بازتاب یک توافق سیاسی در آستانه سال نو

انعقاد دو توافق مهم میان ایران با آژانس اتمی و عربستان سعودی در یک هفته، اروپایی‌ها را به ویژه در پی شکست پروژه ایران‌هراسی در نشست شورای حکام، ناگزیر به تعدیل مواضع ضد ایرانی و اعتراف به اهمیت گام‌های ثبات‌زای ایران کرده است.

انعقاد دو توافق مهم میان ایران با آژانس اتمی و عربستان سعودی در یک هفته، اروپایی‌ها را به ویژه در پی شکست پروژه ایران‌هراسی در نشست شورای حکام، ناگزیر به تعدیل مواضع ضد ایرانی و اعتراف به اهمیت گام‌های ثبات‌زای ایران کرده است.
در این میان واکنش رسانه های غربی که به نوعی بازتاب محافل سیاسی اروپا و آمریکا قلمداد می شود قابل توجه بود. به عنوان نمونه نشریه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی نوشت که توافق میان ایران و عربستان در شرایطی حاصل شد که تنش‌ها میان ایران با غرب بر سر برنامه هسته‌ای تهران، اغتشاشات اخیر و ادعای مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین بالا گرفته است.

بر اساس این گزارش، توافق بدست آمده یک پیروزی برای دیپلماسی چین و چالش برای ایالات متحده بشمار می‌رود که روابط قوی و سنتی آن با ریاض به تازگی رو به سردی گراییده است.

همچنین روزنامه استاندارد اتریش هم ارزیابی مشابهی را ارائه داد و در گزارشی نوشت: به اعتقاد ناظران مسائل سیاسی منطقه، این توافق می‌تواند تاثیر مثبتی بر تحولات منطقه و بین الملل از جمله تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن و نیز احیای مذاکرات هسته‌ای وین داشته باشد.
در این گزارش آمده است: آشتی بین ایران و عربستان سعودی که دو قدرت بزرگ منطقه به شمار می‌روند، در صحنه سیاست جهان آثار چشمگیری خواهد داشت زیرا عربستان یکی از متحدان آمریکاست و ایران نیز روابط و مناسبات نزدیک و تنگاتنگی با روسیه و چین دارد.

نشریه انگلیسی ایندیپندنت به طور دقیق‌تری تاثیر توافق ایران و عربستان بر منطقه را مورد بررسی قرار داد و نوشت: توافق بین ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک تأثیرات گسترده ای در سراسر خاورمیانه دارد و احتمال درگیری مسلحانه بین رقبای منطقه را کاهش می دهد.

شبکه فرانس۲۴ هم با انتشار گزارشی در تارنمای خود نوشت: تنش‌زدایی بین عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، و ایران، که دولت‌های غربی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ناراضی هستند، این پتانسیل را دارد که روابط را در منطقه‌ای که برای دهه‌ها با آشفتگی مشخص می‌شود، تغییر دهد.

این گزارش می‌افزاید: ایران و عربستان سعودی از طرف های رقیب در چندین منطقه درگیری از جمله یمن حمایت می کنند، جایی که شورشیان حوثی توسط تهران حمایت می شوند و ریاض رهبری ائتلاف نظامی حامی دولت را بر عهده دارد. دو طرف همچنین برای نفوذ در سوریه، لبنان و عراق رقابت می کنند.
این نمونه واکنش ها و استقبال گرم منطقه ای و جهانی از اقدام ایران و عربستان برای از سرگیری روابط نشان می دهد حرکت اتفاق افتاده می تواند تأثیر قابل توجهی در بازنمایی چهره کشور در سطح بین المللی داشته باشد.
توافق به دست آمده با آژانس بین المللی انرژی اتمی در هفته گذشته نیز بر فضای داخلی و خارجی کشور تأثیر گذاشت و علاوه بر آنکه موقعیت سیاسی ایران در صحنه بین الملل را بهبود بخشید با استقبال بازار همراه بود. اکنون نیز بعد از اعلام خبر توافق از سرگیری روابط با عربستان و گشایش های احتمالی پس از آن، قیمت ارز و سکه و طلا که نماد تب و تاب بازار قلمداد می شوند به سرعت رو به کاهش گذاشتند که خبری خوبی برای عموم مردم در آستانه سال نو به شما می رود و امید است تا قدر این فرصت ها برای بازسازی و ترمیم اقتصاد و سیاست توسط عموم مدیران و مردم دانسته شود و تلاش های مضاعفی برای دستاوردهای بیشتر رقم بخورد.