سوء استفاده رسانه های معاند از تکرار حوادث در مدارس قم؛

مسئولان استان خانواده دانش آموزان را از نگرانی در بیاورند

تکرار حوادث در مدارس استان قم موجب سوء استفاده رسانه های معاند و بیان اخبار نادرست شده که تشدید آن نگرانی دانش آموزان و خانواده آنها را به دنبال دارد.از مسئولان امر نیز انتظار می‌رود با شفافیت تمام همت خود را برای شناسایی علل این حوادث بسیج کنند و خانواده‌ها و جامعه را از نگرانی در بیاوردند.

تکرار حوادث در مدارس استان قم موجب سوء استفاده رسانه های معاند و بیان اخبار نادرست شده که تشدید آن نگرانی دانش آموزان و خانواده آنها را به دنبال دارد.از مسئولان امر نیز انتظار می‌رود با شفافیت تمام همت خود را برای شناسایی علل این حوادث بسیج کنند و خانواده‌ها و جامعه را از نگرانی در بیاوردند.

داستان مسمومیت دانش آموزان در مدارس استان قم از ۹ آذرماه سال جاری شروع شد که تعدادی از دانش آموزان بر اثر مسمومیت استنشاقی ناشناخته روانه بیمارستان شدند و این حوادث در هفته‌های بعد هم تکرار شد و تا روزهای گذشته نیز ادامه داشت.

با وجود ورود نهادهای مختلف به پرونده این حوادث و انجام آزمایشات مختلف خون، گوارش و نمونه‌های محیطی و بررسی در پیشرفته‌ترین مراکز تخصصی و آزمایشگاه‌های کشور از جمله پاستور و رازی؛ موارد غیر عادی از این نمونه‌ها شناسایی نشده و علت آن همچنان معلوم نیست.

برای بررسی محیط مدارس نیز از پیشرفته‌ترین و به روزترین تجهیزات استفاده شده که به گفته مسئولین توانایی شناسایی ۳۸۰ نوع گاز در محیط را دارند.

به منظور اطمینان بیشتر از ایمنی تجهیزات مدارس استان قم دو روز مدارس تعطیل شد و در این مدت ۵۸۰ مدرسه توسط متخصصین امر مورد بررسی و پایش قرار گرفت تا در صورت اشکال در ساختمان مدارس و تأسیسات آن مشکلات احتمالی رفع شود که پس از بررسی‌های صورت گرفته، در شوفاژ خانه تعداد معدودی از مدارس گاز منواکسید کربن مشاهده که مشکل رفع و اعلام شد مدارس برای بازگشایی آماده هستند.

در حوادث مشابهی که در روزهای ابتدایی بهمن ماه سال جاری در مدارس قم رخ داد بیشتر دانش آموزانی که به مراکز درمانی منتقل شدند، در همان دو ساعت اول بعد از انجام معاینات پزشکی از بیمارستان ترخیص می‌شدند و مشکلات جدی گزارش نشد.

این موضوع نیز قابل انکار نیست که بخشی از این حوادث، ناشی از استرس و نگرانی‌های دانش آموزان و تحت تأثیر قرار گرفتن آنان به دلیل اخبار نادرست بوده است به نحوی که با اعلام یک دانش آموز مبنی بر احساس بوی خاص، گاهاً مشاهده می‌شد، تعدادی از دانش آموزان دیگر نیز وضعیت مشابه را ابراز می‌کردند و به دنبال آن با تماس مدیر مدرسه با عوامل اورژانس و آتش نشانی، مدرسه‌ای به تعطیلی کشانده می‌شد و در نهایت با بررسی‌های بیشتر مواردی همچون پرتغال گندیده و موارد مشابه شناسایی می‌شد.

بزرگنمایی حوادث قم و تشدید نگرانی دانش آموزان و خانواده‌ها

متأسفانه برخی از کادر مدارس نیز با رفتارهای هیجانی و بیان گزارش نادرست از حوادث در فضای مجازی؛ موجب نگرانی والدین دانش آموزان می‌شدند که بعداً این افراد بر بزرگنمایی انجام شده در این فایل‌های صوتی معترف بودند.

وزرای آموزش و پرورش و بهداشت و درمان نیز در سفرهایی به قم شهر قم این موضوع را به صورت میدانی دنبال کردند.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان با سفر به شهر مقدس قم در بیمارستان شهید بهشتی قم حضور یافت و از دانش آموزان دچار حادثه عیادت کرد.

وی در حاشیه این بازدید اظهار داشت: به طور کلی جمع بندی وزارت بهداشت این است که این مسمومیت‌ها بسیار خفیف است و هیچ گونه عارضه‌ای را از ابتدای شروع مسمومیت تا به امروز نداشتیم و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

عین‌اللهی ادامه داد: اساتید و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی قم نهایت تلاش را برای درمان دارند و چند تیم بهداشتی و درمانی هم به قم اعزام شدند و جمع بندی این است که عامل مسمومیت عامل میکروبی نیست.

وزیر بهداشت افزود: نمونه‌های زیادی از بیماران گرفته شد و به مراکز پیشرفته همانند پاستور ارسال شد و خوشبختانه هیچ نوع میکروب و ویروسی شناخته نشد.

وی گفت: کمیته‌ای ملی از اساتید برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با مسئولیت معاون درمان مأموریت یافتند تا بررسی‌های لازم را انجام دهند و نتیجه را به اطلاع مردم برسانند.

در این روزها اما رسانه‌های معاند تلاش کردند تا از این وضعیت با شایعه پراکنی و نشر اخبار نادرست بر نگرانی جامعه بیفزایند.

ضعف در روشنگری، تبیین ابعاد حادثه و همچنین اظهارات ضد و نقیض از سوی برخی مسئولین در خصوص علل این حوادث، بر موج سواری رسانه‌های معاند و ضد انقلاب نیز افزود و موجب تشدید گمانه زنی‌های خلاف واقع شد که تغییر در روند اطلاع رسانی اقدامات صورت گرفته در راستای شناسایی علل اصلی حادثه، امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

خط رسانه‌های معاند در جهت بر هم زدن آرامش جامعه و تشدید تنش‌ها

خطی که رسانه‌های معاند دنبال می‌کنند در جهت بر هم زدن آرامش جامعه و تشدید تنش‌ها است و از این طریق می‌خواهند آرامش روانی دانش آموزان و خانواده‌ها را برهم بزنند.

آنچه که تاکنون مشخص بوده این است که علت حادثه هنوز ناشناخته است و به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم؛ دخیل بودن عوامل انسانی در بروز این حوادث در مدارس قم تاکنون مورد تأیید نیست و استاندار قم نیز با اشاره به اینکه همه فرضیه‌های احتمالی درباره این حوادث با دقت و توسط چندین نهاد تخصصی بررسی شده و پیگیری‌های ادامه دارد گفت: از ضعیف‌ترین احتمالات نیز نگذشتیم و مورد بررسی قرار دادیم تا علت و عوامل این حوادث شناسایی شود.

در روزهای اخیر نیز انتشار اظهار نظر نادرست و غیر مسئولانه فردی که از وی به عنوان پژوهشگر مطالعات اجتماعی نام برده شده موجب گردید، حملات رسانه‌های معاند و شایعه پراکنی ها ابعاد تازه ای به خود بگیرد، موضوعی که آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه به عنوان مسئول بالاترین نهاد دینی در ایران، در بیانیه‌ای در دی ماه سال جاری در واکنش به محدودیت تحصیل دختران در افغانستان و نظر اسلام در این رابطه، موضوع را به خوبی تبیین کرده است که اساساً طرح مسائلی همانند مخالفت عده‌ای با عنوان تندرو در قم برای تحصیل دختران محلی از اعراب ندارد.

آیت الله اعرافی در این بیانیه آورده است: اسلام دین خرد و دانش و اندیشه‌ورزی است و آدمیان را به شکوفایی عقلانی و رشد معرفتی و علمی فراتر از مرزهای جنسیتی و نژادی فراخوانده است، همانطور که در منطق اسلام زن از مقام والای انسانیت برخوردار و همه راه‌ها برای تعالی علمی و فرهنگی و نقش‌آفرینی وی گشوده است و البته در نظام اندیشه اسلام همه مصالح عالیه جامعه بشری، خانواده، زن و مرد به صورت جامع و هماهنگ مدنظر قرار گرفته است.

وی می‌افزاید: از این رو ارزش و جایگاه تعلیم و تربیت و منحصر نکردن کسب علم به مردان، جایگاهی برجسته دارد و کسب علم و دانایی از گهواره تا گور در اسلام پسندیده و مورد تمجید قرار گرفته و دارای حسن ذاتی است و بی‌شک یکی از حقوق زنان به عنوان یک انسان، حق آموزش و تحصیل و این امر مورد تاکید آیات و روایات اسلامی می‌باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: دعوت به تحصیل دانش موجب ظهور زنان بزرگی در تاریخ علمی، سیاسی و فرهنگی اسلام شده و همچنان منشأ افتخار برای هر مسلمانی است، در طول تاریخ اسلام به ویژه صدر اسلام بانوان فرهیخته و دانشمندان زیادی از میان بانوان برخاسته‌اند و همواره با کسب علم و دانش با حفظ ضوابط و حدود شرعی و قوانین الهی توانستند قله‌های رشد و دانایی را فتح کنند و به دین و جوامع بشری خدمات زیادی ارائه نمایند.

آیت الله اعرافی تصریح می‌کند؛ اکنون در جمهوری اسلامی ایران و در پرتو تفسیر درست اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی و با گسترش دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، میلیون‌ها زن تحصیل کرده در رشته‌های متعدد آموزش دیده‌اند و خدمت می‌کنند و برخی از بانوان جامعه اسلامی ایران قله‌های معرفت و دانش را فتح و همراه با مردان در ارتقای شاخص‌های علمی و رشد دانشی ایران اسلامی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

دانش آموزان و خانواده‌ها این روزها نباید به شایعاتی همانند مسمومیت دانش‌آموزان با گاز آمونیاک، کوری و فلج شدن برخی از دانش آموزان و حتی عوامل آتش نشانی و اورژانس در اثر استنشاق گاز و سایر موضوعاتی که در فضای مجازی مطرح می‌شود و مستدل نیست توجه کنند و از مسئولان امر نیز انتظار می‌رود تمام همت خود را برای شناسایی علل این حوادث بسیج کنند و خانواده‌ها و جامعه را از نگرانی در بیاوردند.