حجت الاسلام مصباحی مقدم:

برجام به نتیجه برسد فضای مثبتی در جامعه به وجود می‌آید

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در شرایطی که الحمدالله اوضاع ما بعد از این حوادث اخیر به ثبات و آرامش رسیده است، باید از موضع قدرت و قوت در این توافق به نتیجه برسد. اگر این توافق برجام به نتیجه برسد، فضای مثبت جدیدی در جامعه به وجود می‌آید. من امیدوارم این اتفاق بیفتد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در شرایطی که الحمدالله اوضاع ما بعد از این حوادث اخیر به ثبات و آرامش رسیده است، باید از موضع قدرت و قوت در این توافق به نتیجه برسد. اگر این توافق برجام به نتیجه برسد، فضای مثبت جدیدی در جامعه به وجود می‌آید. من امیدوارم این اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به توزیع نامناسب درآمدها تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته وضعیت توزیع درآمد در جامعه ما بدتر شده است. برخورداران، برخوردارتر و خانواده‌های کم درآمد جامعه محروم‌تر شده‌اند.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: بر خلاف بخش عمده‌ای از جامعه که از یک جا درآمد دارند. ما خانواده‌هایی داریم که از چندین رشته فعالیت اقتصادی منبع کسب درآمد می‌کنند. از آنها باید مالیات بر مجموع درآمد اخذ شود.

مؤسس و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس خاطر نشان ساخت: اگر اقشار پردرآمد جامعه مالیات واقعی خود را بپردازند، این شکاف فقیر و غنی در جامعه ما کاهش پیدا می‌کند. در حالی که در سال‌های ۹۲ و ۹۳ ضریب جینی کشور ۰.۳۶ بود و باید به سمت ۰.۳۰ و کمتر حرکت می‌کرد، متأسفانه این اتفاق نیفتاده و به عدد ۰.۴۰ رسیده است؛ در نتیجه باید این مالیات‌ها گرفته و جلوی درآمدهای بادآورده را بگیریم. این امر موجب می‌شود درآمد خانواده‌های پردرآمد جامعه متعادل شده و سرریز آن به نفع طبقات کم درآمد هدایت شود. این‌ها آن تغییرات اساسی اقتصادی و اجتماعی است که باید صورت بگیرد.

باید در پی رشد شتابان ثروت آفرینی باشیم

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: موضوع ثروت آفرینی است موضوع بسیار مهم دیگری است که دولت و مجلس باید در پی رشد شتابان آن باشند. لذا باید زمینه‌های رشد پرشتاب ثروت را شناسایی کنیم.

مصباحی در ادامه خاطر نشان ساخت: ثروتی که در بخش انرژی است مزیت نسبی ایران است. ما نسبت به خیلی از کشورها در انرژی مزیت داریم. اما این مزیت زمانی قابل استفاده خواهد بود که انرژی را بهینه مصرف کنیم و مقدار مازاد آن‌را صادر کنیم. در حال حاضر ۴ برابر میانگین جهانی گاز مصرف می‌کنیم.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح زیر ساخت‌های مصرف انرژی کشور اذعان کرد: دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات و وام تلاش کند زیر ساخت‌های مصرف انرژی وسایل مصرفی تغییر کرده و بهینه شود تا با افزایش راندمان مصرف، الگوی مصرف اصلاح شود. در واقع به جای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، باید زیرساخت‌های مصرف اصلاح شود. و الگوی مصرف تغییر کند.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: البته با اصلاح ساختارهای مصرف گاز می‌توان مصرف خانواده‌ها و الگوی مصرف را حتی تا یک پنجم شرایط موجود کاهش داد، اما فرض کنید طی ۵ سال فقط ۲۵ درصد مصرف گاز و سایر حامل‌های انرژی در کشور کاهش یابد. در این صورت صادرات انرژی کشور که در آن مزیت هم داریم، افزایش یافته و ارز قابل توجهی وارد کشور می‌شود. این امر موجب ثروت آفرینی در کشور می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان ساخت: اکنون خودروهای ما پرمصرف است. دیده می‌شود که ماشین‌های کشورمان در ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ تا ۱۲ بنزین مصرف می‌کنند. در حالی که میانگین مصرف جهانی برای هر ۱۰۰ کیلومتر به حدود ۴ تا ۴ و نیم متر رسیده است. پس با اصلاح موتور خودروها، مقادیر قابل توجهی کاهش مصرف بنزین خواهیم داشت. همین امر برای بخش حمل و نقل عمومی و گازوئیل هم وجود دارد. اصلاح ساختارها و ابزار مصرف انرژی ما موجب اصلاح در الگوی مصرف و صرفه‌جویی ملی شده و مبنایی برای رشد ثروت ملی کشور می‌شود.

دولت موجب افزایش ثروت ملی شود

وی ادامه داد: اگر همین صادرات خامی که نفت و گاز داریم را به پتروپالایشگاه‌ها بدهیم، شاهد رشد قابل توجه صادرات فرآورده‌های نفتی خواهیم شد لذا باید چند پالایشگاه مانند ستاره خلیج فارس را بسازیم. در این صورت در شرایط تحریمی به جز صادرات بنزین به ونزوئلا و لبنان به شکل وسیع‌تری صادراتمان افزایش می‌یابد. از سویی با فرض ادامه تحریم‌ها، دور زدن و شکستن تحریم به کمک صادرات فرآورده‌های نفتی آسان‌تر از دور زدن تحریم‌ها با صرف صادرات نفت خام است زیرا فرآورده‌های نفتی را آسوده‌تر می‌توان صادر کرد. در نتیجه دولت باید برنامه‌های پیش‌رونده این گونه را در اولویت قرار داده و موجب افزایش ثروت ملی شود.

مصباحی‌مقدم با اشاره به خام فروشی در بخش معدن اظهار داشت: در بخش مواد معدنی شاهد خام فروشی هستیم. متأسفانه خام فروشی در بخش آهن و مس در حال انجام است. به گونه‌ای که چون زنجیره تولید تکمیل نشده مواد خام و نیمه خام صادر می‌شوند. در حالی که با فرآوری کامل محصولات معدنی و صادرات آن می‌توانیم شاهد جهش اقتصادی در کشور شویم.

وی افزود: باید این چرخه معیوب افزایش هزینه‌ها، افزایش کسری بودجه، افزایش نقدینگی و در نهایت رشد تورم را اصلاح و مهار کنیم. باید جلوی رشد نقدینگی و تورم و فشار دائمی به خانواده‌های کم‌درآمد را بگیریم. در نتیجه ما وقتی شاهد ثبات قیمت‌ها و حذف تورم باشیم، موجب می‌شود که مردم احساس رضایت کنند.

کاهش تورم آثار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی تبعات مثبت امنیتی دارد. به نظرم باید بسیاری از برنامه‌ها دست به دست هم بدهد، تا تحول اجتماعی فرهنگی اقتصادی رخ بدهد و طبعاً آثار و نتایج امنیتی هم برای جامعه ما خواهد داشت. اینگونه اعتماد عمومی هم افزایش پیدا خواهد کرد.

باید همه نخبگان را شناسایی و بورسیه کرد

نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: یکی از مزایای کشور ما مزیت نخبگی جوانان کشورمان است. باید به هر قیمتی که شده این جوانان را در کشور جذب و نگهداری شوند. اگر هم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور اعزام می‌شوند، لازم است متعهد شوند، برگردند و به کشورشان خدمت کنند. برای این کار باید جوانان انگیزه داشته باشند و ایمان، باور و هویت ملی آنها تقویت شود. لازم است تمهیدات کافی در قوانین و مقررات کشور، برای تأمین مالی آنها آفریده شود.

وی تأکید کرد: نخبگان نسبت به آینده خود امیدوار نیستند. باید با بورسیه کردن و ارائه حداقل‌های لازم، به آنان دلگرمی و اطمینان خاطر داد. ضروری است ۱۰۰ درصد نخبگان بورسیه شده و آینده‌شان تأمین شود که اگر تحصیل می‌کنند، بدانند آینده‌شان به چه شکلی است. در این خصوص باید همه آن استعدادهای دانش آموزی که از دوران تحصیل کشف و شناسایی شده و از الان تحت پوشش حمایت‌های لازم قرار بگیرند.

برجام به نتیجه برسد فضای مثبتی در جامعه به وجود می‌آید

عضو مجلس خبرگان با اشاره به ادامه مذاکرات برجام اظهار داشت: دلیلی ندارد در مقابل غربی‌ها کوتاه بیاییم، اما باید آن مقداری که از نظر اصول و معیارها که در اعضای شورای امنیت ملی پذیرفته شده و به جمع‌بندی رسیده‌ایم، برای توافق تعلل و این دست و آن دست نکنیم.

وی تأکید کرد: در شرایطی که الحمدالله اوضاع ما بعد از این حوادث اخیر به ثبات و آرامش رسیده است، باید از موضع قدرت و قوت در این توافق به نتیجه برسد. اگر این توافق برجام به نتیجه برسد، فضای مثبت جدیدی در جامعه به وجود می‌آید. من امیدوارم این اتفاق بیفتد.

مصباحی‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی مشکلات در بدنه دولت تصریح کرد: در حال حاضر بدنه دولت فرسوده شده است. هم اکنون بخشی از کارکنان را داریم که با دیپلم و فوق دیپلم فعال هستند. برخی در سطوح مدیریت میانی از تحصیلات بالایی برخوردار نیستند و لازم است کم کم به ترتیب نیروهای تازه وارد میدان شوند. همچنین لازم است دوره‌های تربیت مدیر به صورت گسترده برگزار شود. دانشکده‌های مدیریت، گروه‌های مدیریت ما، دست به تربیت نیروی‌های مدیر بزنند. مدیرانی که تربیت می‌شوند آماده پذیرش مسئولیت‌های بزرگ باشند.