مدیرکل راه و شهرسازی قم:

پروژه ساماندهی پیرامون حرم امامزاده مبرقع قم تاپایان سال به اتمام می‌رسد

مدیرکل راه و شهرسازی قم ابراز امیدواری کرد که پروژه ساماندهی پیرامون حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع (ع) در هسته مرکزی شهر قم تاپایان امسال به اتمام برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی قم ابراز امیدواری کرد که پروژه ساماندهی پیرامون حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع (ع) در هسته مرکزی شهر قم تاپایان امسال به اتمام برسد.

به گزارش روابط عمومی راه و شهرسازی قم، محمد صادقی در خصوص تاخیر در اتمام این پروژه افزود: کار تملک چندین باب مغازه و منزل مسکونی در محدوده پروژه که توسط شهرداری قم صورت گیرد، به کندی پیش می‌رود که عملا این موضوع باعث تاخیر در اتمام پروژه شده‌است.

عملیات اجرایی ساماندهی پیرامون حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) در محله چهل اختران قم ، سال گذشته پس از وقفه ۱۲ ساله آغاز شد.

اجرای طرح ملی توسعه آستان چهل اختران از سال ۱۳۸۹ با سفر مقام معظم رهبری به قم تصویب و عملیات اجرایی آن در سه فاز آغاز شد که مقرر گردید یک‌ سوم اعتبارات طرح از دفتر مقام معظم رهبری، یک‌ سوم اعتبارات مربوط به راه و شهرسازی و یک‌ سوم نیز از اعتبارات استانی باشد.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ساماندهی پیرامون حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، اظهار داشت: این پروژه از محل اعتبارات دولتی و ملی توسط وزارت راه و شهرسازی اجرا می‌شود و میزان اعتبار پیش بینی شده برای آن ۴۰۰ میلیارد ریال است که شامل تکمیل تملک و اجرای مجموعه شهری می‌باشد.

صادقی با اشاره به اینکه پروژه مذکور جزء مصوبات سفر رئیس جمهوری به قم است ، گفت: مساحت کل پروژه حدود ۸۵۰۰ متر مربع است که هفت هزار مترمربع در قالب ساخت مجموعه شهری و ۱۵۰۰ مترمربع آن گذر موجود و محور دسترسی خواهد بود.

وی افزود: در فاز اول پروژه احداث فضای مجموعه شهری، رواق‌های اطراف، تاسیسات شهری و اجرای گذر تاریخی در دستور کار است.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، دی ماه سال ۱۴۰۰ به قم سفر کرد.

براساس مصوبه سفر رییس جمهور به استان قم، عملیات اجرایی طرح توسعه حرم موسی مبرقع(ع) از محل اعتبارات دولتی و به میزان یک سوم سهم اعتبارات ملی توسط مسکن و شهرسازی، یک سوم از محل اعتبارات استانی توسط استانداری و یک سوم هم سهم شهرداری تملک و اجرای طرح انجام می‌پذیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی قم اظهار داشت:‌ در مجموع تاکنون ۱۱۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده‌است که امیدواریم با تخصیص و تزریق اعتبارات، عملیات اجرایی تکمیل پروژه سرعت مضاعف و بیشتری پیدا کند.

وی گفت: در فاز نخست پروژه، احداث فضای مجموعه شهری، رواق‌های اطراف، تاسیسات شهری و اجرای گذر تاریخی در دستور کار است که  شامل ایجاد صحن باز و وسیع برای عملکرد چندگانه تجمع مردمی در مناسبت‌های آئینی و مذهبی، استقرار هیات چهل اختران و در مواقع عادی استفاده و تردد شهروندان و زائران برنامه‌ریزی شده‌است، و در فاز بعدی نیز ادامه تملک و اقدام برای تامین پارکینگ، خدمات محلی و فضاهای اقامتی و توسعه صحن زیارتی توسط شهرداری قم انجام می‌گیرد.

منطقه‌ای که بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) در آن واقع شده به چهل اختران قم نیز معروف است چرا که پیکر مطهر ۴۰ امامزاده در کنار یکدیگر در این مکان دفن شدند، از این رو این مکان مذهبی محل رجوع بسیاری از شیعیان داخل و خارج از کشور است.

امامزاده موسی مبرقع” دومین امامزاده بلافصل امام جواد (ع) است. ایشان پس از حضرت فاطمه معصومه (س ) که فرزند بلافصل امام موسی بن جعفر(ع) می‌باشند از شان و مقام بالایی برخوردار هستند.