در هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر قم بررسی شد:

منطقه 6 قم چگونه در مسیر پیشرفت و توسعه قرار می گیرد؟

هفتاد و چهارمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم برگزار و موضوعات مختلفی موردبررسی قرار گرفت.

هفتاد و چهارمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم برگزار و موضوعات مختلفی موردبررسی قرار گرفت.

به گزارش شهرنیوز، هفتاد و چهارمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در ساختمان شهید باکری با حضور دکتر سقائیان نژاد شهردار قم و مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد و دکتر حسین اسلامی رئیس شورای شهر در آغاز جلسه حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن را نشان از شکست توطئه‌های دشمنان دانست.

سپس در ادامه جلسه، 8 لایحه موردبررسی قرار گرفت که با توجه به توضیحات ارائه‌شده و با نظر اکثریت اعضا تصویب شد.

در نخستین لایحه موردبررسی، اخذ مجوز توافقنامه منعقده فی‌مابین  شهرداری قم و با اشخاص حقیقی به رأی گذاشته شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر ضمن تشریح روند توافقنامه و علل طولانی شدن این توافق اظهار داشت: این توافقنامه برای پلاک 16 هکتاری حدفاصل خیابان تهرانی مقدم تا خیابان قلعه کامکار انجام‌شده که سهم شهرداری و مالک در این اراضی مشخص‌شده است.

روح‌الله امرالهی با تأکید بر تعیین شدن کاربری فضای سبز، آموزشی و مذهبی فرهنگی به نام شهرداری قم گفت: تفکیک انجام‌شده و شوارع داخلی است و برای کل زمین ارزش‌افزوده زیادی داشته و تأثیر زیادی در منطقه 6 می‌گذارد.

سپس حسین اسلامی رئیس شورای اسلامی شهر قم طولانی شدن پرونده را به علت تعارض در منافع دانست و اذعان کرد: مالک حاضر به پرداخت سهم شهرداری نبود و این امر پروسه امضای توافقنامه را طولانی کرد و برای تحقق سهم شهرداری نیاز است تمام اعضای شورا از این توافقنامه حمایت کنند.

همچنین حسین صابری رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم گفت: شهرداری برای امضای این توافقنامه زحمات زیادی کشیده و کمیسیون شهرسازی نسبت به این موضوع ورود و پیگیری خوبی داشته است و باید به کمک هم تبعات احتمالی آن را کمتر کنیم.

محسن محرری نیز این توافقنامه را سنگین دانست و تأکید کرد: زمین مورد توافق در منطقه حساسی است و ظرفیت خوبی برای منطقه 6 و مردم ایجاد می‌کند و این میزان توافق برای شهرداری و مالکان درست و منصفانه بوده و این توافقنامه در شرایط ویژه‌ای امضا می‌شود.

اما مجید اخوان توافقنامه را از نظر شکلی دارای نواقصی دانست و خاطرنشان کرد: این توافقنامه بعد از پروسه سنگینی انجام‌شده و اسناد از نظر شکلی مشکلاتی دارد و با توجه به درصد بندی‌هایی که به کاربری‌های مختلف داده‌شده هنوز سهم شهرداری ابهام دارد، که پیشنهاد می‌شود با توجه به عقبه پرونده بررسی بیشتری انجام شود.

سید مرتضی حسام نژاد معاون مالی و اقتصادی شهرداری نیز با تشریح پیچیدگی‌های پرونده خاطرنشان کرد: شهرداری تلاش بسیاری کرده تا امروز این توافقنامه به مرحله امضا رسیده و بر اساس آن 12 هزار مترمربع خالص مسکونی جدا از سرانه‌ها به شهرداری تعلق‌گرفته است.

در ادامه جلسه لایحه اخذ مجوز توافقنامه منعقده فی‌مابین شهرداری قم و یکی دیگر از مالکان حقیقی توسط رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مطرح شد و سهم شهرداری فضای سبز و شوارع مشخص شد.

سپس لایحه اخذ واگذاری 1000 مترمربع زمین به متولیان موقوفه مسجد صاحب‌الامر (عج) نیز موردبررسی قرار گرفت و اعضای شورا نظرات خود را در خصوص این لایحه مطرح کردند.

محسن محرری این موقوفه را خاص دانست و اضافه کرد: بر اساس این توافقنامه قرار است 1000 مترمربع آزاد و به تولیت مسجد واگذار شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم نیز لایحه اخذ مجوز  پرداخت هزینه‌های مربوط به پست برق نواب (فاز نخست پروژه خط یک مترو) را مطرح و تأکید کرد: یکی از نیازهای راه‌اندازی مترو، تأمین برق است که تأمین آن از دو مسیر، راه‌اندازی پست برق جدید و استفاده از مازاد برق مونوریل است.

سید محمدحسین دهناد خاطرنشان کرد: این هزینه در آینده توسط دولت به شهرداری بازگردانده می‌شود.

مجید اخوان نیز تأکید کرد: شهرداری علی‌الحساب این هزینه را پرداخت می‌کند و تأمین منابع آن از دولت خواهد بود.

سپس رئیس شورای اسلامی شهر قم لایحه  معرفی ناظرین شورای اسلامی شهر در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات را مطرح کرد و گفت: سازمان فناوری اطلاعات نیز مانند سایر سازمان‌ها باید ریز نظر ناظران شورا کارهای خود را پیگیری کند.

سپس سید محمدحسین دهناد و معصومه آمره به‌عنوان ناظران شورا در سازمان فناوری اطلاعات معرفی شدند.

در پایان جلسه نیز لایحه نام‌گذاری 36 معبر به نام شهدا مطرح شد و سید مجید سبحانی ثابت رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر ابراز کرد: اولویت نام‌گذاری‌ها برای خانواده‌‎هایی بوده که سه شهید و یا بیشتر دارند.

مجید اخوان نیز با تأکید بر نام‌گذاری معابر به نام شهدا اظهار داشت: بهتر است نام معابر تازه ساخته‌شده را به نام شهدا نام‌گذاری کنیم تا نام شهید به کار رفته و تثبیت شود، چراکه در خیابان‌های قدیمی مردم کوچه‌ها و خیابان‌ها را با نام قدیم آن می‌شناسند.

نرجس نیازمند عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر نیز با تأیید نظر مجید اخوان بیان کرد: نباید اجازه بدهیم نام شهید تنها روی تابلو خیابان بوده و به فراموشی سپرده شود زیرا مردم خیابان‌ها و کوچه‌ها را با نام قدیم آن به یاد دارند، مانند خیابان شهدا که هنوز به نام صفاییه به کار می‌رود.