سرمربی آناصنعت قم:

فوتسال یک ثروت ملی است

سرمربی تیم فوتسال آنا صنعت پاسارگاد قم در رابطه با کارکردهای رسانه گفت: رسانه می‌تواند نقطه مفقود هوادار و باشگاه شود و برای باشگاه‌ها درآمدزایی کند. برخی می‌گویند که ورزش در ایران درآمدزایی ندارد درحالی که این حرف اشتباه است. ورزش درآمد زا است؛ اما نحوه درآمد زایی از آن را بلد نیستیم.

رسانه می‌تواند نقطه مفقود هوادار و باشگاه شود

سرمربی تیم فوتسال آنا صنعت پاسارگاد قم در رابطه با کارکردهای رسانه گفت: رسانه می‌تواند نقطه مفقود هوادار و باشگاه شود و برای باشگاه‌ها درآمدزایی کند. برخی می‌گویند که ورزش در ایران درآمدزایی ندارد درحالی که این حرف اشتباه است. ورزش درآمد زا است؛ اما نحوه درآمد زایی از آن را بلد نیستیم.

فرهاد کشاورز، سرمربی تیم فوتسال آنا صنعت پاسارگاد قم، در گفتگو با ایسنا با اشاره به اصول حرفه ای گری در فوتسال، عنوان کرد: باشگاه‌هایی که قوی‌تر هستند برای زیرشاخه‌هایی مانند رسانه هزینه و سرمایه‌گذاری بیشتری انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: زمانی که در کشور چین فعالیت می‌کردم از تمرین همه رده‌های سنی فیلمبرداری و موقعیت‌های مختلف بازیکنان و تیم تفکیک می‌شد و این در حالی است که فوتسال چین از لحاظ فنی سال‌ها با فوتسال ایران فاصله دارد؛ اما از لحاظ امکانات این ما هستیم که سالیان سال با آن‌ها فاصله داریم.

وی تصریح کرد: در کشور چین سالن تمرین کاملا با دوربین پوشش داده شده بود و والدین می‌توانستند فیلم کامل نحوه تمرین و عملکرد فرزندانشان را با هزینه‌ای جزیی خریداری کنند؛ این امر هم سبب می‌شد والدین نسبت به عملکرد و پیشرفت فرزندان‌شان اشراف داشته باشند و هم درآمدزایی برای باشگاه صورت بگیرد و چندین برابر هزینه‌ای که برای تهیه دوربین‌ها و امکانات کرده بودند جبران شود.

وی افزود: مدارس فوتبال در چین کاملاً شبیه مدرسه است و با تصوری که ما در ایران از مدارس فوتبال داریم تفاوت دارد؛ در آن جا دانش آموزان همانند مدارس عادی از صبح وارد مدرسه می‌شوند و درس‌های مدارس عادی را نیز فرا می‌گیرند با این تفاوت که یونیفرم مدرسه‌شان همان لباس ورزشی فوتسال و فوتبال است و کادر آموزشی نیز با لباس‌های سرمربی تیم در کلاس حاضر می‌شوند و حتی جزئیات ساده مانند تخته مدرسه، لوازم التحریر دانش‌آموزان و… نشانه‌ای از فوتسال و فوتبال دارد.

سرمربی تیم فوتسال آنا صنعت پاسارگاد قم با بیان اینکه این نوع مدارس فوتبال در همه شهرهای چین وجود دارد، اضافه کرد: به گفته مسئولین مدرسه فوتبالی که در چین در آن فعالیت می‌کردم در سال ۲۰۱۵ توانسته بودند حدود ۱۲۰۰ برابر هزینه شان، درآمد زایی داشته باشند.

کشاورز با بیان اینکه خانواده‌ها برای سلامت و زندگی بهتر فرزندانشان هرگونه هزینه‌ای را انجام می‌دهند، گفت: به خاطر مسافت‌ها طولانی که در چین وجود دارد برخی از خانواده‌ها فرزندان شان را به صورت شبانه روزی در این مدارس می‌گذاشتند؛ زیرا هم از نظر اقتصادی و هم آموزشی بهترین گزینه برای خانواده‌ها بود؛ چون فرزندشان در کنار درسی که فرا می‌گرفتند ورزش را نیز به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کردند.

سرمربی تیم فوتسال آنا صنعت پاسارگاد قم با اشاره به نظم و برنامه ریزی حاکم در این مدارس، بیان کرد: همه برنامه‌ها و تمرین‌ها، راس ساعت مقرر برگزار می‌شد و بازیکنان راس ساعت وارد زمین می‌شدند و تمرین خود را آغاز می‌کردند.

رسانه‌ها، عنصری موثر برای حرفه‌ای شدن ورزش هستند

وی با تاکید بر لزوم حرفه‌ای شدن ورزش در کشور افزود: بعد از بازگشت از چین، تصمیم گرفتم که ورزش را در ایران حرفه‌ای کنم و  عنصر موثر در این امر رسانه‌ها هستند؛ زیرا رسانه‌ها رصد می‌کنند و می‌توانند عملکرد افراد و مجموعه‌ها را مورد بازخواست قرار بدهند و ترس از مورد بازخواست قرار گرفتن سبب می‌شود که افراد برای کارشان اهمیت قائل شوند و با دقت بیشتری انجام دهند.

کشاورز اضافه کرد: در ایران رسانه را با عکس، مصاحبه و انتشار نتایج می‌شناسند در حالی که رسانه‌ها باید به صورت تخصصی ورود پیدا کنند؛ برای مثال در کشور چین خبرنگاران فوتسال، مدرک بین المللی این رشته را دارند و سرمربی نمی‌تواند در رابطه با عملکرد تیم جواب‌های نادرست و غیر واقعی بدهد.

سرمربی تیم فوتسال آنا صنعت پاسارگاد قم، ادامه داد: رسانه های قم نسبت به سایر شهرها  آگاهی بیشتری دارند و تخصصی‌تر ورود پیدا می‌کنند.

کشاورز در رابطه با کارکردهای رسانه گفت: رسانه می‌تواند نقطه مفقود هوادار و باشگاه شود و برای باشگاه‌ها درآمدزایی کند. برخی می‌گویند که ورزش در ایران درآمدزایی ندارد، درحالی که این حرف اشتباه است. ورزش درآمد زا است؛ اما نحوه درآمد زایی از آن را بلد نیستیم.

وی با بیان اینکه امروزه افراد به طور دائم با خود یک تلویزیون حمل می‌کنند به همین خاطر می‌توان از آن درآمد زایی کرد، تصریح کرد: درآمدزایی از طریق تولید محتوا بسیار بیشتر از تولید کالا است به طوری که باشگاهی که سهامش در حال سقوط است و با خرید یک بازیکن رشدی چند برابری می‌کند و یا با فروش پیراهن یک بازیکن همه پولی که برای خرید بازیکن داده است را جبران می کند.

سرمربی تیم فوتسال آنا صنعت پاسارگاد قم با تاکید بر اینکه باید برای درآمدزایی وقت گذاشت، یادآور شد: فوتسال نیز مانند تولید یک ماشین است و باید اجزای آن به درستی در کنار هم چیده شوند تا درآمدزا شود.

وی افزود: وقتی بازیکنان یک تیم فوتبال برای بازدید از بچه های بی‌سرپرست و یا بدسرپرست می‌روند تیم رسانه قبل از آن‌ها می‌رود و مقدمات را آماده می‌کند؛ آن‌ها با این بازید برای جامعه تولید محتوا می‌کنند که همه باید در فعالیت‌های اجتماعی حضور داشته باشند که این امر برای آن تیم نیز تبلیغات محسوب می‌شود.

فوتسال، ورزشی نام آور اما گمنام

کشاورز با تاکید بر اینکه امکانات فوتبال و فوتسال قابل مقایسه نیست، اظهار کرد: در فوتسال استعدادهای فراوانی داریم و اگر امکانات فوتبال را به فوتسال بدهند می‌توانیم همواره جز چهار تیم برتر جهان باشیم.

وی با بیان اینکه اگر فوتسال از زیر سایه فوتبال خارج شود ارزآوری فراوانی داریم و می‌توانیم مربی و بازیکن صادر کنیم، ادامه داد: مربی تیم ملی فوتسال بسیاری از کشورها، یک ایرانی است؛ در حالی که در فوتبال به جز فرهاد مجیدی مربی دیگری نداریم که در سایر کشورها در سطح حرفه‌ای مربیگری کند.

سرمربی تیم فوتسال آنا صنعت پاسارگاد قم، فوتسال را به نوعی یکی از فرصت ها و ثروت های ملی عنوان کرد و افزود: فوتسال ایران جز پنج تیم اول دنیا و لیگ برتر فوتسال‌مان نیز جز چهار لیگ برتر دنیا است و در دنیا احترام فراوانی برای ما قائل هستند. این افتخارات برای چند سال اخیر نیست، بلکه در اولین دوره جام جهانی که شرکت کردیم رتبه چهارم را به دست آوریم.

وی با بیان اینکه برای فوتسال به درستی تبلیغ نکرده‌ایم، گفت: فدراسیون نیز در این زمینه تاثیرگذار است؛ برای مثال فدراسیون کنفرانس خبری را برای فوتبال الزام کرده است و اگر مربی در آن شرکت نکند جریمه می‌شود، در حالی که برای فوتسال این گونه نیست.

کشاورز با تاکید بر اینکه حلقه مفقوده فوتسال اول فدراسیون و بعد رسانه‌ها هستند، بیان کرد: فدراسیون باید الزاماتی که برای فوتبال گذاشته است را برای فوتسال نیر گذارد. در گذشته به دلیل مشکلات مالی که در فوتسال وجود داشت باشگاه‌ها از کنفرانس قبل از بازی استقبال نمی‌کردند، اما امروزه با توجه به ورود شرکت‌ها به فوتسال، وضعیت تغییر کرده است و اگر الزام شود به خوبی انجام می‌شود.

استقبال ایرانی‌ها از فوتسال بی‌نظیر است

سرمربی تیم فوتسال آنا صنعت پاسارگاد قم عنوان کرد: فوتسال برای ما نوعی بازی بومی و محلی محسوب می‌شود و اکثر ایرانی‌ها حداقل یک بار تجربه بازی در سالن را دارند اما نمی‌توان بیان کرد که اکثر ایرانی‌ها یک بار در چمن و یا تاتامی بازی کردند.

کشاورز افزود: فوتسال به گونه‌ای است که بانوان نیز به راحتی در آن حضور پیدا کنند و می‌بینیم که توانسته‌اند به خوبی در این زمینه به موفقیت برسند و حتی از آقایان نیز پیشی بگیرند، به طوری که در حال حاضر سوپرلیگ بانوان داریم اما برای آقایان نداریم.

سرمربی تیم فوتسال آنا صنعت پاسارگاد قم با اشاره به استقبال بی ‎نظیر مردم از ورزش فوتسال اظهار کرد: سانس‌های سالن‌های فوتسال حتی تا آخر شب هم پر است در حالی که این امر برای زمین چمن صدق نمی‌کند، به همین خاطر باید از این سرمایه عظیم استفاده کنیم.