جزئیات 8.1 میلیارد دلار تفاهم‌‌ ایران و چین در بخش کشاورزی

شروع پروژه‌ها از ابتدای 1402‌

معاون وزیر جهاد کشاورزی جزئیات تفاهم ایران و چین در بخش کشاورزی را تشریح کرد و گفت: رئیس‌جمهو به همه بخش‌های مرتبط دستور داده است برای عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه‌ها هرچه زودتر اقدام کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی جزئیات تفاهم ایران و چین در بخش کشاورزی را تشریح کرد و گفت: رئیس‌جمهور به همه بخش‌های مرتبط دستور داده است برای عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه‌ها هرچه زودتر اقدام کنند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شاهپور اعلایی مقدم، در برنامه میز اقتصادی شبکه خبر، جزئیات تفاهم‌نامه ایران و چین در سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان را تشریح کرد و گفت: یک تفاهم‌نامه به ارزش 3.5 میلیارد دلار در بخش شیلات، مکانیزاسیون، زراعت، گلخانه،‌ کشت دیم و تبادل دانش در بخش‌های کشاورزی منعقد شد. علاوه بر آن تفاهم‌نامه‌ای به ارزش 4.6 میلیارد دلار برای فاینانس مالی دو طرح 550 هکتاری خوزستان و زهکشی طرح بزرگ شمال کشور انجام شد.

علایی مقدم تصریح کرد: از امروز کمیته‌های مربوط‌ به این تفاهم‌نامه تشکیل و به بخش‌های خصوصی، بخش‌های بازرگانی و اتاق ایران و چین هم موارد لازم برای همکاری ابلاغ می‌شود.

وی‌ با بیان اینکه اجرای این تفاهم‌نامه از اول سال 1402 آغاز خواهد شد، گفت: در ‌یک ماه مانده به پایان سال مقدمات کار انجام می‌شود و پس از آن برای اجرای کامل تفاهم‌نامه آماده خواهیم شد.

معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی همچنین تصریح کرد: رئیس‌جمهور هم به همه بخش‌های مرتبط دستور داده که برای عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه‌ها هرچه زودتر اقدام کنند.

در ادامه این نشست، بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی، در پاسخ به این سوال که چه میزان ظرفیت صادرات به چین وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر 40 درصد ظرفیت اسمی کارخانه‌های لبنی کشور خالی است، و در صورتی که زیرساخت‌ها فراهم باشد، میزان صادرات ما 10 تا 20 درصد افزایش می‌یابد.

به گفته این مسئول، سال گذشته ارزش صادرات محصولات لبنی کشور 75 میلیون دلار بوده است.

در این نشست همچنین سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران هم از لزوم آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای صادرات سیب به کشور چین خبر د‌اد و گفت: کانتینر‌های یخچالی کهنه است و باید برنامه تردد دریایی هم طوری باشد که کالاها به موقع ارسال شود.

وی تاکید کرد: ظرفیت های خوبی در صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد که در صورت رفع مشکلات زیر ساخت‌ها افزایش خوبی در صادرات خواهیم د‌اشت.