معاون شهردار قم خبر داد:

تلاش برای تکمیل چرخه مدیریت پسماند در سایت البرز قم در سال 1402

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: یکی از سیاست‌ها در این مجموعه، تکمیل چرخه مدیریت پسماند با پیگیری روش پیرولیز است.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: یکی از سیاست‌ها در این مجموعه، تکمیل چرخه مدیریت پسماند با پیگیری روش پیرولیز است.

مهدی اصفهانیان مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای برای سایت البرز و مجموعه پردازش و مدیریت پسماند قم اظهار داشت: یکی از سیاست‌ها در این مجموعه، تکمیل چرخه مدیریت پسماند با پیگیری روش پیرولیز یا تجزیه‌پذیری شیمیایی و استحصال انرژی از طریق مواد غیر آلی است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های انجام این کار با ایجاد یک خط برای خلوص بیشتر مواد غیر آلی ایجادشده است، ادامه داد: یک سیاست دیگر همکاری با صنایع برای تأمین انرژی آن‌ها از طریق این مواد است تا در فصل سرما، صنایع قم با بحران روبه‌رو نباشند.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به بهره‌برداری از واحد تولید گرانول بااعتباری بالغ‌بر 5 میلیارد تومان در سال 1401 تصریح کرد: ظرفیت اشتغال‌زایی این خط 25 نفر است که در آن نایلون‌ها از پسماندهای شهری جداشده و به گرانول که ماده اولیه بسیاری از صنایع بوده، تبدیل می‌شوند؛ که در مرحله بعدی در نظر داریم تولید پلاستیک از گرانول را در همین خط در دستور کار قرار دهیم.

به گفته وی، در حال حاضر با توجه به تغییر الگوهای اقتصادی و گران شدن قیمت‌ها در مواد اولیه، مسئله مدیریت پسماند، تفکیک و حلقه‌های مختلف صنعت بازیافت مورد اقبال بسیاری از سرمایه‌گذاران قرارگرفته است.

اصفهانیان مقدم با تأکید بر اینکه در طول سال‌های اخیر اتفاقات خوبی برای ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در مجموعه مدیریت و پردازش پسماند البرز رقم خورده است که این کار را پرمنفعت‌تر کرده است، گفت: به‌عنوان‌مثال، قم نخستین کلان‌شهرهای کشور بود که از صندوق ملی محیط‌زیست برای خرید ماشین‌آلات موردنیاز مدیریت پسماند، تسهیلات دریافت کرد و خرید این ماشین‌آلات زیرساخت خوبی برای انتقال ریجکت و مواد آلی و غیر آلی در مجموعه سایت البرز است.