرد: آمریکا به این مساله پی برده که ایران بدون برجام نیز می‌تواند پیشرفت کرده و روند روبه رشد خود را دنبال کند از این رو اغتشاشات اخیر را با همین هدف در کشور پایه ریزی کرد.

وی افزود: در دوره ای برخی به اشتباه تصور می کردند که فقط از مسیر توافق با آمریکا مشکلات حل می شود در حالی که در همان سالها نیز آمریکا از هیچ خیانتی علیه ایران دریغ نکرد.

وی همچنین بیان کرد: رییس جمهور نسبت به اوضاع مشکلات معیشتی اهتمام بالایی دارد و این مسأله جزو کارهای جدی دولت است و رییس جمهور روزانه به صورت مرتب اوضاع بازار و تورم را بررسی می‌کند.

آیت الله مکارم شیرازی : مردم انتظار حل مشکلات اقتصادی را دارند

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز در دیدار با وحیدی، با اشاره به لزوم توجه دولتمردان به وضعیت معیشتی مردم اظهار داشت که آنان انتظار حل مشکلات اقتصادی و معیشتی را دارند.

وی افزود:‌ ما نمی‌خواهیم مطلبی بگوییم که سبب تضعیف دولت گردد، اما مردم دچار مشکلات و گرفتاری اقتصادی هستند و انتظار دارند تا گامی جهت حل مشکلات آنان برداشته شود.

آیت الله مکارم شیرازی افزایش نرخ دلار را از عوامل نگرانی و ناراحتی مردم دانسته و تأکید کرد: معلوم نیست بازیگر و گرداننده‌ی بازار ارز کیست؟ آیا دولت سبب افزایش آن می‌شود یا عرضه و تقاضا و یا عوامل خارجی و خارج‌نشینان؟ لذا باید عامل اصلی بازار ارز مشخص شود و جلوی این مسائل گرفته شود.

وی با اشاره به افزایش فروش نفت و درآمدهای ارزی حاصله از آن و همچنین تفاوتی که در نرخ ارز اتفاق افتاده، افزود: باید آثار و نتیجه‌ آن در زندگی و سفره‌ مردم آشکار شود، در حالی که چنین چیزی احساس نمی‌شود.

دولت سیزدهم دغدغه بیشتری نسبت به آسیب‌های اجتماعی دارد

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در دیدار وزیر کشور گفت: وزارت کشور و هیات دولت دغدغه آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد؛‌ البته این دولت دغدغه بیشتری نسبت به آسیب‌های اجتماعی دارد.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های اخیر خود روی بحث امید آفرینی بسیار تکیه کردند که دلیلش روشن است؛ جامعه‌ای می‌تواند سرپا بماند که آینده روشنی برای خود ترسیم نماید،‌ جامعه ناامید ،تحرک ، پویایی و بالندگی را از دست خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه اطلاع‌رسانی نقش کلیدی درتحقق جهاد تبیین دارد، خاطرنشان کرد: دولت و وزارت کشور مجموعه‌های تاثیرگذار در اطلاع رسانی هستند؛ به گونه‌ای که نقاط قوت برجسته و از تبلیغات سوء و برجسته کردن نقاط ضعف توسط دشمن جلوگیری شود.

وحیدی: یکپارچگی حاکمیت نقطه مثبت کشور است

وزیر کشور نیز در این دیدار گفت: تلاش دشمن القاء احساس ناامنی و یاس در مردم است و در همین فضا کار می کند اما یکپارچگی حاکمیت ،نقطه مثبت کشور است.

وحیدی اظهار داشت: دولت سیزدهم دربرابر اقدامات و فعالیتهای ضد اسلامی و ضد ارزشی ایستاده است و به همین دلیل دشمن بصورت جدی بدنبال تخریب دولت و انحراف افکار عمومی نسبت به اقدامات و تلاشهای کارگزاران مردم است.

وی ابراز داشت: دولت با وجود مشکلاتی که از قبل بوده و امکاناتی که در اختیارش است و شرایط جهانی و بین المللی کشور را اداره کرده است.